Magas árral, átlag feletti dizájnnal, izgalmasan következetes arculattal, átlagos kényelemmel és pörgős kis motorral támadja a prémium szubkompakt kategóriát a DS 3 Crossback. A PSA legfrissebb márkája jó úton jár, a kérdés csak az, lesz, aki megfizeti?A modellt az importőr a Magyarország Autója 2020 díjra jelölte.
Hogy néz ki?
Csak szurkolni tudok a DS-nek, hogy tartson ki a lendület és ismerjük meg azokat az autókat is, amelyeket állítólag évente piacra dobnak. Az első kettő igazi finomság, a DS 7 Crossback hamarosan tiszteletét teszi nálunk, a DS 3 Crossbacktől pedig elsőre leesett az állam. A szemfényvesztés nagymestere. És a divaté. A DS maga a divat. Vajon divatba is jön a stílusteremtő ikon?
A DS 3 Crossback nem átlagos autó, ahogy a formavilága sem az. Különc, különleges, érzéki, vagány és emocionális. Megkapó még ebben a fekete/bordó, belül óraszíj hangulatú kombinációban is. A kézműves hatású, masszírozó bőrülésekben kétfajta a tömés, a külső puha, a belső sűrű, hogy tartsa a formát. A rombuszforma az uralkodó, mindenhonnan az és a karórák számlapjára emlékeztető gilosálás köszön vissza. A B oszlop fordított cápauszonya vonzza a tekintet, főleg bentről, mert miatta nem lehet hátul kilátni az autóból. A kilincsek akkor bújnak elő, ha megközelítjük a járművet, ez nagyon látványos, de a varázslat nem következetes, van, hogy nem bújnak elő. Ilyenkor sem kell pánikba esni, ha kézzel nyomkodjuk a süllyesztett kilincset, kiugrik.
Digitális felső középkonzoljának hátránya, hogy a klímát is csak innen lehet állítani, a tolatókamera képe elmosódott és túl világos, a navigáció grafikája nagyon elavult, az 525 wattos, 12 hangszórós Focal Electra hifi parádésan szól, a lapkára vetített színes kijelző informatív. Bőrözött műszerfala érintőgombokat hord, tanulni és szokni kell a kezelésüket. Meglett férfiaknak szűkös a beltér, hölgyekre méretezték az autót, az első ülésekre könnyű a be- és a kiszállás, a magas üléspozíció kellemes.
A 12 mázsás DS 3 Crossback hossza 4,12 méter, szélessége 1,79 méter, 1,53 méter magas, tengelytávja 2,56 méter, csomagtartója 350 liter, amelyet az ülések lépcsős ledöntésével 1050 literre bővíthetünk. Arra nem elég, hogy a szokásos hokis táskámat simán betegyem, nem fér be ugyanis. A háttámla egyik oldalát le kellett döntenem, hogy magammal vihessem a felszerelést. Amikor egy Opel Astra H Caravanból kellett átpakolni barátom bőröndjeit, bizony a kalaptartót, a vonóhorgot, az egészségügyi dobozt és az elakadásjelzőt is otthon kellett hagyni, miközben az Astra még félig tele volt. Megpakolva csomagokkal és öt személlyel mutatja meg igazi arcát a futómű, ráz, kemény és kellemetlen, a motor viszont jól bírja a terhelést, a plusz kilók és a dübörgő klíma ellenére vígan száguldoztunk.
Lámpája 15 szegmenst egyenként működtető mátrix-ledes, vakításmentes, automatikusan alkalmazkodik a forgalomhoz és a környezethez. Igazi légyszem.
Hogy megy?
Izmos, 1,2 literes, háromhengeres turbómotorja 155 lóerős (percenként 5500-as fordulaton), legnagyobb forgatónyomatéka 240 Nm (percenként 1750-es fordulatnál). Álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 8,2 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 208 kilométer/óra.
A DS 3 Crossback alapja a PSA-csoport moduláris platformja (CMP), amire egyébként a Peugeot 208 és az Opel Corsa is épül. A szépséget a franciaországi Poissy-ben gyártják.
Milyen vezetni?
A nyolcgangos Aisin automatikus váltó ügyesen dolgozik, lehet kézzel is váltani a kormány mögötti fülekkel, de ettől nem lesz izgalmasabb a DS 3 Crossback vezetése. Annál inkább, ha sportmódba kapcsoljuk, amitől megélénkül a gázreakció és a váltási pontok is eltolódnak, az ércesebb fordulatbércek irányába. Gokartos vezethetőségre ne számítson senki, ez nem a régi DS 3 és nem is Mini. Magas építése miatt kanyarban nagy az oldaldőlés, szlalom közben enyhén imbolyog.
Kormányzása érzéketlen, sportos vezetésre alkalmatlan. Szokni kell a középkonzolra került ablakemelő kapcsolókat, amelyek bármilyen jól is nézzenek ki, nem esnek kézre. Egy alkalommal az ablak leengedése helyett a parkolóféket aktiváltam, szerencsére nem jött szorosan senki mögöttem. Fogyasztása átlagos, a kis motor hergelve szomjas. 7,2 liter benzint fogyasztott az 500 kilométeres teszten vegyes használatban.
A hangja morcos, vérpezsdítő, de jellegzetesen háromhengeres. Futóműve lágy, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, üresen megfelelően csillapít. Hasmagassága 17 centiméter, összkerék-meghajtás nem elérhető.
Mennyibe kerül?
Ezt a kérdés nem szereti hallani egyetlen DS-kereskedő sem. Ezt a kérdést ennél az autónál ugyanis nem szabad feltenni. Bele kell szeretni, aztán meg kell venni. Másképp nem fog menni. Észérvekkel nem választja senki. Alapára 7,19 millió forint (széria a sávtartó, az aktív vészfékrendszer, a LED-es fényszóró), a tesztelt La Premiere változat a 155 lovas motorral a képeken látható összeállításban 11,265 millió forint. Hagyok időt emészteni…
Kép és szöveg: Biró Csongor