Sosem volt ilyen sokoldalú a Zafira

Meghalt a Zafira Tourer, éljen a Zafira Life! Ez lehetett volna az Opel legnagyobb egyterű-bemutatójának jelszava. Az akár kilencszemélyes kisbusz csakis dízelmotorokkal érkezik, borsos felárért összkerék-meghajtással.

OpelZafiraLife_024

A Zafira története 1999-ben, az első generációval kezdődött, 20 évvel később a Zafira búcsúzik, hogy átadja a helyét az új, immár PSA-Toyota fejlesztésű Zafira Life kisbusznak. Az opelesített kisbusz három méretben készül: az S változat 4,60 méter hosszú, a közepes M 4,95, az L-es pedig 5,30 méteres – és mindegyik akár kilenc személynek nyújt helyet. Az S kivitel tíz centiméterrel rövidebb a jelenlegi Zafiránál, az L variáns viszont 65-tel hosszabb, megközelíti a Vivaro Combi kisbusz méretét.

A-14_Opel_505560

A Zafira Life felszerelhető a PSA okos kipörgésgátlójával, amely ötféle módot kínál. Ennél komolyabb feladatokra már a piaci bevezetéskor megrendelhető lesz (árak és bevezetési dátum hamarosan) az összkerék-meghajtású változat, a terepjáró-specialista Dangel közreműködésével. Jó tudni, hogy 2021 elején érkezik a tisztán elektromos Zafira Life.

OpelZafiraLife_025

A több órás teszten főként a legkisebb Zafirát faggattuk, amely a kompakt egyterűek tolongó kategóriájába tartozik, de lényegesen tágasabb a többinél, és akár kilenc főnek kínál férőhelyet. Tesztautónkban csak öt ülés kapott helyet 2-1-2 osztásban, de sehogy sem tudtam elképzelni ezen a tengelytávon a 9 ülést. A gyáriak megnyugtattak, hogy szegényes a fantáziám, de 9 személyes kis Zafirát ők sem virítottak. Kis fordulókörével (11,3 méter) ügyesen mozog, és két érzékelő-vezérlésű tolóajtaja külső lábmozdulattal, elektromosan nyitható kívülről. Az Opel Zafira Life M tengelytávja 35 centiméterrel hosszabb (3,28 méter mind az M, mind az L kivitelé), ezáltal nagyobb a hátsó lábtér. Ez a modell a D-szegmens nagyterűinek vetélytársa, de velük szemben jó pontokat szerez nagy hátfalajtajával és ennek megfelelően remek rakodási lehetőségeivel, valamint jóval egy tonna fölötti teherbírásával. Az 5,30 méter hosszú Opel Zafira Life L 4,9 köbméteresre bővíthető csomagterével pedig már a legnagyobb egyterűek kihívója.

A-16_Opel_507169

Az Év Magyar Autója díjakra öt autót nevező Opel a Zafira Life valamennyi variánsát felárért bőrülésekkel szereli, amelyek alumínium sínekben tologathatók könnyedén és tetszés szerint: öt, hat, hét vagy nyolc személynek. Az első utasülés lehajtható támlája 3,5 méter hosszú tárgyak szállítását teszi lehetővé. Ha meg kell növelni a Zafira Life S 1500 literes (tetőig pakolva) poggyászterét, egyszerűen lefektethetők a harmadik sori ülések, de kivehetők is, a térfogat ilyenkor eléri a 3,6 köbmétert, az L verzióban pedig a 4,9 köbmétert. Praktikus a külön nyitható hátsó szélvédő. Az egészet megkoronázza a két hosszú tengelytávú verzió Lounge-felszerelése, ami főleg reptéri és városi transzferbusznak ideális. Elektromosan fűthető első ülések masszázsfunkcióval, mögöttük négy elcsúsztatható bőrfotel, komfortos 48 centiméter szélességgel – sőt akár egymással szemben is helyet foglalhatnak a VIP-vendégek, és jól elfér a lábuk. A szintén mozgatható asztal néhány kézmozdulattal lehajtható, hogy aztán apró holmi tárolójaként szolgáljon. Az utasok laptopját és okostelefonját rövid idő alatt lehet feltölteni a 230 voltos aljzatról. A Zafira Life legtöbb változata maximum 1,90 méter magas, így probléma nélkül behajthatunk vele normál mélygarázsokba.

