Teljesen áttervezett és globális modellként indul világhódító útjára tavasszal a napokban Prágában leleplezett Mazda 3. Négy- és ötajtós változata külön személyiség, motorjai pedig villamosítás és adalékok nélkül is kiállják a környezetvédelmi erőpróbákat.
A mozgás lelke
A 2003-as megjelenése óta a márka több, mint 6 millió Mazda 3-ast értékesített világszerte. A kodo formanyelv legújabb megjelenítésében kisebb szerepet kapnak az élek, a határozott vonalak, sokkal inkább ecsetvonásokat vélünk felfedezni a csillogó karosszérián. A szedánnak és az ötajtósnak csupán két mérete egyezik meg: a szélesége (1797 milliméter) és a tengelytávja (2725 milliméter). Az ötajtós hossza 4459 milliméter, magassága 1440 milliméter, a szedán 4662 milliméter hosszú és 1445 milliméter magas.
Ahogy a karosszériát, úgy a világítótestek kialakításánál is csak a lényegre figyeltek a tervezők. Úgy érezték, hogy a dizájnt a minimálisan szükséges elemekre – a fényforrásra, a lencsékre és az alapra – korlátozva érhetik el a vágyott letisztult, szépséges megjelenést. Az új, kerek kialakítás háromdimenziós mélységet kölcsönöz a lámpatestnek, kihangsúlyozza az új Mazda 3 fizikumát és hosszirányú tengelyét, ugyanakkor a Mazda márka megkülönböztető jegyeként is szolgál.
Az utasteret a végtelen letisztultság jellemzi, a kezelőfelületet vízszintes szimmetriában rendezték el, középpontban a vezetővel. Minden egyes elem közvetlenül a vezető felé fordul. Az újonnan tervezett váltókar kétrétegű öntési eljárással készült. Lézerrel gravírozott, fekete rétegét egy második, átlátszó réteg fedi, ami fényes fekete felületet eredményez, és mélységet kölcsönöz az elemnek.
Figyeltek az ergonómiára
Az A oszlopot 50 milliméterrel hozták közelebb a vezetőhöz az elődhöz képest, a motortetőt pedig 20 milliméterrel vitték lejjebb. Előrefelé javult a kilátás, hátra azonban a vaskos, gömbölyödő C oszlopok jelentősen kitakarják a mögöttes teret.
A kormánykerék hosszirányban a korábbinál 20 milliméterrel nagyobb tartományban (összesen 70 milliméteren) állítható, így pontosabban szabályozható a vezetői helyzet. Emellett mostantól alapkivitelben állítható az első ülések ülőlapjának szöge. Az ülőlap és a háttámla alsó része megtámasztja a medence alsó és felső szakaszát, valamint a combot, így függőlegesen tartja a medencét, míg a háttámla felső része a bordakosár tömegközéppontjánál nyújt megtámasztást. A szerkezet lehetővé teszi, hogy a vezető medencéjének és gerincének ösztönös elmozdításával stabilizálja fejét, és fenntartsa az egyensúlyi állapotot.
Középpontban a csend
A Mazda számos kutatást végzett azzal kapcsolatban, hogy hogyan terjednek a hanghullámok az autók utasterében. Ezen tanulmányok eredményeként a mélyhangszórókat a hangzást felerősítő sarkokban helyezték el, ami jobb hangminőséget eredményezett. Azt megelőzendő, hogy a hangvisszaverődések hátrányosan befolyásolják a közepes és magas frekvenciájú hangok hangszínét, a többi hangszórót az oldalablakok háromszögében, illetve az ajtókárpit felső szakaszán helyezték el, így a hangok közvetlenül juthatnak el az utasok füléhez. Így természetesebb módon különíthető el a hangforrás, a hangzás teltebb és tisztább lesz. A saját fejlesztésű alapkivitelű, 8 hangszórós audio-rendszer háromutas kialakítású: az első tűzfal két oldalán 3 literes mélyhangszórók, a háromszögben 2,5 centiméteres magashangszórók, míg az első és hátsó ajtók borításának felső részén egy-egy 8 centiméteres középhangszóró található. A 12 hangszórós Bose audio-rendszer ezt egy 8 centiméteres központi hangszóróval, két hátsó háttérsugárzóval, valamint egy mélynyomóval egészíti ki. A rendszer egyedi hangolása még erőteljesebb mélyhangokat és még kiválóbb hangminőséget tesz lehetővé.
