A legnépszerűbb kategóriában vezeti be villanyosított hajtásláncát az Opel, a Grandland X Hybrid az első konnektoros Opel szabadidő-autó. A nemzetközi próbán csakis az összkerék-meghajtású változatban hajtottuk meg az Év Zöldautója 2020 díjra jelölt hibridet.
Az összetéveszthetetlen fekete géptetős (feláras) Grandland X Hybrid4-et 1,6 literes benzines turbómotor és két villanymotor összesen 300 lóereje hajtja. Ha esetleg nem ismerjük majd fel a fekete motortetőről, a szélvédő tetején világító kék fénycsík láttán biztosak lehetünk abban, hogy az autó elektromos módban közlekedik, tehát hibrid Grandland X.
A Grandland X Hybrid4 147 kW (200 lóerő) teljesítményű, 1,6 literes benzines, négyhengeres turbómotorját speciálisan hibrid járműhöz hangolták. Az egyenként 81-83 kW kifejtésére képes két villanymotort 13,2 kilowattos lítiumion-akku táplálja. Az első nyolcfokozatú automatikus váltón át dolgozik rá a fronthajtásra, a 166 newtonméter nyomatékú másodikat differenciálművel a hátsó hídba építették be, hogy mindenféle útviszony esetén biztos tapadást nyújtson. Az 1,6-os benzines gép főképp közepes és nagy sebességnél dolgozik, míg az elektromos hajtás lassúbb menetben.
A vezető négyféle menetmód közül választhat: elektromos, hibrid, összkerék-meghajtás és sport. Az első automatikusan állítja be a leghatékonyabb hajtásmódot. Teljesen feltöltött akkumulátorral akár 57-59 kilométert is megtehet az autó a WLTP-menetciklus szerint, nulla emisszióval. A nemzetközi menetpróbán 32 kilométeres hatótávval, mintegy 80 százalékos töltöttséggel vettük át a tesztautót és 33 kilométert autóztunk tiszta üzemben. Az első 85 kilométeres szakaszon 11,1 kWh áram- és 4,9 liter benzinfogyasztást mért a fedélzeti számítógép 100 kilométerre vetítve, a második, 120 kilométeres, sportosabban teljesített szakaszon (a hegyekben sport és 4WD módban, autópályán hibrid módban használva) 2 kWh áram- és 7 liter benzinfogyasztást mért a fedélzeti számítógép.
Teljesen elektromos módban 135 kilométer/óra a maximális sebesség, fölötte automatikusan bekapcsolódik a benzinmotor. Végsebessége 235 kilométer/óra, ezt nem volt módunk kipróbálni, mert a rövid német autópálya-szakaszon épp tartott a délutáni csúcsforgalom. Sport módban ütős a kocsi, álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 6,1 másodperc alatt gyorsul fel. Tömeg/teljesítmény aránya hasonlóan merész: 6,3 kilogramm/lóerő, ami például jobb éték
Komfortja elsőrangú, kényelmes rugózása az igényes multilink hátsó hídnak köszönhető. Vezetőjét és utasait a Navi 5.0 IntelliLink nagy, színes érintőképernyője csatlakoztatja. A biztonságot szériában fokozzák olyan asszisztensek, mint az automatikusan vészfékező, gyalogosfelismerő frontális ütközésveszély-figyelmeztetés, a sávtartó asszisztens és a fáradtság-felismerő. Ezekhez járul az elektromos klímakompresszor, illetve fűtés, valamint a regeneráló fékrendszer, amely lassításkor visszanyeri és az akku töltésére használja a mozgási energiát, meghosszabbítva az elektromos hatótávot.
Maximális energia-visszanyeréshez a vezető átkapcsolhat igény szerinti regenerálás módra. A villanymotor fékezőnyomatéka oly nagy, hogy nem is kell rálépni a fékpedálra. Normál közlekedésben magától lassul le az autó – akár teljes megállásig. Így a Grandland X Hybrid4 sebessége egyedül a gázpedállal is szabályozható, ez az egypedálos kezelés.
A töltési idő 7,4 kW-os fedélzeti egységgel falitöltőről, vagy nyilvános oszlopról egy óra ötven perc, 3,7 kW-ossal négy óra, sima hálózati csatlakozóból tankolva (1,8 kW) hét óra tíz perc. A 90 kW teljesítményű LG Chem akkumulátor 96 cellából (38 Ah) áll, névleges feszültsége 240-400 volt. A színes érintőképernyő értékes információkat ad hatótávról, töltőáramról és fogyasztási statisztikákról.
Csomagtartója szerény, 390 literes, padlószintig megegyezik a belső égésű változatéval, a padló alatt pótkerék helyett egy kis üreget találunk a töltőkábelnek. A csomagtér maximális térfogata ledöntött ülésekkel 1528 liter.
Mindezeken túlmenően a Grandland X Hybrid4 az Opel Connect új telematikai szolgáltatásait is kínálja. Olyan funkciók csökkentik a vezető és az utasok stresszét, mint a valós idejű útinformációkon alapuló navigáció, az autó adatainak lehívása okostelefonos alkalmazással, vagy a közvetlen kapcsolat a műszaki segélyszolgálattal és a mentőkkel. A piros gombbal másodpercek alatt elérhető a segítség. Ha működésbe lépnek az övfeszítők vagy a légzsákok, a rendszer magától küld vészhívást. 14,63 millió forint az Opel Grandland X Hybrid4indulóára, az autó már itthon is rendelhető.
Van belőle elsőkerekes is
A Grandland X az első Opelként áll rendelkezésre kétféle hibrid változatban. Az új fronthajtású változat alapára 13 130 000 forinttól indul. A fronthajtású autó rendszerteljesítménye 165 kW (224 lóerő), legnagyobb nyomatéka 360 newtonméter. Tisztán elektromos üzemre kapcsolva a Grandland X Hybrid akár 57 kilométert tehet meg szén-dioxid-mentesen.
B. Cs.