Leáll az európai járműipar

Az autógyártók sorra függesztik fel a termelést európai gyárakban a koronavírus-járvány gyors terjedésének következményeként. Magyarországon az Audi győri, a Suzuki esztergomi és a Mercedes kecskeméti üzeme is bejelentette, hogy március 23-tól leállítja a működést.

Európa egyik stratégiai iparága az autógyártás: 27 európai országban, 309 gyártó és összeszerelő üzemben 22,8 millió személyautót, autóbuszt és teherszállító járművet állítottak elő 2018-ban. Ebből az Európai Unió 19 tagállamának 229 gyárára 19,2 millió gépjármű jutott az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint.     Az autógyártó iparág a gazdaság egészére kihat, mivel kiterjedt ellátási láncolatot igényel, és számos üzleti szolgáltatást teremt. Az ACEA legfrissebb, 2017-re vonatkozó adatai szerint az Európai Unióban munkát vállalók 6,1 százaléka, mintegy 13,8 millió ember dolgozott közvetlenül vagy közvetett módon az autógyártásban, ebből mintegy 3,5 millióan a feldolgozóiparban, ami a feldolgozóipari munkahelyek 11,4 százalékát teszi ki.

Az autógyártó szektor által generált forgalom az Európai Unió hazai össztermékének (GDP) 7 százalékát tette ki, és exportjával az unió kereskedelmi mérlegében 84,4 milliárd euróval növelte a többletet 2018-ban. Az autógyártók az unió első számú befektetői a kutatás-fejlesztésbe, az erre fordított kiadások 28 százalékát adták 2017-ben. Ez azt jelenti, hogy 57,4 milliárd eurót fordított az ágazat kutatás-fejlesztésre, ami 6,7 százalékkal több az előző évinél.     A szárazföldi szállítmányozás 76,7 százalékát biztosították 2017-ben könnyű és nehéz tehergépjárművekkel, amelyek 14,7 milliárd tonna árut terítettek szét Európában.    Az Európai Unió 28 tagállamának útjain 268 millió személyautó közlekedett 2017-ben, ezek átlagéletkora 11,1 év volt. A teherszállító járművek száma 40,2 millióra rúgott. Minden ezer lakosra 602 gépjármű jutott.

A több mint tucatnyi nagy autógyártó közül a legnagyobb, a Volkswagen-csoport a héten jelentette be, hogy két-három hétre felfüggeszti a termelést a legtöbb németországi és európai üzemben. A spanyolországi, portugáliai, olaszországi és szlovákiai üzemek a héten leállnak. Az Audi Hungaria Zrt. győri gyárában a tervek szerint március 23-án áll le a termelés. Herbert Diess vezérigazgató a döntést ismertetve arra hivatkozott, hogy az új típusú koronavírus terjedése miatt egyre csökken a kereslet, és bizonytalan a gyártáshoz szükséges termékek, alkatrészek ellátása.      A csoporthoz a névadó Volkswagen mellett az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Seat és a Skoda autómárka, valamint a Ducati sportmotorkerékpár tartozik, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a Volkswagen gyártja.

A Mercedes-Benz márka tulajdonosa, a Daimler ugyancsak bejelentette, hogy felfüggesztik “a termelés nagy részét” és egyes adminisztratív területek működését Európában. Az intézkedés a héten életbe lép és egyelőre két hétre szól. A termelés felfüggesztése ” a személygépkocsikat, a szállítógépjárműveket és a haszongépjárműveket gyártó európai üzemekre” vonatkozik, a további intézkedések a járványügyi helyzet alakulásától függenek.     A kecskeméti Mercedes-Benz gyár legkésőbb március 23-tól, előre láthatólag két hétre függeszti fel a munkát. Azon munkavállalók, akiknek munkaköre ezt lehetővé teszi, már hétfő óta home office-ban dolgoznak. Akiknél az otthoni munkavégzés nem megoldható, viszont a gyermekük felügyelete miatt mégis otthon kell maradniuk, erre a hétre szabadságot vehettek igénybe.    A Magyar Suzuki Zrt. vezetése hétfőtől április 3-ig állítja le a gyártást az esztergomi üzemben a járvány terjedésének növekvő kockázata miatt, a tervezett leállás 3200 dolgozót érint.

A BMW német konszern is leállítja a gyártást az európai üzemekben és a dél-afrikai Rosslynban, várhatóan egy hónapra, április 19-ig. Oliver Zipse, a bajor vállalat igazgatótanácsának elnöke kijelentette, hogy sok autókereskedő már bezárt Európában, hiszen “sok termékhez hasonlóan az autók iránti kereslet is jelentősen esik” a következő időszakban, a BMW pedig az értékesítési előrejelzésekhez igazítja a termelést.     A Peugeot, Opel és Vauxhall márkákat gyártó francia PSA-csoport bejelentette, hogy minden európai üzemét bezárja március 27-ig. A másik nagy francia autógyártó, a Renault ugyancsak felfüggesztette franciaországi és spanyolországi üzemeiben a gyártást.

A Fiat-Chrysler azt közölte, hogy két hétre leállítja a termelést az olaszországi (Melfi, Pomigliano, Cassino, Mirafiori, Grugliasco és Modena) gyáraiban, valamint a szerbiai Kragujevac és a lengyelországi Tychy városokban működő üzemeiben. Szerdai bejelentés szerint az olaszországi Atessában korlátozott mértékben újraindította a termelést Fiat.     A luxusautókat gyártó Ferrari korábban jelentette be, hogy alkatrészhiány miatt két hétre leállítja a gyártást mindkét üzemében.

A Ford Motor amerikai járműgyártó pár hétre kényszerszabadságra küldi alkalmazottait európai fontosabb gyáraiból. A németországi Kölnben és Saarlouisban, illetve a romániai Craiovában a napokban áll le ideiglenesen a termelés. A Ford spanyolországi valenciai összeszerelő üzeme és motorgyára már felfüggesztette a termelést.

A Nissan japán autógyártó azt közölte, hogy leállította termelését Nagy-Britannia legnagyobb autógyárában az ellátási láncok szakadozásai és a kereslet csökkenése miatt. A Nissan angliai gyárában közel 350 ezer személyautót állították elő tavaly, ami több mint 37 százaléka a Nagy-Britanniában gyártott 1,3 millió autónak.