A Magyarország Autója 2020 díjra jelölt Scalával a cseh márka a kompakt kategóriában bővíti kínálatát, a csinos modell a Rapid Spaceback és a Rapid modelleket váltja. Bár a konszern MQB A0, azaz a VW Polo platformjára épül, méreteivel az alsó-középkategóriában is megállja a helyét. Vezetési komfortja, csendes, erős és takarékos motorjai, kellemes futóműve révén igazi sikermodell lehet a magyar autópiacon.
A teljes egészében új fejlesztésű típust magas színvonalú aktív és passzív biztonság, akár teljesen LED-es fényszórók és ugyancsak LED-technikájú hátsó lámpák, utasai és csomagjaik számára egyaránt bőséges térkínálat, valamint a Skodától megszokott okos megoldások sokasága jellemzi. A 66 kW (90 LE) és a 110 kW (150 LE) közötti teljesítménytartományban öt motorváltozat áll rendelkezésre. Kompakt méretei ellenére a Scala az alsó-középkategóriában igencsak tágasnak számító térkínálattal érkezik. Hosszúsága 4362 milliméter, szélessége 1793 milliméter, míg magassága 1471 milliméter, 2649 milliméteres tengelytávja elegendő helyet ad öt személy kényelmes utazásához. 467 literes térfogatával a márkára jellemző módon kategóriája egyik legnagyobb csomagterét kínálja, amely a hátsó ülés lehajtásával akár 1410 literig is bővíthető. Felárért elektromos csomagtérajtó-mozgatással is rendelhető, sík padlót azonban nem kapunk a csomagtérben.
Modern megjelenéséhez illően Skoda Scala a legújabb digitális technikákkal érkezik. A rugalmasan konfigurálható, extrafelszerelésként rendelhető digitális műszeregység 10,25 hüvelyk képátlójú, vagyis a kompakt kategória legnagyobb kijelző felületével készül. Ezen felül egy 9,2 hüvelykes központi fedélzeti kijelzővel is rendelhetjük a Scalát. Online szolgáltatásai új generációjának köszönhetően a vezető és az utasok akár mobiltelefonjukról is be-, illetve kireteszelhetik a jármű ajtóit, valamint akár vezeték nélkül is frissíthetik az szórakoztató és információs rendszer vagy a navigációs térkép szoftvereit – így a szervizt sem szükséges felkeresniük. A Scala a Škoda első típusaként kínál minden egyes példányában állandó internetkapcsolatot. A beépített eSIM-kártya LTE-adatkapcsolattal nagysebességű internetelérést tesz lehetővé, így nem szükséges további SIM-kártya vagy okostelefonos tethering-kapcsolat. Az eSIM már alapkivitelben támogatja a vészhívás és a proaktív szolgáltatás funkciókat.
Ötféle motorizáltság szerepel a Mlada Boleslavban gyártott Scala kínálatában, köztük három benzin- és egy dízelüzemű erőforrással, amelyek mindegyike megfelel az Euro 6d-temp károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak. A későbbiekben, 2019 folyamán egy környezetkímélő földgázüzemű (CNG) motor is érkezik. Mindegyik erőforrás közvetlen befecskendezésű és turbófeltöltésű, és egyaránt rendelkeznek az automatikus motorleállítás és -indítás, illetve a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás rendszereivel.
A hazai bemutatón a legerősebb, 150 lóerős, hengerlekapcsolós 1,5 literes TSI-vel vezettem az autót. Tetszett dinamizmusa, kivétel futóműve, közvetlen kormányzása, nem tetszett ugyanakkor tétova dupla kuplungos automatikus váltója, amely főleg az egyes fokozatot kapcsolja igen későn.
A sötétben és rossz időjárási viszonyok között is biztonságos közlekedést és jobb látást szolgálják a Scala teljesen LED-es fényszórói és ugyancsak LED-technikájú hátsó lámpái (felárért adaptív full LED fényszórók is rendelhetők). Az utastérben LED-hangulatvilágítás gondoskodhat kellemes környezetről. Mindezeken túl különböző passzív rendszerek is jelentősen növelik a biztonság színvonalát. Konkrét ütközésveszély esetén az opcionális proaktív utasvédelem automatikusan előre zárja az ablakokat és megfeszíti az első biztonsági öveket. Amennyiben bekövetkezik a baleset, akár kilenc légzsák is óvhatja a Scala vezetőjét és utasait: a két első légzsák (vezető- és utasoldal) mellett az új kompakt kategóriájú típus a kormánykerék alatt térdlégzsákot is kínál, extrafelszerelésként pedig első oldallégzsákok, illetve fejlégzsákok, valamint a hátsó ajtókba oldallégzsákok is rendelhetők. A másodlagos ütközésvédelem a balesetet követően a jármű ellenőrizetlen továbbgördülését akadályozza meg. A vészhívás funkció valamelyik első légzsák vagy biztonságiöv-előfeszítő kioldásakor automatikusan hív segítséget, de manuálisan is bármikor működtethető.
A Scala már kapható a hazai kereskedésekben az alapára a 115 lóerős egyliteres turbómotorral 5,027 millió forint, a 95 lóerős belépőmodell ősszel várható.
B. Cs.
Nekem nem jön be a külső megjelenése