A kínai piac lett a német és ezzel együtt a világ autógyárainak is a legfontosabb pillére az EY tanácsadó tanulmánya alapján.
A második negyedévben a német autógyárak, a Volkswagen, a BMW és a Daimler együtt az EY adatai alapján öt százalékkal növelték eladásaikat Kínában az egy évvel korábbihoz képest. “Mind a három német autógyár növelni tudta eladásait Kínában a második negyedévben, miközben a többi piacon forgalmuk jelentős mértékben visszaesett” – mutatott rá Constantin Gall, az EY autóipari és közlekedési szakértője. Ennek köszönhetően Kína részesedése a német autógyárak globális forgalmában 33 százalékról 51 százalékra emelkedett. Összességében viszont 32 százalékkal csökkentek a német autógyárak eladásai a második negyedévben az EY tanulmánya szerint. Németországban az április-májusi járványvédelmi korlátozások alatt mintegy öt hétre szinte teljesen leállt az autógyárakban a termelés.
Az EY összesen 17 autóipari csoport adatait vette górcső alá tanulmányában és megállapította, hogy együttesen 9 százalékos forgalomcsökkenést szenvedtek el a második negyedévben. A legkevésbé a Tesla forgalma csökkent, 5 százalékkal, a német autógyárak pedig a középmezőnyben helyezkedtek el. A Volkswagen forgalma 37 százalékkal, a Daimleré 29 százalékkal, a BMW forgalma 22 százalékkal csökkent a második negyedévben. A kínai piacon nem igazán aktív francia autógyárak esetében a második negyedévi forgalomcsökkenés 51 százalékos volt. A Mitsubishi forgalma pedig 57 százalékkal esett vissza.
A koronavírus-válság következtében az EY elemzésében vizsgált 17 autóipari csoport együttesen 10,8 milliárd euró működési eredmény szintű hiányt szenvedett el az idei második negyedévben a 2019 második negyedévi 21,8 milliárd eurós pozitív működési eredmény után. A 17 autógyárból csak öt nem csúszott mínuszba a második negyedévben és csak egy, a Tesla ért el április-júniusban az előző évinél jobb eredményt.
Constantin Gall szerint “soha nem következett még be hasonló nagyságrendű visszaesés az eladásokban, a forgalomban és a vállalatok eredményében. A járvány valósággal lebénította a világ autóiparát, ami katasztrofális forgalmi és jövedelmezőségi következményekkel járt”. “Kína soha nem tett még szert olyan nagy autópiaci jelentőségre, mint az elmúlt hónapokban” – tette hozzá Peter Fuß, az EY szakértője. A harmadik negyedévre az autóipari vállalatok forgalmának a növekedését jelzi ugyan előre elemzésében az EY, a válság előtti forgalmat azonban számításaik szerint legkorábban 2022-ben tudják majd csak elérni. Prognózisuk alapján ha rövid távon nem is kerül rá sor, de az autóipar semmilyen módon nem fogja tudni elkerülni az üzembezárásokat és a létszámcsökkentést. “2021-ben jön majd csak a hideg zuhany” – mondta Fuß. “A számadás pedig brutális lesz.”