Negyedével kevesebb új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon az idén az első fél évben az előző év azonos időszakához képest – közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) a DataHouse Kft. adatai alapján.
Az MGE ismertette: a új személygépjárművek forgalomba helyezése 25 százalékkal, 55 673-ra esett vissza az első fél évben az előző év azonos időszakához képest, a kishaszonjárműveké pedig 21 százalékkal, 10 138 darabra. Júniusban 10 355 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 23 százalékkal kevesebbet, mint tavaly júniusban. A kishaszonjárművek száma 1805 volt, 19 százalékkal esett vissza júniusban. Ugyanakkor a szervezet nem módosított korábbi előrejelzésén: az idei évre változatlanul 118 ezer új személyautó forgalomba helyezésével és 22 ezer kishaszonjárművel számolnak.
Az elemzésük szerint a koronavírus miatt hozott állami és gyártói intézkedések jelentős piaci visszaesést eredményeztek Európa szerte. Ahol az üzletek teljes bezárásra kerültek és a kijárási korlátozások is szigorúak voltak, a visszaesés akár a 100 százalékot is megközelítette.
Magyarország esetében az óvatosság, a gyárak bezárása és az emberek távolságtartása április és május hónapban mintegy 50 százalékos visszaesést eredményezett – közölték. Reményeik szerint a második fél év a visszaesést valamelyest kompenzálni tudja, és az év végére a piac nem marad el többel, mint 25 százalékkal a 2019. évi eredménytől. Ugyanezt remélik a tisztán elektromos és a plug-in hibrid autóknál is.
A használtautó-behozatal továbbra is meghaladja az új autókét az MGE elemzése szerint: júniusban 10 828 használt személyautó érkezett az országba, az első hat hónapban 65 080, ez utóbbi közel 17 százalékkal több, mint az új. Ugyanebben az időszakban 7667 kishaszonjárművet is behoztak, ez 25 százalékkal elmarad az új forgalomba helyezésektől. A használt személyautó import növekedésének megállítása, különösen a korösszetétele miatt egyre kevésbé tűr halasztást – jelezték a közleményben.
Az idén júniusban 234 új nagyhaszon-járművet állítottak forgalomba, az előző év azonos időszakához képest 70 százalékkal kevesebbet, az első fél évben 59 százalékos a visszaesés mértéke. Az egyesület a nagyhaszon-járműveknél jelentősen csökkenő trenddel számol: az idei év a 2019-es eredmény 50 százalékát fogja elérni.
A motorkerékpároknál volumenében még mindig alacsony a forgalomba helyezés. Bizakodásra ad okot az MGE szerint, hogy a 2020 első hathavi eladás 2313 darab volt, ami a többi kategóriához képest alacsonyabb, 4 százalékos visszaesés 2019. január-júniushoz képest.