Csúcsmotorral és nyolcfokozatú automatikus váltóval is próbára tettük a Magyar Év Autója 2021 díjra jelölt kisautót. Látványos fényezése üde színfoltot vitt az utakra, pörgős motorja, könnyített karosszériája, élvezetes vezetése és takarékossága sikeres jövőt vetít előre.
Hogy néz ki?
Az Opel Corsa egy kicsit magyar maradt, a PSA-beolvadást követően is, hisz benzinmotorjai nagy része szentgotthárdi dolgozók gondos munkáját dicsérik. Az új, könnyűszerkezetes alapokon nyugvó, kiváló légellenállású (cd 0,29) kisautó jelentős fogyókúrán esett át. Az alumínium gépháztető 2,4 kilós, az új ülésstruktúra 10 kilónyi megtakarítást hozott.
Az Opel Corsa tetővonala 48 milliméterrel alacsonyabb az elődjénél, a vezető 28 milliméterrel lejjebb ül, de az üléspozíció ettől még nem sportos. A hátsó fertály szűk, a fej- és a lábtér is korlátozott, a beszállás nehézkes, a hátsó ajtók nagyon kicsik. Ezzel szemben elöl tágas a hely, jól átlátható az autó, a digitális műszerfal grafikája jól olvasható, bár nem túl részletgazdag, a telefontükrözés jól működik. A csomagtartó átlagos, 309 literes, sok variációs lehetőséget nem tartogat, belépő pereme magas, az ülések lépcsős ledöntésével 1081 literesre bővíthető. A bővíthetőséget szolgálja, hogy az utasülés támlája is dönthető.
A kulcsnélküli ajtónyitás csak a vezető oldali ajtónál és a csomagtartónál működik, a középkonzol kezelése egyszerű, a fűtés külön gombokról szabályozható, az ülésfűtés pedig leállítást követő újraindításkor is megtartja a korábbi beállításokat. A színes cérnával varrott sportos ülések jól tartanak, szép a belső dizájn, érződik rajta, hogy ez a csúcsmodell, a GS Line felszereltség. Éjszaka például parádésan világítanak az intelligens LED-mátrix fényszórói – kisautók között egyedülálló technológia még mindig.
Hogy megy?
A 130 lóerős, Peugeot-eredetű, alumínium blokkal és hengerfejjel rendelkező, turbós 1,2 literes háromhengeres élénk dinamikát ad, az Aisin automatikus váltóval egyetértésben sportosan is vezethető, igaz a szerkezet inkább a kiegyensúlyozott autózás partnere, erőltetésre tompán reagál, de a motor tartaléka minden helyzetben elégséges és elő is csalogatható. Az 1,2 literes motor nyomatéka eléri a 230 newtonmétert, ez széles tartományban áll rendelkezésre (percenként 1500 és 3500 fordulat között a nyomatékcsúcs legalább 95 százaléka). Álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 8,7 másodperc alatt gyorsul fel, miközben végsebessége 208 kilométer/óra. Turbólyukat ne keressünk, a mérnöki munkaeredményeként, szinte nincs.
Milyen vezetni?
A Corsa irányíthatósága jelentősen javult az elődhöz képest. Elöl MacPherson-, hátul csatolt lengőkaros futóműve feszes, kormánya pontos, de vajpuha. A rossz magyar utakon azonban nem érdemes erőltetni, a gödrök hajlamosak lelökni az ideális ívről a hátsóját, ráadásul szerpentinen tolja az orrát. A menetstabilizáló nem avatkozik be túl korán, így, aki művészi módon bánik a kormánnyal és a gázpedállal, az megtapasztalhatja, milyen határon autózni a kis Corsával. Van üzemmódkapcsoló is, sport állásában morgóvá válik a háromhengeres, amely jó aláfestést ad, ha kicsit elszáll az agyunk. Meghajtva sem fogyaszt túl sokat, a rövid teszten beérte 5,4 liter benzinnel 100 kilométerenként.
Mennyibe kerül?
Alapáron is jól felszerelt a Corsa (de légzsákból csak hatot ad), tartalmazza a frontális ütközésveszélyre figyelmeztető asszisztenst automatikus vészfékezéssel és gyalogos-felismeréssel, intelligens sebességszabályozó-korlátozót, sávtartót és jelzőtábla-felismerőt.
Az extralista bőséges, külön hangsúlyt érdemel az adaptív, vakításmentes, LED-mátrix világítás, amelyet először kínál az Opel a kisautó-szegmensben (először LED-esek a ködlámpák is). Összesen nyolc fénydiódát vezérel a legújabb generációs, nagyfelbontású frontkamera, automatikusan, folyamatosan illesztve a fénykévét a mindenkori közlekedési helyzethez és környezethez. Érezhetően fokozzák a biztonságot a modern asszisztensek is, mint a jelzőtábla-felismerő, a radar alapú automatikus sebességszabályozó, vagy az oldalvédelem. A Corsa ezen újdonsága 10 kilométer/óra alatti manőverezéskor óv a kocsi oldalának meghúzásától. Ezekhez járul a holttér-figyelő és a parkolást segítő első-hátsó radar, valamint a 180 fokos panoráma tolatókamera.
Az új Corsa 2+3 év kiterjesztett garanciával rendelkezik legfeljebb 100 ezer kilométer futásteljesítményig. Legolcsóbban 4,33 millió forintért juthatunk Corsához (1,2 literes, 75 lovas), a kipróbált 130 lóerős GS Line modell alapára 6,81 millió forint.
Kép és szöveg: B. Cs.