OpelZafiraLife_050

A Zafira Life vezetősegédek garmadát kínálja, a frontkamera és a távközradar a jármű előterét figyeli. A rendszer felismeri az utat keresztező gyalogosokat, és 30 kilométer/órás sebességig vészfékezést tud kezdeményezni. Az intelligens sebességasszisztens az előrébb haladó járműhöz igazítja a tempót, magától elveszi a gázt, és szükség esetén 20 kilométer/óráig lassít. A sávtartó asszisztens és az elfáradás-felismerő támogatja a vezetőt, az utóbbi figyelmezteti, ha túl hosszú ideje ül a volán mögött, és sürgős szükség lenne egy pihenőre. A távfény-asszisztens 25 kilométer/óra fölött automatikusan váltogat táv- és tompított fény között. A sebességet, a követési távolságot és a navigációt a szélvédőre vetített színes kijelzéssel mutatja meg a Zafira Life.

A motorkínálat csak tiszta üzemű Euro 6d-temp szabványnak megfelelő dízeleket sorol, az 1,5 literes 102 és 120 lóerős változatban, a 2,0 literes dízel 120, 150 és 177 lóerős változatban áll rendelkezésre, a kétliteresekhez nyolcfokozatú automatikus váltó csatlakoztatható. A 400 newtonméteres nyomatékkal megáldott csúcsverzió 10,4 másodperc alatt gyorsul fel nulláról 100 kilométer/órára, végsebessége 185 kilométer/óra, amit a német autópályán ki is próbáltunk.

OpelZafiraLife_049

Teherrel terepen

Autópályán és országúton hajtani nem szerzett különös örömöket a Zafira Life vezetése, a 177 lóerős kétliteres dízel könnyedén mozgatja a hatalmas testet, a kocsi úttartása stabil, kormányzása pontos, nyolcfokozatú automatikus váltója pedig hozza a kötelezőt. Az ADAC Frankfurt melletti tesztpályáján azonban komoly mennyiségű adrenalint szakított fel a 4×4-es Zafira vezetése. Ekkora autóval rég mentem ilyen durva terepen, szinte szürreális, ahogy ide-oda csapódunk, háromkerekezünk, sodródunk, hegyet mászunk, siratófalra kapaszkodunk, halálugrással esünk le a szirtekről és dagonyázunk a frissen fellocsolt sárban. A Zafira után a Combo 4×4 már csak finom emlékeket mozgatott meg, a nap fénypontját a nagy tesó szolgáltatta. A Vivaro 4×4-et is meghajtottuk, de annak a doboza a tereppróba során olyan hangokat hallatott, amitől több magyar újságíró is megijedt.

OpelZafiraLife_049

A közel 2 millió forintos felárért (nincs még hazai ára) kínált viszkokuplungos összkerék-meghajtás a műszerfalon forgókapcsolóval működtethető, az eco mód sima 4×2-es hajtást takar, a 4WD kapcsolásakor csúszás esetén a hátsó tengely is hajtott, a hátsó differenciál zárásával (R.Lock állás), pedig a hátsó kerekekre mindig jut nyomaték. A Combóhoz hasonlóan alapból 20 millimétert emeltek a hasmagasságon, de újabb felárért további 4 centis emelést kaphatunk. Az offroad pályán az extrém magas változatokat hajtottuk, megerősített futóművel, motorvédelemmel és nagyobb rugókkal.

Biró Csongor