Az Opel Grandland X motorpalettája a PSA-modellekből ismert 177 lóerős kétliteres dízelmotorral bővült. Valljuk be, kellett az erősítés, az 1,2 és 1,6 literes motorok is elviszik a kompakt szabadidő-autót, de ezzel a nagyobb motorral és a nyolcfokozatú automatikus váltóval azért mégis más a történet.
Újdonság
A Peugeot 3008 alapjaira épített kocsi kívülről és belülről teljesen Opel, a lemezek alatt azonban francia. Persze, azért magyar alkatrészeket is találunk benne, szembetűnők az tata-környei AGC oldalablakai és dízelváltozatok motorterében megbújó Bosch motorvezérlő-elektronika. Motorterében azonban hiába keressük a megszokott szentgotthárdi motort, csakis PSA-erőforrásokkal szerelik, ez a kétliteres is francia. Az Opel Grandland X csak ötszemélyes változatban érhető el, a csomagtartó 514-től 1652 literig terjedő térfogattal várja a poggyászt és a sportfelszerelést.
Az Opel Grandland X vezetője és utasai, az Opeltől megszokottan, a legújabb generációjú Android Auto- és Apple CarPlay-kompatibilis IntelliLink-rendszerek, illetve a személyes Opel OnStar online- és szolgáltatási asszisztens, s a hozzá tartozó WLAN-Hotspot segítségére számíthatnak, például, ha szállodai szobát kell foglalni vagy parkolóhelyet keresni. Arra alkalmas okostelefonjuk kábel nélkül, induktívan töltődik fel.
Technológia
Az Opel Grandland X hossza 4477 milliméter, szélessége 1906 milliméter, magassága 1609 milliméter, tengelytávja 2675 milliméter.
Az erősebb motor mellett új, nyolcfokozatú Aisin váltót is kapott a Grandland X. A váltó először a ráncfelvarrott 308-asban mutatkozott be, de ugyanez az egység dolgozik a BMW keresztmotoros modelljeiben, az X1-X2 szabadidő-autókban, illetve a 2-es Active Tourer modellváltozataiban is és természetesen a testvér Peugeot 3008-ban. Pontosan és megbízhatóan teszi a dolgát, ilyen jó automata Opelben még nem dolgozott előttem. A nyugodt autózást kedveli, de nem rosál be akkor sem, ha sportosra vesszük a figurát. Nem lehet zavarba hozni, stabil, feszes és kiegyensúlyozott a futómű.
Biztonság
A Grandland X-ben Edition szinttől széria az Opel OnStar is. A tesztelt Utimate kivitel minden igényt kielégít, szériában adja az összes létező vezetősegédet.
Szubjektív
Kiegyensúlyozott autó, de erőtöbbletét nem fitogtatja, jóformán nem is érezzük, milyen erős, de amikor kell, jól megy. A dízelmotor belül csendes, kint hangos, átlagfogyasztása 6,5 liter száz kilométerenként.
Nem lóg ki a sorból, besimul az emberek hétköznapjába. Pont olyan, mint ahogy az ember egy ilyen látszat SUV-ot elképzel, kicsit lágy, kicsit nőies, de mindent tud, amit elvárunk tőle. Tereptulajdonságokat ne várjunk, persze. Egyszer majdnem engedtem a csábításnak és közel voltam ahhoz, hogy kipróbálja terepen, de a szutykos sár láttán megrémültem én is és az autó is. Szégyen a visszavonulás, de hasznos.
A Grandland X SUV-t jó vezetni, magasan ülünk, jól rálátunk a forgalomra, érezni vezetés közben, hogy nem túlsúlyos, élénken reagál a gázadásra. kanyarokban jól tapad, futóműve kényelmes, ugyanakkor masszív.
Költségek
A tesztautónkat az Innovation felszereltségnél gazdagabban felextrázott Ultimate felszereltségben kaptuk, járt hozzá kéttónusú 19 hüvelykes könnyűfém keréktárcsa, LED fényszóró, hátsó LED-es lámpa, a csomagtérajtó láblendítéssel is nyitható, a parkolássegítő két kamerával is elvégzi a munkát, a hifi prémium, van holttérfigyelőnk, érintőképernyős navigációnk és az AGR tanúsítványos vezetőülés ebben a modellben is igen kényelmes. Ennek megfelelően az ára is az eget súrolja.
A legolcsóbb változat 6,5 millió forinttól indul (1,2 literes benzines 130 lóerővel), a tesztelt erősebb gázolajosért 10,6 millió forintot kérnek el alaphangon.
Beszállítók
Íme, az Opel Grandland X főbb beszállító, köztük számos hazánkban és a környező országokban is tevékeny vállalattal.
DAYCO – láncfeszítő
DELFINGEN – vezetékvédelem (Arad)(Tier 2)
FAURECIA – emissziófelügyeleti rendszer (Jászárokszállás), hátsó lökhárító
BROSE – elektromos csomagtérajtó-emelő (Kecskemét)
AGC AUTOMOTIVE: sötétített hátsó ablak (Tatabánya-Környe)
DELPHI – motorvezérlő egység (Tatabánya)
DIEHL – szinkrongyűrű
DANA – motorolajhűtés (Győr)
FEDERAL-MOGUL – főtengely tömítés (Kunsziget)
GESTAMP – karosszériaváz alkatrészek (Mór)
WEBASTO: állófűtés, panorámatető (Tier 2)
TI AUTOMOTIVE – üzemanyagbetöltő (Győr)
LYDALL GERHARDI – padló alatti hőpajzs
WR CONTROLS – ajtókábelek (csomagtérajtó)
SKF – kúpos csapágy
KONGSBERG AUTOMOTIVE – ülésfűtés (Tier 2) (Siófók)
VOESTALPINE – lézerhegesztett hosszanti sín ülésekhez (Dunaharaszti)
JTEKT: kormányszervó
AUTOMOTIVE LIGHTING – fényszóróvezérlés
COOPER STANDARD AUTOMOTIVE – lengéscsillapító ütköző
RHEINMETALL AUTOMOTIVE – mechanikus vízpumpa
MAGNA – belső tükör
CARBODY – vízelvezető, levegőszabályozó tolattyú
CONTITECH – bordásszíj (Vác)
HELLA – LED-es hátsó lámpa
VALEO – szivargyújtó (Veszprém), hátsó ablaktörlő, töltőlevegő-hűtő
AGC AUTOMOTIVE: oldalsó ablakok (Tatabánya-Környe)
NORMA – vákuumcső
AISIN: automatikus váltó
MANN + HUMMEL – turbó beömlőcsatorna
MAGNETI MARELLI – telematikai doboz
RÖCHLING AUTOMOTIVE: alsó motorburkolat (Pitesti)
REEL PRECISION – bemenőtengely (kuplung)
PROFIL – csupasz karosszéria rögzítők
SCHAEFFLER – kettős tömegű lendkerék
KSPG – vízpumpa
MAHLE – olajköd leválasztó
PLASTIC OMNIUM – első lökhárító
MEGATECH INDUSTRIES – légvezeték
Képek és szöveg: Biró Csongor