A japán Suzuki 100 éves sikerének titka

Szövőszéktől a járműipari világmárkáig

3D nyomtató, LED izzó, internet, számítógép, űrrepülés, mikrohullámú sütő, mobiltelefon, televízió, csak néhány az elmúlt 100 év technikai innovációi közül, amelyek megváltoztatták, és a mai napig formálják életünket. Sokszor nehéz felvenni a ritmust a dinamikusan változó mindennapokkal, vállalatként pedig különösen nagy kihívást jelent naprakésznek maradni, illetve releváns, értékes és minden korban az aktuális igényeket kiszolgáló termékekkel megnyerni a vásárlókat. A tapasztalatok, valamint az eredmények azt mutatják, hogy az idén 100 éves Suzukinak ez sikerül. Esztergomi gyárának köszönhetően a vállalat és a márka ráadásul kicsit magyar, kicsit a miénk is. A Magyar Suzuki hazai szakemberei több mint 3,5 millió autót készítettek már ugyanis a világ minden tájára, így joggal lehetünk büszkék erre a teljesítményre mi is. A jubileum alkalmából Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. vállalati kommunikációs vezetője mesélt arról, hogyan született meg a világ egyik legnagyobb autógyártó vállalata egy japán fiatalember álmából.

Elérhető álom

A Suzuki Motor Corporation alapítója, Michio Suzuki japán textilszövő család gyermekeként sok időt töltött a gyapotföldeken azon elmélkedve, hogyan könnyíthetné meg édesanyja munkáját. A gondolatokat tettek követték, a fiatalember 22 évesen megalkotta első pedálhajtású szövőszékét, ami a korban egyedülálló módon több színnel és mintával szőtt. 30 évesen Michio már 60 embernek adott munkát üzemében. Az 1920-tól Suzuki Loom Manufacturing néven működő vállalat hamarosan Japán egyik legnagyobb szövőszékgyárává vált.

szovoszek

A szövőgép forgótárcsájától a kettő majd négy kerékig

Shunzohoz, Michio Suzuki fiához köthető a vállalat első jelentősebb újítása, és profilváltása. Az ifjú egy olyan motorhajtású kerékpár kialakítására kérte ugyanis a vállalat mérnökeit, amellyel akár a régióban gyakori erős szembeszélben is bárki könnyedén közlekedhet. Shunzo elgondolása alapján került piacra 1952-ben a Suzuki Power Free segédmotoros kerékpár, amelyet egyre nagyobb teljesítményű motorbiciklik követtek. Az időközben Suzuki Motor Corporation-ra átkeresztelt vállalat motorkerékpárok terén szerzett tapasztalatait rövidesen a gépkocsigyártásban is kamatoztatva 1955-ben megalkotta első miniautóját. Az ikonikus Suzulight családi kisautóval egy, a korábbinál szélesebb fogyasztói kör számára vált elérhetővé az autózás. A vállalatcsoport hajómotor üzletágának kialakulása pedig az algahalászathoz köthető. Az algabetakarítás felgyorsítása adta az ötletet a Suzuki számára a csónakok külmotorral történő gyorsításához és így az első, vízhűtéses, 5,5 lóerős csónakmotor kialakításához a 60-as években.

suzuki_timeline

Hibrid autók elérhető áron

100 év alatt a Suzuki tehát kis szövőszék üzemből nemzetközi járműipari vállalattá nőtte ki magát. A vállalatcsoport ma 210 országban folytat üzleti tevékenységet; autókat, motorkerékpárokat, hajómotorokat és quadokat gyárt a világ minden tájára. A Suzuki minden újítása mögött kezdetektől fogva az a törekvés áll, hogy olyan értékes termékeket hozzon létre elérhető áron, amellyel minél több ember számára megkönnyítheti a hétköznapokat. Járműgyártás pedig nem létezik innováció nélkül. Ennek jegyében a Suzuki Csoport a termelés új korszakába lépett, a fenntartható közlekedést helyezve innovációs tevékenysége fókuszába a következő 100 évben. Az a célunk, hogy a hibrid- és környezettudatos autók további generációit is a megszokott magas minőségben és költséghatékonyan állítsuk elő, és így olyan fogyasztói áron tudjuk értékesíteni, amelyet nem csak a luxus termékek közönsége tud megfizetni. A Magyar Suzuki számára jelentős lépés volt ezen az úton, hogy 2019 decemberében megkezdtük a hibrid járművek sorozatgyártását esztergomi üzemünkben. Ez egyben kihívás és felelősség is számukra, hiszen küldetésünkből adódóan széles rétegeket szólítunk meg és népszerűsítjük a fenntartható mobilitást.

vitara_scross_esztergom2

(x)