Autóvásárlás interneten? Segített a vírus

Sokat írtunk már az online értékesítés jelenéről és jövőjéről, de persze senki sem számított arra, hogy jön egy járvány, ami amellett, hogy felborítja az eddig megszokott mindennapjainkat, hatalmas lökést ad az interneten keresztül történő autóvásárlásnak is.

Az európai autókereskedések jelentős része zárva volt az utóbbi időben, ahogy a gyártósorok is leálltak és csak az utóbbi hetekben kezdtek el újraindulni, alacsonyabb gyártási kapacitás mellett. Egy autógyártónak ugyanakkor kellenek a bevételek, így az Európában aktív márkák szinte egytől egyig ugyanabba az irányba indultak el: online próbálják értékesíteni a már legyártott készleteket és minden egyéb, ezzel kapcsolatos szolgáltatást igyekeznek áthelyezni az online térbe.

working-macbook-computer-keyboard-34577

A többség az autók online megvásárlásának lehetőségét összekötötte a házhozszállítással, így manapság, ha valaki megengedheti magának és amúgy is autóvásárláson gondolkozott, megrendelheti a neki tetsző raktári modellt az adott gyártó honlapján, amit nemsokára ki is szállítanak neki.

Persze nem sokan választanának autót látatlanban, de ez sem akadály. Bár Magyarországon egyelőre nem találkoztunk ezzel a lehetőséggel, de tőlünk nyugatra több gyártó is – például a Peugeot és a Volkswagen – felkínálja a lehetőséget, hogy az ember otthonához vagy általa kiválasztott helyszínre elviszik a kiválasztott modell egy példányát, amit bármiféle érintkezés nélkül, a carsharing autóknál megszokott módszerrel, a kesztyűtartóba helyezett kulccsal indíthatnak.

Mindez egyébként kétségtelenül előrelépés, de rávilágít arra a problémára, amit már mi is több alkalommal fejtegettünk: a kereskedők többnyire kimaradnak az online értékesítésből, különösen igaz ez most, amikor a kereskedések zárva tartanak. Egyes gyártók ezt a dolgok természetes működéseként értékelik, míg például a Volkswagen a kereskedőivel kötött új megállapodás alapján be fogja vonni őket az online értékesített autók ügyintézésébe is, így nem esnek el teljesen attól a bevételtől, amit online értékesítés híján ők könyvelhetnének el.

Mindez természetesen a kisebb kereskedőket érintheti leginkább, az igazán nagyok ebből is profitálhatnak: Az Emil Frey, Európa legnagyobb kereskedő-hálózata az utóbbi időben már fejlesztette saját online csatornáját, most mindezt felgyorsították és el is indították online értékesítési szolgáltatásukat, egyelőre csak Németországban. Természetesen ők is garantálják, hogy a kiszállítás során a vásárlónak nem kell találkoznia senkivel.

Magyarországról nézve nehéz elhinni, hogy emberek valóban online vásárolnának autót, de úgy tűnik, a dolog működik. Különösen a céges flották esetében könnyebb elképzelni, hogy az új céges flotta megvásárlásához felesleges találkozni bármiféle értékesítővel, de Nyugat-Európában a tapasztalat egyelőre azt mutatja, hogy magányszemélyek is érdeklődnek az online autóvásárlás lehetősége iránt.

Deli Dániel