Az autógyártói kereslet növekedése miatt február közepén már csaknem 12 ezer dollárba került egy uncia (31,1035 gramm) ródium, míg az év elején még mintegy 6 ezer dollárba; a fém nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a robbanómotoros autók kipufogógázát a mérgező nitrogén-oxidoktól megtisztítsák.
A februári ár az egy évvel korábbi 2655 dollárosnál már csaknem négy és félszer magasabb. A Conclude MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a ródium kínálata az idén sem fedezheti teljes mértékben az igényeket, így nem kizárt, hogy a fém még a mostaninál is drágább lehet.
A világon az összes kibányászott ródium 88 százalékát az autóipar használja fel. A környezetvédelmi előírások folyamatosan szigorodnak, különösen a nitrogén-oxidokra vonatkozók, így amíg az elektromos autók nem váltják ki teljesen a hagyományos gépjárműveket, szükség lesz a ródiumkatalizátorokra – mutatott rá Juhász Gergely, a Conclude vezérigazgatója.
A benzinüzemű autókba tavaly átlagosan 20 százalékkal több ródiumot építettek be, mint egy évvel korábban, miután új szabályozás lépett életbe, másrészt a forgalomban mért kibocsátási tesztek kötelezővé tétele miatt nem lehet csökkenteni a ródiumtartalmat.
A hirtelen keresletbővüléssel a Conclude vezetője szerint nem tudtak lépést tartani a platinafémeket felszínre hozó dél-afrikai bányacégek, amelyek az elsődleges, az újrahasznosítás nélkül számított kínálat 83 százalékát biztosítják. A világ második legnagyobb ródiumbányászati kapacitásával rendelkező Oroszország 10 ezer unciával kevesebbet termelt ki tavaly az előző évhez képest.
Juhász Gergely a közleményben jelezte: ha a koronavírust nem tudják megfékezni, az a világ autógyártásának visszaesésén keresztül a ródium keresletét is visszafoghatja. Ám ha az élet visszatér a normális kerékvágásba, és Kínában folytatódik a szigorúbb előírásokra való áttérés, akkor az a fém iránti igényeket tovább srófolhatja, bár kisebb mértékben, mint tavaly.