1988-at írunk, Ayrton Senna a Forma1 világbajnoka, George Michael uralja a rádiós lejátszási listákat, mozikba kerül a Rambo III és megszületik a Vitara. A modell ma tagadhatatlanul a hazai személygépkocsi-piac koronázatlan királya, a magyar vásárlók első számú választása. Azonban még ennél is több, generációk kedvence debütálása óta! Minek köszönheti harminc esztendős, kontinenseken átívelő sikerét? A Magyarországon eddig gyártott félmilliomodik Vitara apropóján felidézzük az ikonikus modell történetének legfontosabb állomásait.
Gazdag örökség
Remek géneket örökölt elődeitől a hazai piac jelenleg legnépszerűbb új autója. Már az 1988-as első generációs Vitara hamar népes rajongótáborra tett szert. Nem is csoda, hiszen terepen nyújtott, sokoldalú teljesítménye mellett a városi autókra jellemző méretekkel és fogyasztással rendelkezett. Ráadásul többféle színváltozattal, akár kétféle fényezéssel és levehető vászontetővel is kapható volt, ami miatt a városi fiataloknál is célba talált a modell. A második generáció, ahogy a Grand előnév is jelezte, nagyobb méretekkel, erősebb motorral és bővebb felszereltséggel debütált 1998-ban. Nem sokkal ezután, az autóipari változásokhoz igazodva, szinte teljesen megújulva-kigömbölyödve, azaz lekerekített formákkal lépett színre 2005-ben a harmadik generáció. A negyedik generáció érkezésére 10 évet kellett várni, 2015-ben került piacra az új változat, amelynek nemcsak gyártásából, hanem fejlesztéséből is kivették részüket a magyar szakemberek. 2018-ban a Vitara még kifinomultabb megjelenéssel és még fejlettebb biztonsági funkciókkal ünnepelte 30. születésnapját.
Elegáns kialakításával, könnyű manőverezhetőségével, valamint kényelmes vezetési élményével a mai napig hódít a vásárlók körében.
A hétvégén majd felmegyünk a hegyekbe
Legendák keringenek arról, hogy a kilencvenes években külföldről vásároltuk a Vitarákat, és irigyeltük azt, aki ezzel az autóval járt a hétvégi telekre. Valóban, már az első generációs modellt a kompakt szabadidő-autó kategória úttörőjének szokás nevezni. Sőt, ezen autók piacán tette versenyképessé a Suzukit strapabíró karosszériájával és kiváló terepjáró képességeivel a Vitara. A Suzuki mérnökei olyan járművet álmodtak meg, amely magabiztosan mozog terepen, de a városi betonrengetegben is lehet rá számítani.
Magyar büszkeség
Nekünk magyaroknak ma már többet jelent a Vitara, mint az egykoron hőn vágyott hobbiterepjáró. 2015 tavasza óta ugyanis a Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárából gurul ki ez az autó, melyből a közelmúltban elkészült a félmilliomodik darab is. A 2015-ben Magyar Termék Nagydíjjal és Innovációs
Nívódíjjal jutalmazott Vitarára joggal lehetünk büszkék, nemcsoda, hogy évről-évre toronymagasan vezeti az újautó-eladási listát.
Minek nevezzelek?
Escudo, Geo Tracker, Suzuki Sidekicker, Pontiac Sunrunner. Nem is gondolnánk, de ezek a kalandregénybe illő fantázianevek is mind a Vitarát jelölik. Ennek oka, hogy a japán gyártó más típusaihoz hasonlóan a Vitara is többféle elnevezéssel került piacra. Japánban és egyes ázsiai piacokon Escudo néven kezdték el gyártani, ami spanyolul pajzsot jelent. A többi névvel Észak-Amerikában illették a modellt, köszönhetően annak, hogy a General Motors 1981-ben megvásárolta a Suzuki részvények 5 százalékát.
Maga a Vitara név egyébként a Suzuki szlogenjeként is ismert „Way of life” kifejezésből ered, amelyet magyarul leginkább életmódként, életvitelként írhatunk körbe.