A Toyota Avensis utódjának és a Lexus ES ikertestvérének tekinthető limuzin immár nálunk is kapható. Szürke importból eddig is népszerűek volt a hibrid szedán korábbi verziói, nagyvonalú méreteivel, jó árával, kényelmével és alacsony fogyasztásával vásárlókat csábíthat el a prémium kategóriából.
Hogy néz ki?
Mutatós, nagyautós külsővel, vonzó formavilággal rendelkezik az új, immár nyolcadik generációs Camry, amely üde színfolt a főleg német prémium modellek uralta kategóriában.
Az utastér megosztó, nekem egyáltalán nem tetszik szétszórtsága és fantáziatlansága, régi korok Lexusait látom benne. A műanyagbetét csúnya, a bőrözés elfogadható, az egész összhatás egyenes arányban van a mérsékelt árával, így végül is a vásárló nem érzi magát becsapva.
A világ legnépszerűbb felső-középkategóriás négyajtósának 37 éves múltra és több mint 19 millió eladott példányra visszatekintő legújabb generációja 15 év után tér vissza Európába. A 4,89 méter hosszú, a Lexus ES-sel műszakilag azonos Camry tizennégy centivel hosszabb, mint az Avensis, három centivel szélesebb és 3 centivel alacsonyabb nála. 2,83 méteres tengelytávja is bővebb 12,5 centivel. A Magyarország Autója 2020 díjra jelölt Toyota Camry szélessége 1840 milliméter, magassága 1445 milliméter, tengelytávolsága 2825 milliméter. Az alapmodellben 524 literes a csomagtartó és bővíthető, ám zsanérja a hasznos térből vesz el. Tesztautónk csúcsfelszereltségéhez állítható hátsó ülések is járnak, emiatt csak 500 literes a csomagtartó és nem bővíthető a csomagtartó. A lehajtható kartámaszba multifunkciós irányító panelt is építettek, amiről szabályozható a légkondicionáló, az oldalsó és hátsó ablakok naprolói, továbbá az üléstámlák meredeksége.
Kár, hogy a Toyotánál még nem hétköznapi a mobiltelefon tükrözése, nem működik az Apple Car Play. Bosszantó, az is, hogy a kétezres évek elejének japán fedélzeti technikája ragadt benne. A vezetősegédek éberek, néha bosszantóan is azok, a forgalmat irritálja automatikus távfény működése, pont annyival később kapcsol le, hogy a szembejövő még ránk villantson. A fényszóró teljesen LED-es.
Hogy megy?
A japánok receptje a Prius óta egyszerű: szívó benzinmotor plusz kuplungmentes nyomatékosztás elektromos segédlettel egyenlő tartósság. Nincs turbó, helyette villanymotor segít a benzinesnek, azonnal és akkor, amikor kell.
A 2,5 literes, Atkinson ciklusú, négyhengeres benzinmotor 177 lóerős, a villanymotor 88 kilowattos (120 lóerős), a két gép együttes teljesítménye 218 lóerő. A benzinmotor nyomatéka 221, a villanyosé 202 newtonméter. A gyorsulás lineáris, a gázreakció nem késlekedik. Az 1,6 kWh kapacitású (6,5 Ah-s) NiMH akkumlátort a hátsó ülések alá építették be. Megfelelő akkutöltöttség esetén akár 2 kilométert is haladhatunk tisztán, kipufogógázok kibocsátása nélkül. Persze baromi lassan, óvatosan és kevés gázzal.
Az automatikus gurulásszabályozás (AGC) lehetővé teszi, hogy a Camry a szokásosnál lassabb ütemben lassuljon, például amikor a gázpedált felengedve egy piros lámpa felé gurul. Az AGC funkció az ismételt felgyorsítás szükségességét mérsékelve csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. Az AGC funkció automatikus kikapcsol, ha lejtőn haladunk, vagy a fékpedál lenyomása esetén. A műszeregység multiinformációs kijelzőjén megjelenő AGC visszajelző tájékoztatja a vezetőt arról, hogy járműve kisebb mértékben lassul, mint amit a motorfék lehetővé tenne.
Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 8,3 másodperc alatt gyorsul fel a Toyota Camry, végsebessége 180 kilométer/óra. A bolygóműves automataváltó hat szimulált fokozatot is tud, ha a kedvünk úgy hozza, a váltókarral kézzel is kapcsolgathatunk.
Milyen vezetni?
A Camry a nyugalom csatahajója, jó vezetni, ha épp az a cél, hogy kimenjünk vele a világ végére. Élvezetet nem nyújt, de biztonságot, otthonos békét annál inkább. És a megérkezés örömét. A Camryval jó megérkezni. Csak elinduláskor érződik rajta a 16 mázsás tömege.
Erőteljes kigyorsításkor megerősödik a hangja, autópályán nagy a szél- és a menetzaj, a zajcsillapítás a csoporttárs Lexusban ES-ben jobb. Persze, azért több pénzt kérnek el.
Rossz, hepehupás úton is stabil az autó, a rugózás 18 hüvelykes kerekekkel is kiváló. A futómű elöl MacPherson, hátul kettős keresztlengőkaros. A csatornafedelek kifognak rajta, nagyokat csuklik az autó. A kormányzás szintetikus, de mit várjunk az elektronikus szervótól?
Mennyibe kerül?
Alapára 10,4 millió forint, de a jól felszerelt, tesztelt csúcsmodell ára sem éri el a 13 millió forintot. A Camryhez alapáron jár a sávtartó automatika, az adaptív tempomat, az előre figyelő ütközés- és gázolás-elkerülő rendszert, a KRESZ-tábla-felismerő és a fényszóró asszisztens is. VIP-csomag az Executive szinthez társítható 800 ezer forintért és harmadik klímazónát, elektromos hátsó árnyékolót, szélvédőre vetített 10 hüvelykes kijelzőt (HUD), elektromos háttámla-dőlésszög állítással ellátott hátsó szélső üléseket, JBL hifit és egy okos hátsó kartámaszt tartalmaz, aminek érintős gombjairól az ülésállítás mellett a zenelejátszót és a klímát is lehet vezérelni. A fogyasztása meglepően kedvező, az 500 kilométeres téli teszten kevés autópályázással 5,5 literre alakult 100 kilométerenként.
Kép és szöveg: Biró Csongor