Ha az gondolták, már elmúlt a mamutok ideje, tévednek. Sosem volt még olyan kényelmes és biztonságos az utazás, mint az új Volkswagen Touaregben. Alapjaiban egy Audi Q7, vagy Porsche Cayenne, de a trióból én a VW mellett tenném le a voksomat. Pozsonyban gyártják, számos alkatrésze Magyarországon készül.
Újdonság
A legnémetebb márka legkozmopolitább új zászlóshajója kifejező formavilágával, innovatív kezelési, kényelmi és biztonsági rendszereivel, illetve anyagválasztása és kidolgozása igényességével élen jár a SUV-modellek felsőkategóriájában.
Az új Volkswagen Touareg szélesebb és hosszabb elődjénél. Az új méretek (hossza 4878, szélessége 1984, magassága 1702, tengelytávja 2894 milliméter) egyaránt kedvezően hatnak a jármű arányaira és térkínálatára, a csomagtartó nagyot nőtt, térfogata 697-ről 810 literre bővült (álló hátsó üléssel). Tartalmát extrafelszerelésként elektromos mozgatású csomagtérroló rejtheti el a kíváncsi tekintetek elől, a hátsó ajtó is motorosan nyílhat. Nagysága ellenére a karosszériaszerkezet vegyes anyaghasználatú, alumínium-acél (48-52 százalék) konstrukciójának köszönhetően 106 kilogrammal könnyebb. Futóműve is alumínium.
Akárcsak egy okostelefon, ez a Volkswagen immár személyes igényekre szabható. Mindezt fejlett hálózati kapcsolatban álló rendszerek és programok új, még magasabb szintje teszi lehetővé, amelyek digitális interfészek segítségével, illetve a multifunkciós kormánykerékről vezérelhetők.
A Touareg kényelmi, menetdinamikai és vezetői segédrendszerek Volkswagen-modell által valaha is kínált legszélesebb palettájával érkezik, többek között olyan technikákkal, mint az éjjellátó berendezés (sötétben hőkamera segítségével 300 méterre előre érzékeli az embereket és az állatokat), az útépítés-sávtartó asszisztens (60 kilométer/óráig félautomatikus kormányzás, sávtartás, gyorsítás és fékezés), az első keresztirányú forgalom asszisztens (a Touareg előtti keresztirányú forgalomra reagál), az összkerék-kormányzás (a kompakt autók irányíthatósági tulajdonságait kölcsönzi a Touareg számára), az elektromechanikus szabályzású stabilizátorokkal működő, új aktív oldalirányú billenésstabilizálás, valamint az intelligens világítás (LED-mátrix fényszórókkal, a tompított és távolsági fény interaktív kameraalapú szabályzásával) és az információit közvetlenül a szélvédőre vetítő kijelző.
Kényelem
A Touareg valóban ötszemélyes autó, nem követel kompromisszumot. Hátsó üléssora 160 milliméteres síkban tologatható, így még variálhatósága is kiváló. Kiemelkedő a zajszigetelése, ebben az autóban egyáltalán nem hallatszik be a külvilág zaja, sem autópályán, sem városban, sem alagútban. Légrugózása kisimít bármilyen úthibát, az autó egyszerűen lebeg az út felett. Felfelé 25, illetve további 45 milliméterrel képes megemelni, lefelé 15, illetve további 25 milliméterrel tudja csökkenteni a karosszériát. Teljesen megemelve terepen is verhetetlen a Touareg, 25-ről 31 fokra javulnak a terepszögei. Gázlómélysége 570 milliméter.
Ülései személyre szabhatók, elöl nyolcféle masszázsprogramot kínálnak, hűthetők és fűthetők, akár testtájékra vonatkozó részletekben is.
Innováció
A Volkswagen új Touareg sorozatában alkalmazta először a teljes egészében digitalizált műszerfali technikáját, amelyben a 12 hüvelykes (1920×720 pixel felbontású) kijelzőfelületű digitális műszeregység és a prémium információs és szórakoztató rendszer 15 hüvelykes képátlójú monitorral (1920×1020 pixel felbontású) új, gombok és kapcsolók nélküli, digitális kommunikációs berendezéssé egyesül. Folyamatos internetkapcsolat, intuitív kezelés és a lehető legpontosabban személyre szabott működés – ezt kínálja ma a holnap digitalizált utastere. Az új platformoknak köszönhetően szinte az összes kapcsoló eltűnt a középkonzolról, a jármű legtöbb funkcióját, asszisztens rendszerét vagy audio beállítását ezeken keresztül lehet beállítani. Aki már használt tabletet, annak könnyű, aki még nem, meg kell tanulnia, ha vezetni akarja a behemótot. Nincs kibúvó. Szerencsére menürendszere logikus, magyar nyelvű, testre szabható képernyőt kínál, legyezéssel lapozhatunk a különböző képernyők között.