A zajok és rezgések csillapításában kulcsfontosságú szerepet játszó szigetelések tökéletesítése érdekében az új Mazda 3 fedélzetén a Mazda történetében először olyan kettős falú szerkezetet találunk, amelynél hézag található a padló és az azt borító szőnyeg között. Azáltal, hogy a szőnyeget és a karosszériapanelt két falnak tekintették, majd azokat a szőnyeghez rögzített rostos anyag jellemzőihez igazodva alakították ki, azonos tömeg mellett biztosít hatékonyabb zajcsillapítást. Ahol csak lehetett, a szőnyegeken található lyukak számát is csökkentették, ezzel számottevően javítva a hangszigetelés hatását.
A karosszéria a Mazda egyenes energiaelvezető szerkezetének és folytonos gyűrűs struktúrájának a továbbfejlesztése. Az előző karosszériánál alkalmazott függőleges és oldalirányú kapcsolatokat az első elemeket a hátsókkal összekötő, új kapcsolódások egészítik ki, többirányú gyűrűs szerkezeteket hozva létre. Ezzel nőtt a vázszerkezet szilárdsága, az energiát késlekedés nélkül adják át egymásnak az elemek, így a lengéscsillapítók és abroncsok maximális hatékonysággal dolgozhatnak. Mivel az útfelület felől érkező energiát precízen programozott pontokon veszi át a karosszéria, elnyeléséről pedig új fejlesztésű csillapító szerkezet gondoskodik, a zajokat keltő rezgéseket a jármű tömegének növelése nélkül lehetett mérsékelni.
Korszerű motorok
Az új Mazda 3 magyarországi benzinmotor-kínálatát kétliteres 122 lóerős Skyactiv-G erőforrás alapozza meg. Optimalizált szívótorok- és dugattyú-kialakítást kapott, a menetdinamikát, az üzemanyag-fogyasztást és a környezeti kompatibilitást osztott üzemanyag-befecskendezéssel és a hűtőfolyadék áramlását szabályozó szeleppel javítják. Emellett egy 116 lóerős 1,8 literes Skyactiv-D dízelmotor is rendelhető. Ennek rendkívül gyorsan reagáló, többlyukú piezo befecskendezői nagy nyomáson, pontosan szabályozva valósítják meg a többfázisú üzemanyag-befecskendezést. Ezzel a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás, a csendes üzem és a visszafogott károsanyag-kibocsátás kedvezőbb egyensúlya érhető el, miközben a motor finomabban, mégis erőteljesebben dolgozik.
Benzines, ami dízel
A hajtáslánc-választékban 2019 júliusában érkezik a belső égésű motorok új generációját képviselő, a benzines és dízel erőforrások előnyeit ötvöző Skyactiv-X. A motor innovatív gyertyavezérelt sűrítéses gyújtási rendszere révén olyan erőátviteli áttételezést választhattak, ami kedvező károsanyag-kibocsátás és üzemanyag-fogyasztás mellett is elősegíti a dinamikus vezethetőséget. A motor állítólag gyors gázreakciókat kínál, finoman irányítható, precízen uralható.
A motort a Mazda intelligens, új lágy hibrid rendszere támogatja, amely csökkenti az üzemanyag-fogyasztást (a 24 voltos rendszer lényege, hogy az gördülési és lassulási energiát nem kondenzátorban, hanem egy akkumulátorban tárolja, majd kigyorsításkor, 0-20 kilométer/órás sebességtartományban a generátoron keresztül a motor segítésére hasznosítja, így helyettesítve a turbót, vagy a kompresszort), miközben fokozott vezetési élményt kínál. Ez a lágy hibrid rendszer a Skyactiv-G motort is támogatja.
Fokozottan digitalizált
A Mazda fedélzeti rendszere mostantól alkalmazásként tartalmazza a digitális felhasználói kézikönyvet. Ha a középkonzolon figyelmeztető üzenet jelenik meg, azt a sürgősség szintjére utaló jelzés, valamint a digitális felhasználó kézikönyvhöz vezető link kíséri. A vezető így könnyen és gyorsan fellapozhatja a kézikönyvet, kikeresheti a figyelmeztető üzenet jelentését, és elolvashatja, hogyan érdemes reagálni a helyzetre.
