A BMW nem fogy ki az innovációból, amikor más márka temeti a dízelt, Anistits Ferenc utódai a végletekig fejlesztik az öngyulladós erőforrást. A legnagyobb hetes immár a világ egyik legerősebb dízelmotorjával is rendelhető. Kipróbáltuk a 400 lóerős non plus ultrát.
Újdonságok
A háromliteres sorhatos 400 lóerős maximális teljesítményét 4400-as fordulaton adja le, 760 newtométeres csúcsnyomatéka már kétezres fordulaton előáll, de még ennél is megdöbbentőbb, hogy már ezres fordulaton is 450 Nm-rel is gazdálkodhatunk. Négy turbója eltérő fordulatszám-tartományokban és megosztott terhelés szerint működik, a közös nyomócsöves befecskendezése akár 2500 barral üzemel, az égési nyomás 210 baros.
Az elektromosan állítható, memóriás és masszírozó elnöki komfortülések, hátul pedig a szintén masszírozós, elfektethető fotelek gondoskodnak a hosszú utazások során is a lehető legmagasabb színvonalú kényelemről. Az ülések egyidejűleg szellőztethetők és fűthetők, az állófűtést az okos kulcsról is kapcsolhatjuk, vagy időzíthetjük a klímát. Nemcsak sima masszázs van elöl, hanem lehet külön hátat, derekat, vállat, egész testet, feneket, medencét átmozgatni.
Innováció
A B oszlopon felirat hirdeti, hogy a vázban is van innováció: a hetesben szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) alkot korszerű kombinációt az acéllal és az alumíniummal. Ez a vegyes anyaghasználat jóval szilárdabb utascella kialakítását tette lehetővé, az új BMW 7-es sorozat tagjai akár 130 kilogrammal is könnyebbek lehetnek elődjeiknél. Az alumínium ajtók a fokozatmentes nyitási mechanikával előre beállított akadópontok nélkül, a kívánt szögben fixálhatók a kényelmes ki- és beszálláshoz.
Lézer fényszóró varázsol nappalt az éjszakából, színes kijelzős érintőfelületes kulcsról és a hátsó kartámaszból kivehető Samsung táblagépről is irányíthatjuk például az állófűtést, vagy az árnyékolást, de elfektethetjük az üléseket.
A dinamikus felderítőfénnyel ellátott BMW night vision sötétben még nagy távolságból is azonosítja a gyalogosokat és külön megvilágítja őket. Amint féktávolságon belül, de a fényszórók hatósugarán kívül a rendszer gyalogosokat érzékel infravörös érzékelői segítségével, a rendszer két különálló, erős fénysugárral világítja meg őket, anélkül, hogy az elvakítás kellemetlen jelensége fellépne. A fény igen hatékonyan figyelmezteti a vezetőt és a gyalogosokat a veszélyes helyzetre. A hőképes érzékelés aktivált állapotában a vezető további figyelmeztetéseket kap a központi kijelzőn, valamint a multifunkciós műszerfalon, illetve a BMW vetített kijelzőjén. Akut balesetveszély esetén figyelmeztető hangjelzés is megszólal, a fékek pedig készenléti állapotba helyezkednek. Az ütközésveszélyre figyelmeztető jelzés felszerelés megléte esetén a rendszer akár automatikus fékezéssel is közbeavatkozik. A dinamikus felderítőfénnyel ellátott BMW night vision rendszer a BMW connected drive egyik eleme. Az adaptív lézerfényszórók 600 méterre tolják ki sötétben a látható távolságot, vakításmentes, automatikusan kikerüli nyalábjaival az előttünk, illetve a szemből haladókat.
A BMW mozdulatvezérlési rendszerében egy a belső visszapillantó aljába rejtett kamera figyeli az előre betanult mozdulatainkat. A háromdimenziós érzékelők teszik lehetővé az szórakoztató és információs rendszer ilyetén kezelését. Ha körözünk az ujjunkkal, hangosodik, vagy halkul a zene, ha pedig V betűt formázó két ujjal hirtelen a kijelző irányába bökünk, elnémítjuk a zenét. Ehhez a mozdulathoz számos egyéb funkciót társíthatunk, a következő zeneszám, a következő rádióadó, vagy TV-adó kiválasztását például. Legyintéssel a bejövő telefonhívásokat fogadhatjuk, illetve el is utasíthatjuk. A parkolást 360 fokos kameranézet segíti, a gesztusvezérléssel váltogathatunk a nézőpontok között, forgatva teljes gömbpanorámát kapunk a környezetről.
Az első ülések háttámláiba hatalmas méretű, széles tévéket építettek be, így a középkonzoli Samsunggal együtt akár négy kijelzőt is figyelhetünk. Az elnöki luxuslimuzin négyszemélyes, a hátsó kartámasz méretes, pezsgőhűtőt is tartalmaz. Az első ülések közötti vaskos kartámaszban indukciós töltő található, az okos kulcs innen szív energiát.
Technológia
A 2 tonnánál is nehezebb BMW 750Ld xDrive modell 4,7 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre, végsebességét elektronika korlátozza 250 kilométer/órára.