Fénytechnikája különleges: LED-lámpákat már alapáron kapunk, de felárért oldalanként 128 egységből álló, LED-mátrixos reflektor varázsol nappalt az éjszakából (beszállítója a német Hella). A tompított fényt 48, a távolsági fényt 27 fénykibocsátó dióda adja (500 méterre is elvilágít), hét felel az az autó előtti terület megvilágításáért, három dióda világít be a kanyarokba, a többi a nappali világításé, a helyzetjelzőé és a dinamikus irányjelzőé. Gyalogos- és állatfelismerő rendszer kiegészül az éjjellátó berendezéssel együtt, így nagyobb biztonsággal vezethetünk éjszaka, a gyalogosokat ráadásul egy-egy lézeres fénycsóvával meg is világítja. Egyáltalán nem vakítja a szemből érkezőket és az előttünk haladókat. A fénykéve kiterjedését és erejét a forgalom, a kormányszög, az aktuális sebesség alapján a kamerás rendszer információit és a térképadatbázist szem előtt tartva változtatja.
Technika
Az új Touareg a Volkswagen-csoport MLB (moduláris hosszmotoros építőkészlet) platformjára épül, amit a felső-középkategóriánál nagyobb gépkocsik esetében alkalmaznak a hosszában beépíthető motorral és váltóval szerelt autóknál. A harmadik generációs modell az elődhöz képest 44 milliméterrel szélesebb és 77 milliméterrel hosszabb, ellenben 7 milliméterrel alacsonyabb lett.
600 newtonméteres, 210 kW/286 lóerő teljesítményű háromliteres, Euro 6d-temp besorolású dízel erőforrással tettük próbára, amely Győrben készül az Audi gyárban. A papíron kéttonnás, a valóságban azonban 2,2 tonnás (egy a tesztautónkhoz hasonlóan felextrázott tesztautót mérlegre tettek az egyik német újság tesztjében) monstrum 6,1 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/órás sebességre, a végsebessége eléri a 235 kilométer/órát.
4motion összkerék-hajtással, és 8 fokozatú ZF automatikus váltóval (sokat kapcsol, de ezt gyorsan és halkan teszi) kapható széria felszereltségben. Az új Touaregben mutatkozott be az elektromechanikus aktív oldalirányú billenés-stabilizálás, ami a karosszéria mozgását figyelve, a futóműnél beavatkozva egyenlíti ki a túlzott billenést (ez a 48 voltos hálózatról működő rendszert nem volt módunk kipróbálni, mert nem volt beépítve a tesztautónkba – ennek ellenére kanyarban is stabil volt az autó, nagy sebességnél sem billegett). Volt viszont opcionális összkerék-kormányzás, amivel – vezetési helyzettől függően – akár egyszerre kormányozhatjuk a kereket, jelentősen megkönnyítve ezzel a kocsi irányítását és kisebb sugarú fordulását (fordulókörének átmérője 11,19 méter). Működési elve alapján 37 kilométer/órás sebességig legfeljebb 5 fokkal az elsőkkel ellentétesen fordítja el a hátsó kerekeket, javítva a fordulékonyságot. Ennél nagyobb sebességnél kisebb szögben és az elsőkkel azonos irányba fordítja őket az aktuátor, hogy stabilabb legyen az autó.
Az összkerék-hajtás quattro jellegű (középső differenciálművel), alaphelyzetben a nyomaték 70 százalékát küldi az első kerekhez, de szükség esetén 80 százalék juthat hátra. 3,5 tonnás fékezett utánfutót vontathat, extrái között van vontatmányszabályozó is, aminek segítségével a képernyőről vezérelve tolathatunk be utánfutóval a kertünkbe.
Biztonság
Rengeteg vezetéstechnikai berendezéssel felszerelhető a Touareg, a tesztautónkban szinte minden asszisztens besegített a vezetésbe. A sávtartója akkor is működik, ha épp útépítés mellett, ideiglenes és keskenyebb sávkiosztásban kell kormányoznia. Igaz, beleszól rendesen a vezetésbe, még akkor is figyelmeztet, amikor csak lazán, de két kézzel fogjuk a kormányt. Az egykezes kormányzást nem szereti, figyelmeztet, ha pedig nem reagálunk, képes befékezni. Ez a funkció a menüben kikapcsolható.