4×4-es is választható
A Mazda összkerékhajtási rendszere négy kerék függőleges terhelése észlelés funkciót kapott, és a G-Vectoring control plus rendszerrel teljes összhangban működve szabályozza a nyomatékmegosztást az első és hátsó kerekek között. Ennek eredményeként a technológia a menetkörülményektől függetlenül pontosabban képes reagálni a vezető szándékaira. A továbbfejlesztett 4×4 rendszer mintegy 60 százalékkal csökkenti a mechanikus veszteségeket az elődmodellhez képest, ezzel is mérsékelve az üzemanyag-fogyasztást. A fékeken keresztül közvetlenül képes szabályozni a perdületi nyomatékot, így az autó pontosabban képes végrehajtani a vészhelyzeti kikerülő manővereket, és magabiztosabban irányítható a legkülönfélébb forgalmi helyzetekben, a nagysebességű sávváltásoktól kezdve a csúszós útfelületen történő haladásig.
Az erőhatásokat a rugózott tömeg felé időben elnyújtva átadó felfüggesztés elöl MacPherson rugóstagokat, hátul frissen kifejlesztett csatolt hosszlengőkarokat alkalmaz. A perselyek belső szerkezeténél alkalmazott új, gömbölyű szerkezet és az új futómű-geometria együttesen az erőhatások késlekedés nélküli átvitelét, illetve lineáris működést tesznek lehetővé.
Első a biztonság
Az új Mazda 3-hoz megrendelhető a Mazda frissen kifejlesztett vezetőfelügyeleti rendszere. A rendszer egy infravörös kamera és egy infravörös fényt kibocsátó dióda segítségével felügyeli menet közben a vezető állapotát. A szemhéjak nyitottságából, a pislogások sűrűségéből, illetve a száj és az arc helyzetéből megállapítja, mennyire fáradt vagy kimerült a vezető. Emellett a vezető szemvonalát és szemmozgását is nyomon követi, így észleli, ha a vezető nem figyel. Amennyiben a rendszer veszélyesnek ítéli meg a helyzetet, hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, és az intelligens féktámogatással (SBS) együttműködve lerövidíti a lassításra figyelmeztető hangjelzés aktiválásának idejét.
Az új Mazda 3-hoz keresztirányú forgalomfelügyelet (FCTA) elöl is elérhető. A rendszer újonnan beépített első oldalsó radar segítségével észleli a bal vagy jobb elülső holttérből érkező gépjárműveket, és felhívja azokra a vezető figyelmét. Ezzel elkerülhetővé válik az egyik leggyakoribb baleseti forma: amikor részben beláthatatlan T-kereszteződésbe hajtunk be autónkkal.
Az új Mazda 3 a Mazda új fogalomkövető sebességtartó automatikájával (CTS) is felszerelhető. A CTS pihentetőbbé teszi a közlekedést: automatikusan szabályozza a gyorsítást, a lassítást és a kormányzást az autópályán előforduló torlódások során. A rendszer olyan helyzetekben is biztonságosabbá, megnyugtatóbbá és kényelmesebbé teszi a vezetést, amikor a körülmények a támogatott funkciók folyamatos kezelését tennék szükségessé.
Nagy mértékben növelték a passzív biztonságát is a hármasnak, az előző generációs modell 3 százalékról 30 százalékra nőtt a 980 MPa vagy magasabb besorolású, ultra nagy szakítószilárdságú acél anyagok részaránya. Ez az új, harmonikaszerűen deformálódó oldalsó hossztartókkal és kereszttartóval egyetemben a becsapódás erejének ellenálló karosszériát, valamint az energiát hatékonyan elnyelni képes vázszerkezetet eredményez.
Az új Mazda 3 új vezető oldali légzsákot is kap. Ez a Mazda történetében most először világszerte alapfelszerelés lesz. Ütközés esetén a vezető testének előre mozdulását gátló, új légzsák segít mérsékelni a vezető lábának, mellkasának és hastájának sérülését. Az oldallégzsákok első és hátsó kamrákra oszlanak. Az első kamrát csökkentett nyomással, a hátsót nagyobb nyomással felfúvó rendszer korlátozza a bordakosárt érő terhelést, ugyanakkor stabilan tartja a testet.
A motorházfedél új, energiaelnyelő belső szerkezete az érintkezés pillanatától kezdve fokozatosan csillapítja az elgázolt gyalogos fejének becsapódási energiáját, így gyorsabban nyeli azt el. Az első lökhárító gázolás esetén megtámasztja a gyalogos combját és sípcsontját, ugyanakkor kisebb mértékben terheli a térd környékét. Ezzel mérsékelhető a térd és a keresztszalagok hajlításból és csavarásból eredő sérülése.
Biró Csongor