2020-ra okosgyár lesz az esztergomi Suzuki

Idén márciusban jelentették be, hogy a Magyar Suzuki Zrt. 5,3 milliárd forint értékű kutatás-fejlesztési programot hajt végre konzorciális partnereivel versenyképes prototípusok és gazdaságos gyártási technológiák kifejlesztésére. A vállalat indulása óta nagy hangsúlyt fektet a folyamatos modernizációra, a jelenleg folyamatban lévő projekt zárásával az esztergomi gyár 2020-ra várhatóan okosgyárként lesz meghatározó szereplője az európai és a magyar autógyártásnak.

Kezdetek

Huszonöt éve, 1993. május 7-én avatták fel ünnepélyesen Antall József miniszterelnök és a japán gyártulajdonos, Szuzuki Oszamu jelenlétében a Magyar Suzuki esztergomi gyárát, ezt követően pár hónappal beindult a próbaüzem és elkezdődött az 1000 és 1300 köbcentis ötajtós Swiftek sorozatgyártása. 2012-ben, a sorozatgyártás megkezdésének huszadik évfordulóján a vállalat stratégiai együttműködési megállapodást kötött a kormánnyal. Ez a megállapodás teremtette meg a kereteket ahhoz, hogy a Magyar Suzuki bővítse gyártó- és fejlesztőtevékenységét Magyarországon, és megőrizze versenyképességét az európai piacon.
 

Bird_eye_pic_total_120618_raw

A gyártási világtrendek mellett, a modellváltásokkal magasabb kategóriába kerültek a Suzuki autói is, ezért előállításukhoz elengedhetetlenné vált, hogy maga az üzem is folyamatosan a csúcstechnológiát képviselje az autógyártásban. A legújabb modellek kiváló menetteljesítményéhez, gazdaságos üzemanyag-felhasználásához, biztonságához és megbízhatóságához a gyártási technológiák folyamatos fejlesztésére, valamint állandó műszaki innovációra van szükség.

A gyártási világtrendek mellett, a modellváltásokkal magasabb kategóriába kerültek a Suzuki autói is, ezért előállításukhoz elengedhetetlenné vált, hogy maga az üzem is folyamatosan a csúcstechnológiát képviselje az autógyártásban. A legújabb modellek kiváló menetteljesítményéhez, gazdaságos üzemanyag-felhasználásához, biztonságához és megbízhatóságához a gyártási technológiák folyamatos fejlesztésére, valamint állandó műszaki innovációra van szükség.

Gyármodernizáció 2013-2016

Ezeknek az elvárásoknak megfelelve a Magyar Suzuki számára a technológiai fejlesztés az egyik legfontosabb feladat. Az üzemet eredetileg évi 50 ezer autó gyártására tervezték – ebből fejlődött ki a két műszakban évente átlagosan 180-185 ezer autót előállító gyár 27 év alatt. A bővítést korábban lépésenként mindig az aktuális igények szerint valósították meg, ezért 2013-ban elodázhatatlanná vált a szisztematikus átalakítás. A Magyar Suzuki 2016-ra jelentős mértékben modernizálta esztergomi gyárát, amelynek köszönhetően az üzem kompromisszumok nélkül képes kiszolgálni az egyre változó gyártási igényeket és a világ 128 országába irányuló exportot. A ma már összesen 570 ezer négyzetméteren működő esztergomi üzemben, a fejlesztéseknek is köszönhetően, 2017-ben gördülhetett le a gyártósorról a 3 milliomodik autó.

FFG_3417_raw

A magasfokú robotizáció tekintetében a Magyar Suzuki élen jár a hazai autógyártók között, a gyárban jelenleg összesen 770 robot dolgozik a teljes gyártási folyamatot lefedve, az alkatrészek beszerelését pedig úgynevezett okos rendszerek segítik.

A gyármodernizáció egyik fontos pillére volt az automatizáció magas szinten tartása: a korszerűsítés három éve alatt (2013 és 2016 között) az esztergomi gyár a 723 robotot foglalkoztató hegesztőüzemében 50 hegesztőkészüléket és számos megfogószerkezetet telepítettek újonnan. A fejlesztés részeként a szerelőüzemben a gyártósorok térbeli elrendezése is átalakult, ami az idő- és munkaráfordítás optimalizálása mellett jelentős energiamegtakarítást eredményezett. Az üzem 27 automatikus vezérlésű elektromos kocsival bővült, amelyek a padlóra fektetett mágnescsíkot követve hordozzák a munkadarabokat a szerelés stációi között. Megújult a műszerfalak előszerelésének műveletsora is: a japán szemléletre jellemző megoldás bevezetésével a kamionról levett alkatrészeket az üzem ablakain keresztül görgős sínekre helyezik, ahonnan a gravitáció segítségével gurulnak a szerelősor mellé. Emellett új biztonságosabb technológiai sorrend szerint történik a futómű előszerelése. Látványosan átalakultak a végellenőrzés műveletei is, és új aknát és alapot kaptak az ellenőrző- kalibráló berendezések.

FFG_3335_raw

A korszerűsítést követően a gyártási folyamatok még biztonságosabbak, hatékonyabbak és környezetkímélőbbek lettek. A gyármodernizációs program a vállalat saját beruházásaként valósult meg, mintegy 2,8 milliárd forint értékben.

Intelligens gyártási folyamatok bevezetése 2016-2020

A sikeres gyármodernizációs program folytatásaként a Magyar Suzuki újabb, több részből álló innovációs fejlesztést indított el, amelynek során az esztergomi gyár többek között hálózatba kapcsolja a hegesztőrobotokat, modernizálja a logisztikai rendszert, előkészíti a legkorszerűbb lézerhegesztési technológia bevezetését, valamint új, kiváló műszaki tulajdonságú, költségtakarékos polimereket fejleszt a gépkocsigyártáshoz. A vállalat a négyéves kutatás-fejlesztési projekt során konzorciumvezetőként szorosan együttműködik partnereivel. Az innovációs folyamat szakmai-technológiai munkájában konzorciumi tagként, a PEMÜ Műanyagipari Zrt., a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem vesznek részt.

FFG_3311_raw

A komplex fejlesztési projekt végső célja, hogy 2020-ig korszerű, hatékony, gazdaságosabb tömeggyártási technológia kifejlesztésével versenyképesebb, biztonságosabb, a környezetet még inkább kímélő Suzuki modellek gördülhessenek le az esztergomi üzem gyártószalagjáról.

A nagyívű gyártechnológiai modernizáció összköltsége 5,308 milliárd forint, amelyből 2,712 milliárd forint saját forrás és 2,596 milliárd forint a Széchenyi 2020 program keretében nyújtott vissza nem térítendő támogatás. A 2020-ban záruló, összesen 5,3 milliárd forint értékű beruházás eredményeképpen a konzorciumi partnerek és a beszállítók szorosan együttműködő, innovatív hálózatot alkotnak majd.

 

(A cikket a Magyar Suzuki Zrt. támogatta)