A magasnyomású turbófeltöltést két kompakt méretű, egyazon házba szerelt, változó turbinageometriájú feltöltő biztosítja, miközben az alacsonyabb nyomású, nagyobb turbófeltöltőt ezúttal két kisebb – és mint ilyen, gyorsabb reakcióra képes – egység váltotta fel. Az egyes turbófeltöltők működését és összehangolt munkáját, a magasnyomású rendszer terelőlapjainak állását, a feltöltési intenzitás folyamatosságát biztosító terelőlapok mozgását, a kipufogó fojtószelepét, a megkerülő szelep működését és az intercoolert a legmodernebb digitális dízelmotor-vezérlő elektronika koordinálja, az éppen aktuális vezetési szituáció és a gázadás mértéke szerint.
A két alacsonyabb nyomású és az egyik magasnyomású turbófeltöltő szinte folyamatosan dolgozik, padlógázas álló rajtos gyorsuláskor azonban a rendszer egy csappantyús elv szerint működő megkerülő szisztémával kizárja a két alacsonyabb nyomású egységet: a kívánt turbónyomás a magasnyomású turbófeltöltőnek köszönhetően így még gyorsabban felépül, majd percenkénti 2500 főtengely-fordulat körül a második magasnyomású egység is becsatlakozik a töltésbe. Az optimális üzemi hőmérséklet fenntartása érdekében a rendszer nagyobb kapacitású, közvetett töltőlevegő-hűtőt, az alacsony nyomású turbófeltöltők pedig kiegészítő hűtőrendszert kaptak.
Nagynyomású sűrítési eljárással gyártották le a hengerfejet és a forgattyúsházat, a meleg izosztatikus préselés az alumínium öntvények kimagasló erősségét és terhelésbírását garantálja. A forgattyús tengely csapágyfedelét és a hengerfejet csatolórudas megoldás szerint szerelték össze, az alkatrész-egység erősségéről pedig egy plusz központi csavar gondoskodik. A különleges erősítések és speciális alkatrészek között az immáron ötrétegű hengerfej-tömítés, a motorblokk hengerfuratainak dupla ívbevonata, az alumínium-szilícium ötvözetből készült dugattyúk, a bronzosított dugattyúcsapszemek és a központilag vezérelt hűtőrendszer is megtalálható.
A teljesen légrugós (elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink, alapáron elöl-hátul légrugós és szintszabályzós, adaptív lengéscsillapítókkal szerelték) hetes a Mercedes-Benz luxuslimuzinjához (S-osztály) hasonlóan kamerával pásztázza az utat, úthibákat keresve és annak megfelelően állítva a rugózást. Emellett kanyarban ellen tud tartani a karosszéria dőlésének, amelynek hatására puha beállítás mellett sem dől, ha nem erőltetjük. Sportosra váltva közvetlenebb a kocsi, a farát azonban nem tolja, az xDrive ebben meggátolja. Hatvan kilométer/óra felett az első kerekekkel megegyező, azalatt ellentétes irányba fordulnak el a hátsó kerekek, így a 14 centivel középen megtoldott hetes fantasztikus könnyedséggel fordul.
Normál körülmények között a hajtóerő 40:60 arányban oszlik meg az első és a hátsó tengely között. Amint az xDrive szenzorai tapadásvesztést érzékelnek, a rendszer az útviszonyoknak megfelelően, rugalmasan újraosztja a hajtási nyomatékot, azokhoz a kerekekhez irányítva azt, amelyek legjobban tapadnak. Az eredmény: maximálisan jó úttartás és biztonságos menettulajdonságok minden körülmények között. A biztos tapadást, a kanyarodást és a városi manőverezést csak segíti a négykerék-kormányzás.
Szubjektív
Elsősorban sofőrként éltem meg a legerősebb dízel BMW nagyságát, de a hátul ülők sem érzik magukat rosszul benne. Sőt. A puha Nappa bőrkárpit vonzását masszírozós, elfektethető jobb hátsó ülésben élvezhetjük, a hátsó fertály luxusa leírhatatlan (az Executive Lounge felára mintegy 4 millió forint, a színes hangszórókat virító Bowers&Wilkins hifi kb. 2 millió forint, a bőrözés legalább 2,5 milliós). Az utastér minden részletét a legfinomabb anyagok borítják, műanyagot alig tapinthatunk, nemes fát és alumíniumot annál többet. Ha bármilyen hibát fel lehet róni rá, akkor az, hogy előretolt, elfektetett hátsó üléssel a jobb oldali visszapillantó tükröt nem lehet használni.
Olyan szinten kapjuk a luxust, hogy hálásak lehetünk az életért, hogy részesei lehetünk. A fa annyira igazi, hogy érezzük az erdő illatát, a bőrök igába hajtott állatok életéről mesélnek, az éjjellátó megnyit előttünk egy negyedik dimenziót, a kocsi elképesztő menetdinamikája pedig okafogyottá tesz minden tudatmódosító szert. Nagyon megy, de tényleg. A fiam nem akarta lekésni a találkozását a barátnőjével, így felhatalmazva éreztem magam, hogy megszegjek pár szabályt. Ha akarjuk, sportautóként is használhatjuk a nagy bömöst, persze nem pályaautóként, de városi streetracerként kiváló.
