A Jaguar Land Rover léte a tét

A Jaguar Land Rover (JLR) vezetője szerint milliárdos veszteségeket okozna a cégnek, ha Nagy-Britannia kétoldalú kereskedelmi megállapodás nélkül lépne ki az Európai Unióból. Ralf Speth alig burkolt utalást tett arra is, hogy ebben az esetben több tízmilliárd font további beruházás maradhat el.

Speth, a patinás brit luxusautó-gyártó konglomerátum vezérigazgatója a Financial Times londoni gazdasági napilapnak nyilatkozva elmondta: a vállalatnak évente 1,2 milliárd font (440 milliárd forint) többletköltséget okozna, ha európai exportját a brit EU-tagság megszűnése után vámok terhelnék, és ez a cég puszta fennmaradását sodorná veszélybe.    Kijelentette: a JLR-nek bizonyosságra van szüksége az EU-val folytatandó jövőbeni kereskedelmi kapcsolatok ügyében ahhoz, hogy végrehajthassa a következő öt évre tervezett 80 milliárd fontos (több mint 29 ezer milliárd forintos) nagy-britanniai beruházási tervét.

    Speth szerint a Jaguar Land Rover már eddig 10 millió fontot költött készenléti tervek elkészítésére arra az esetre, ha Nagy-Britannia úgy lép ki az EU-ból, hogy tagságának megszűnéséig nem születik kereskedelmi megállapodás az unióval, és emiatt a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere lép életbe a kétoldalú kereskedelemben.    A WTO-szabályozás azt jelentené, hogy vámok jelennének meg az Európai Unió és Nagy-Britannia jelenleg teljesen vámmentes kereskedelmében, mivel az EU számára Nagy-Britannia kereskedelmi szempontból külső országgá válik. Az Európai Unió vámuniós rendszere alapján a tagországok egységesen meghatározott külső vámtételeket alkalmaznak azokkal a külső exportőrökkel szemben, amelyekkel az EU-nak nincs kedvezményes kereskedelmi megállapodása.    A Jaguar Land Rover vezérigazgatója szerint egy ilyen forgatókönyv esetén a cégnek nagy-britanniai üzemeket kellene bezárnia.     Hangsúlyozta: a tulajdonosváltás után – amikor a Fordtól az indiai Tata Motors járműipari csoport vásárolta meg a céget – “nyolc év  alatt építettük fel ezt a vállalatot, de az egész nagyon gyorsan el is úszhat”.    Hozzátette: a JLR már most is csak nehézségekkel tud magasan képzett külföldi munkaerőt toborozni, és kénytelen lesz külföldre költözni, ha “ez marad az egyetlen lehetőség a vállalat megmentésére”.  

    A JLR évente 600 ezer járművet állít elő, és 40 ezer alkalmazottat foglalkoztat Nagy-Britanniában, de Speth becslése szerint a vállalat nagy-britanniai jelenlététől a beszállítói hálózatot is beleszámolva összesen 300 ezer brit munkahely sorsa függ.    A cég éves exportjának értéke 18 milliárd font.

    A brit kormány címére egymás után érkeznek a hasonló figyelmeztetések a brit ipari szektor legnagyobb vállalatai és szervezetei részéről.    A brit autógyártók és -kereskedők szövetségének (SMMT) minap közzétett féléves beszámolója szerint a tavalyi azonos időszakhoz képest csaknem 50 százalékkal zuhant a brit autóiparban bejelentett új beruházási tervek értéke az idei év első felében, mindenekelőtt a brit EU-tagság megszűnésének folyamatát övező bizonytalanságok miatt.    Az Airbus európai repülőgépgyártó konzorcium néhány napja közölte, hogy kérdésessé válna további jelenléte a brit gazdaságban, ha Nagy-Britannia a jövőbeni kapcsolatrendszer feltételeiről szóló megállapodás nélkül távozik az Európai Unióból.     Az Airbus 25 nagy-britanniai telephelyétől közvetve vagy közvetlenül 100 ezer brit munkahely függ.

    A minap a Siemens német ipari konglomerátum 15 ezer alkalmazottat foglalkoztató nagy-britanniai érdekeltségének vezérigazgatója, Jürgen Maier a BBC-nek nyilatkozva úgy fogalmazott: ha a Brexit “jelentős súrlódásokat” okoz a cég által Nagy-Britannia és a kontinens között szállított óriási mennyiségű részegység határforgalmában, és ez komoly költségnövekedéssel jár, ezt a cég “a nagy-britanniai beruházások elleni érvnek” tekintené.