Lábon lőtte magát a német beszállító

A német Benteler jó üzletet csinált 2010-ben, amikor adómegtakarítás címén Németországból Ausztriába tette át székhelyét és Salzburgban holdingot alapított. Most, a koronavírus-válság hatására megroppant pénzügyi helyzetében ugyanakkor a német adófizetők pénzére tart igényt és állami támogatást kért Németországban. Vajon, kap?

A vírus okozta globális- és autóipari válság miatt a német-osztrák Benteler értékesítése visszaesett, amelynek elsődleges oka, hogy az új gépjárművek iránti kereslet összeomlott. A várt és tervezett bevételek elmaradása, az értékesítés visszaesése súlyosbította a családi tulajdonban lévő vállalat problémáit, amelyek tavaly felhatalmazták Rothschild befektetői társaságot, hogy stratégiai megoldást keressenek, miután a vállalat rengeteg pénzt veszített egy rosszul elsült amerikai terjeszkedési kísérletben.

A 2018-as adatok szerint Móron 700 dolgozót foglalkoztató – itthon motortéri csöveket és kipufogó-alkatrészeket gyártanak – Benteler Automotive autóipari alkatrészeket, acélcsöveket és kipufogórendszereket gyárt. Újabban az elektromosautó-piacon is megjelent, miután elektromos hajtást tervezett a Boschsal közösen. A salzburgi székhelyű társaság a legfrissebb sajtóinformációk szerint tárgyalásokat folytat hitelezőivel, hogy megoldást találjanak a pénzügyi válságra.

Benteler_2019_2018x1043px

A német sajtó azt is megírta – három különböző, a családot ismerő forrásra hivatkozva -, hogy a Benteler mérlegeli a vírushelyzet negatív hatásai kiküszöbölő, német vállalatok számára létrehozott államilag támogatott kölcsön igénylését Németországban. Megtehetné, hisz a Benteler 27 ezer globális dolgozójából mintegy 9000 embert Németországban foglalkoztat. Ugyanakkor adóügyi státusza rontja az esélyeit, hisz Ausztriában fizeti az adókat. “Aki elhagyja az országot, hogy csökkentse adószámláját, nagyon nehéz helyzetből nyújtja be kérését a német kormánynak” – mondta az egyik forrás az AutomobilWoche cikke szerint. A német kormány egyelőre nem kommentálta a sajtó értesüléseit, ahogy az sem derült ki, hogy pontosan mennyi pénzt kér, vagy kért már a Benteler. A vállalat amúgy már kap támogatást a rövidített munkaidő révén szerzett állami segítség révén, de láthatóan ez nem elég, hogy biztosítsa a cég túlélését. A német lap forrásai azt is megerősítették, hogy más – Benteler leányvállalatokkal rendelkező – európai országokban is segítségért kiáltott a cég, de magyarországi támogatást egyelőre még nem jelentettek be.

benteler1

A német kormány különböző programokkal segít a németországi vállalatoknak a koronavírus-válság kezelésében, az állami KfW bank például likviditási támogatást nyújthat a vállalatok németországi tevékenységéhez, még akkor is, ha székhelyük külföldön van, pénzügyi helyzetüktől függően. A KfW május közepéig a világjárvánnyal összefüggésben már összesen körülbelül 20 milliárd eurót fizetett ki sürgősséggel megítélt kölcsönök formájában. Számos németországi vállalat akkor szembesült azonban az adóügyi gáttal, amikor kiderült, hogy nem jogosultak a támogatásra. A Lufthansa légitársaság sietve tett nyilatkozatot, amelyben leszögezte, hogy nem folytat üzleti tevékenységet adóparadicsomokban. Erre azért volt szükség, mert német politikusok kritizálták a német kormányzatot, miután 9 milliárd eurós mentőcsomagot tolt a Lufthansa alá.

_first-class-engineering_BENTELER

A nyilatkozó források szerint a Benteler nettó adóssága 2 milliárd euró, ezek főleg hitelek. A Benteler szóvivője megerősítette, hogy mérlegelik részvételüket a pandémia okozta károk enyhítése érdekében gazdasági programokban, de részleteket nem árult el.

A sors fintora, hogy a vállalat nem számíthat segítségre Ausztriában sem, mert a holdingközpontban kevesebb mint száz alkalmazottat foglalkoztat.

BST_2015_Image_1_2490x1316px

A Benteler a 34. helyen van az Automotive News által felállított 2019-es beszállítói rangsorban, 2018-ban éves autóipari bevétele 8060 millió dollár volt, bevételének 61 százaléka európai autógyártóktól származott.

B. Cs.