Szubjektív
Gyanútlanul ültem be a kocsiba, előtte nem nagyon tájékozódtam, miben is változott a zászlóshajó. Még be sem csukódott a szervós ajtó, már le is esett az állam. Ilyen jó Volkswagenben még nem ültem soha. Ez az első modell a Volkswagen modern történetében, ahol vállalja a márka a konszern legfejlettebb technikáit. A fókuszt a kényelemre helyezték, így a sportos Cayenne és a technikás Q7 mellett valódi alternatívát kínál a nagytestű, luxus szabadidő-autók piacán. Én a trióból ezt választanám még akkor is, ha kezdetben taszított az a rengeteg króm, amellyel az autót kistaférungozták. Szerencsére van egy másik, kevesebb díszítést tartalmazó kialakítása is – azt nem Kínának szánják. A gyújtás ráadásakor életre kel a hatalmas kijelző, ekkorát még nem hordott korábban a föld. Döbbenet, ahogy kinéz és amennyi információt képes megjeleníteni.
Sokféle élethelyzetben kipróbáltam, csapat- és áruszállítóként is. Előbbi esetben egy fél zenekart utaztattam a teljes dobfelszereléssel együtt, utóbbi esetben pedig ágyakat szállítottam egyik városból egy másikba. Minden befért.
Panaszkodni nem nagyon tudok semmire, a szigorú sávtartót említettem már. Hiányolni csak azt hiányoltam, hogy a vetített kijelző nem tartalmazza a navigációs útmutatást, ami hasznos lenne. Az Audi Q7-ben például megkapjuk, kár, hogy a Touaregben nem.
Önvezetésben élen jár, bekapcsolt tempomattal szépen követi a sebességjelzéseket, amikor például az M0-ásról lekanyarodunk az 1-es főút felé 80 kilométer/órás tempóról a hatvanas táblánál lelassít, majd az ötvenesnél újra, a körforgalom előtt pedig óvatosan fékez.
Fogyasztása magasról indult, de egyre jobban alakult, a közel 600 kilométeres teszt végén 7,9 liter/ 100 kilométerre csökkent, ami bámulatos eredmény egy ekkora autótól.
Költségek
A Volkswagen Touareg ára vetekszik nagyszerűségével, alapára 18,3 millió forintról indul, tesztautónkért mintegy 27 millió forintot kértek el. Ezért a pénzért az eddig felsorolt technológiákon kívül kapunk hatalmas méretű vetített kijelzőt, óriási panorámatetőt, légtisztítós négyzónás klímát és 12 hangszórós, 730 wattos dán Dynaudio hifit.
Gyártás
A Volkswagen Touareg a szomszédos Pozsonyban készül együtt a Posche Cayenne-nel, az Audi Q7-tel és a Bentley Bentaygával (utóbbinak csak a karosszériája, a végső szerelés Crewe-ben történik).
Beszállítók
Íme, a Volkswagen Touareg legfontosabb beszállítói, köztük számos magyarországi vállalattal.
DRAEXLMAIER: kábelkötegek (Érd)
COOPER STANDAR: napfénytető tömítés
3A COMPOSITES: tetőelemek
BROSE: ülésrendszerek (Kecskemét)
FEDERAL MOGUL: szelepék (Kunsziget)
EBERSPAECHER: hűtőfolyadék-előmelegítő
CULTRARO: kormánylengés-csillapító (Tier 2)
CALSONIC KANSEI: kiegészítő radiátor (35 mm)
DENSO: generátor (Székesfehérvár)
MAGNA – belső tükör, tetőantenna, kilincs (Helvécia)
NEMAK: rugóbak (Győr)
MAHLE – dugattyúgyűrű (Balassagyarmat)
BATZ: kocsiemelő
GKN DRIVELINE: első és hátsó féltengelyek
GT TECHNOLOGIES – görgős szelepemelők
GESTAMP – karosszériaváz alkatrészek (Mór)
GRUPO ANTOLIN – hangulatvilágítás (Helvécia)
LEGGETT & PLATT – deréktámasz (Tornyopuszta)
DANA – hengerfejtömítés (Győr)
LUK – kerékcsapágyak (Szombathely)
ROBERT BOSCH: szervokormány (Hatvan)
AGC AUTOMOTIVE: ablakok (Tatabánya)
REHAU: hátsó lökhárító (Győr)
FAURECIA: bőrkárpit
MAGNETI MARELLI – fojtószelepház
EDSCHA: ajtózsanérok
KOSTAL: kiegészítő töltés
GRAMMER: aktív fejtámla (Aleksinac, Szerbia)
TOYO DENSO: vészvillogó kapcsoló
MANN + HUMMEL – olajszűrő
IBS FILTRAN – automatikus váltóba olajtálca
PROFIL – csupasz karosszéria rögzítők
PREH – világításkapcsoló
MARQUARDT – kormányzár
PLASTIC OMNIUM – üzemanyagtartály, -rendszer (Szlovákia)
ZANINI: felnibetétek
RHEINMETALL AUTOMOTIVE – nyomóalátét, kipufogószelep
SUMITOMO RIKO: vibrációelnyelő gumialkatrészek
TEKLAS – klíma tömlők