A nyolcfokozatú váltó komfort módban olyan selymes finomsággal kapcsol, hogy az átmenet úgyszólván érzékelhetetlen a hátul ülők számára. Az eco pro módban pedig lehetővé teszi a különösen üzemanyag-hatékony siklást.
A sebességet nem érezni ebben a luxuslimuzinban, ha az autópályán csak egy pillanatra is elnehezedik a lábunk, már kettessel kezdődik a sebességünk a vetített kijelzőn. Ilyenkor már gyorsan történnek a dolgok, hamar elfogy a sáv, vagy az út előttünk. Sebaj, amilyen könnyedén gyorsul, olyan vehemensen fékez is a hetes, ráadásul ezt az energiát nem veszítjük el.
Biztonság
Vezetősegédek garmada, sőt armadája növeli a kényelmet és a biztonságot. Új a hátsó ütközésvédelem, az első és hátsó keresztirányú forgalom asszisztens, félig önvezetést kínál a kormányzás- és sáv-asszisztens, a sávtartó-asszisztens aktív oldalütközés-védelemmel, a közlekedési torlódás asszisztens. Parkolósegédjét nem próbáltam ki, de a kulcsról történő távirányítást annál többször. Kívülről, a kulcs érintőképernyője segítségével előre és hátrafelé is mozgathatjuk az autót, a kormány aktív és kormányoz a rendszer, ha éppen arra szükség van, a motort is a távkapcsolóról tudjuk elindítani és leállítani.
A takarékos használatot segíti az eco pro mód vitorlázó funkciója, amely 50 és 160 kilométer/óra között gázelvételkor önműködően leválasztja a hajtásláncot a motorról. Szintén spórol a hetes az aktív hűtőmaszkjával: a függőleges lamellák nyílnak és záródnak a motor hűtésigényének megfelelően. Ha finoman kezeljük a gázpedált meglepően takarékos tud lenni a nagy hetes, közel 400 kilométeres téli túránkon beérte 8,8 liter gázolajjal.
Költségek
A hosszított, összkerék-meghajtású hetes már alapáron is 36,333 millió forintba kerül, de az egyedi (Individual) felszereltségű ezüst mozdony így, ahogy kinéz ennek a másfélszorosára rúg, azaz megközelítőleg 55 millió forint. Ez megadja az alaphangot, ebben az autóban ugyanis minden újdonság benne van, ami létezik az autóiparban az elektromos hajtás kivételével. Csomagtartója 515 literes, pont befért a hokistáskám.
Beszállítók
Íme, a BMW 7 főbb beszállítói, számos alkatrész Magyarországon készül:
ROECHLING AUTOMOTIVE: aktív hűtőrács
GESTAMP: megerősített B oszlop (Mór)
PREH: iDrive érintőpados vezérlőegység
IAC: motorszigetelés
SRG GLOBAL: hűtőmaszk
NEMAK: hengerfej (Győr)
MAHLE: fűtés, szellőzés, légkondi (Balassagyarmat)
TAKATA: vezetőoldali légzsák (Miskolc)
WABCO: levegőadagolás
REHAU: levegőcsatorna (Győr)
BADER: bőrülések
NOVEM: központi kijelző
ELRINGKLINGER: hengerfejtömítés (Kecskemét)
TRELLEBORGVIBRACOUSTIC: légrugók
KSPG AUTOMOTIVE: EGR-szelepek
GRUPO ANTOLIN: beltéri hangulatvilágítás (Helvécia)
MARQUARDT: hátsó szórakoztató-rendszer
STABILUS: csomagtérfedél előfeszített rugói, ajtóteleszkópok
ZF FRIEDRICHSHAFEN: nyolcfokozatú automatikus váltó
INTEVA PRODUCTS: hátsó ülés konzol
BROSE: elektromos kormányszervó (Kecskemét)
TRW AUTOMOTIVE: kárpit rögzítő csavarok (Románia)
PLASTIC OMNIUM: üzemanyagtartály (Szlovákia)
LUK: váltó csapágyak (Szombathely)
JOHNSON CONTROLS: ülés összeszerelés (Mezőlak)
GKN DRIVELINE: első és hátsó féltengelyek
HUF HÜLSBECK & FÜRST: zárak
EBERSPÄCHER GROUP: kipufogórendszer hideg oldal (dízel)
KONGSBERG: pneumatikus deréktámasz (Siófok)
KIEKERT: automatikus ajtóbehúzó rendszer
BOWERS&WILKINS: hifi
Gyártás
A jelenlegi hetes, akárcsak az előző szériák a németországi Dingolfingben készülnek. A BMW zászlóshajójából 1977 óta közel 1,8 milliót gyártottak. Az új hetes fogadására félmillió eurót költöttek a gyártósorokra és felkészítették a szénszálas anyagok és az elektromos rendszerek alkalmazására. Ennél a modellnél használtak először a márkánál nedves és hibrid préselést.
Kép és szöveg: Biró Csongor