Az európai autópiac egyik legkelendőbb és legfontosabb villanyautója teljesen megújult. Bár formavilága hasonlít elődjére, szinte minden alkatrészét kicserélték. Motorja 100 kilowattos, akkumulátorának kapacitása 52 kilowattóra, hatótávja pedig közel 400 kilométer. A modellt a Renault Magyarország az Év Zöldautója 2020 díjra jelölte.
Minőségi ugrás
Az eleve elektromos autónak tervezett Zoe új fényszórókkal, új lökhárítókkal és új motortetővel veteti észre magát, utastere az új Clióból lehet ismerős, már alapáron két hatalmas digitális képernyővel tájékoztatja a vezetőt. Az anyagminőség sokat javult, a borítások egy része újrahasznosított alapanyagokból készült. Javult a villanyautó praktikuma, több a tárolóhely, a középkonzol aljára vezeték nélküli telefontöltő és két USB csatlakozó került, amiből a hátul utazók is kapnak kettőt.
Az utastér minősége sokat javult, újrahasznosított anyagból készült puha textilféle (50-50 százalékban PET-palack és biztonságiöv-őrlemény) borítja a műszerfal egy részét, kopogós műanyagból van így is elég. A kapcsolók, gombok a konszern többi kis- és kompakt autóiból ismerősek, ahogy a nagyméretű (10 hüvelykes) tabletszerű információs kijelző sem új, de vannak persze új funkciói. A Bose hangrendszer szépen szól, a navigáció megjeleníthető a vezető előtt a műszerórák közötti 9,3 hüvelykes színes és részletgazdag kijelzőn. Klímája nem túl hatékony, de ennek oka lehet a hőszivattyú, ami az utastér hűtésekor az akkumulátort is hűti, annak hőjét pedig hidegben fűtésre használja.
Korszerű biztonság
Számos vezetősegéddel szerelték fel, nem hiányzik a repertoárból a sávtartó, a ráfutásgátló, a táblafelismerő, a parkolósegéd és az automatikus távfényvezérlés sem.
Van benne kraft
A korábbi széria 80 kW-os (109 lóerős) villanymotorja mellett (ami marad a kínálatban) az új Zoe elérhető 100 kW-os (136 lóerős) elektromotorral is, amelynek legnagyobb forgatónyomatéka 245 Nm (a gyengébb motoré 225 Nm), és amellyel 9,5 másodpercig tart a százas sprint (ezzel a motorral a végsebessége 140 kilométer/óra). A wroclawi LG Chem szállította akkumulátor kapacitása úgy nőtt, hogy mérete és helyigénye változatlan, tömege is csak 25 kilót gyarapodott. A Zoe alá az elődnél több cellát (12 modul, 192 cella, 400 V) tartalmazó 52 kilowattórás, 326 kilogrammos lítiumion-akkumulátort építettek, amivel 395 kilométer a hatótávolság a WLTP szabvány szerint a gyengébb motorral, 386 kilométer az erősebb villanymotorral. A nemzetközi teszt tapasztalatai szerint ez a táv két személlyel, csomagok nélkül (csomagtartója változatlanul 338 literes, ledöntött hátsó ülésekkel 1225 liter az űrtartalma) simán hozható még úgy is, hogy a vezetést kimondottan élveztük és a klímáról sem kellett lemondani a szárd őszben.
Csak megy és megy
Az új motorral sem versenyautó az üresen 1502 kilogrammos Zoe, de sokkal magabiztosabban mozog az úton, az előzés könnyed mulatság. A kormány azonban olyan, mint egy csónakban, semmi visszajelzést nem ad, az ülések hosszú távon kényelmetlenek, de a hatótávpara teljesen megszűnt, a Zoe csak megy és csak megy. A kocsit jól összerakták, csendes az utastér, a 30 kilométer/óra sebesség alatt dünnyögő elektromos hang idegesítő. Az utastér nem lett tágasabb, de állítólag ötszemélyes, a vezető térdét mindenesetre zavarja a mélyen benyúló bal oldali könyöklő.
A váltókar ügyes dizájnt kapott, P állást azonban nem így megálláskor állandó a frász, hogyan rögzítsük a kocsit. Nagy baj nincs, a motor kikapcsolásakor ugyanis azonnal aktiválódik a rögzítőfék, így nem gurul ez az autó, sőt auto hold funkció is van, amely megálláskor rögzíti. Egypedálos módban is lehet vezetni a kocsit, a B üzemmód intenzívebb visszatöltéssel és hatékonyabb lassulással jár, ami főleg szerpentineken és hegyről lefelé hasznos.
Lehet tölteni mindenütt
Töltése korszerűsödött, szinte mindenféle utcai töltőre csatlakoztathatjuk, képes otthoni 2,3 kW-os, utcai 3,2, 7,4, 11, 22 kW-os AC-töltőről és 50 kW-os DC (CCS) töltőről áramot vételezni. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a 11 kW-os töltőről 125 kilométerre elégséges hatótávhoz 2 óra alatt, a 22 kW-os töltőt használva 1 óra alatt, az 50 kW-os villámtöltőre csatlakozva pedig félóra alatt 150 kilométerhez juthatunk. Aki otthon szeretné 230 voltról feltölteni, az szánjon rá időt, 34,5 óra a teljes töltés, ugyanez 22 kW-os töltőről 3 óra (0-100 százalék), DC-ről pedig 1 óra 10 perc (0-80 százalék).
Igen népszerű
2012-es megjelenése óta immár több mint 160 ezret adtak el, így a Zoe napjaink legnépszerűbb villanyautója Európában. Hogy meddig lesz az első nem tudni, mert gyorsan jön a nyakára a Tesla Model 3, amelyből az idei év első hat hónapjában 12 ezerrel több fogyott, mint a kifutó Zoe modellből. Pedig a kis franciáért közel 50 százalékkal nőtt a kereslet a korábbi évhez viszonyítva.
Magyarországon csak jövőre találkozhatunk vele, a pontos árát az importőr még nem tudja, de a sajtóosztály információ szerint, ha jelentősen nem változik az euróárfolyam akkor az indulóár 300 ezer forinttal lesz magasabb a kifutónál, így a kezdőár valószínűleg 9 millió forint alatt marad. Az biztos, hogy nálunk finanszírozó hiányában nem lehet majd lízingelni az akkumulátort. Más, fejlettebb piacokon 23 ezer euróért hozzájuthat a fogyasztó az új Zoe modellhez, valamint havi lízingdíjat fizet az akkumulátor használatáért. Akkumulátorral együtt hozzávetőleg 30 ezer euró a Zoe ára a nagyobb piacokon.
Honnan érkezik?
A Gouyancourtban fejlesztett Zoe-t a franciaországi Flins gyárában szerelik össze, tavaly ott közel 50 ezer Zoe készült, a villanymotorokat a cléoni gyárban készíti a Renault, tavaly 70 ezer villanymotort állítottak elő.
Kép és szöveg: Biró Csongor