Nem pazarolja a benzint az új Skoda Octavia

Magyar Év Autója jelölt

Másfeles, takarékos benzinmotorral és ismét kombi változatban teszteltük a Magyar Év Autója 2021 díjra jelölt Skoda Octaviát. Formája tetszetős, technikája lenyűgöző, fogyasztása pedig ezúttal is elképesztő, igaz, a dízelt megközelíteni nem tudja.  

Hogy néz ki?

A kétliteres dízelt DSG-vel tettük próbára, az 1,5 litereshez ezúttal pontos megvezetésű hatfokozatú kézi sebességváltó járt. Az új Octavia méreteiről előző tesztünkben mindent leírtunk, a benzines visszafogott, barna színével kevésbé feltűnő jelenség, mint a korábban tesztelt ezüstmetál változat volt. Valahogy nem állnak jól a színek az Octaviának, vagy annyira megszoktuk a fehér, vagy ezüst fényezéssel robogó cégautókat, hogy már-már taszító valami élettel teli szín. Mondjuk, az RS változatoknál kötelező extra a harsány sárga vagy éppen rendőrkék fényezés.

Skoda Octavia

Az Audi TT-re emlékeztető keskeny fényszórók LED-Matrix rendszerrel világítanak. Ez több egyedileg szabályozható szegmensből állítja elő fénykévéjét, a vezető így a közlekedés többi résztvevőjének vakítása nélkül folyamatosan távolsági fénnyel autózhat. Az intelligens műszaki megoldás az első szélvédőn elhelyezett kamera segítségével érzékeli a szemből érkező és az elöl haladó járműveket, illetve a fényvisszaverő öltözetű személyeket és fényvisszaverő objektumokat. Sokat vezettem éjjel, parádésan működött, amellett, hogy jól láttam, a többi közlekedőt egyáltalán nem zavarta. Még az őzek és a nyuszik is megtorpantak, annyira erős fénnyel világított be az erdőbe. Az irányjelző dinamikus, azaz jelzi a kanyarodási szándék irányát.

6

Az utastér csak a felhasznált betétek színében hozott újdonságot az előző tesztautóhoz képest, másodjára már nem volt annyira bonyolult a fedélzeti számítógép kezelése, de nem zártam szívembe a rendszert. Sőt. Korábban nem okozott gondot az iPhone csatlakoztatása vezetékkel (töltés miatt) és vezeték nélkül, egyszerre. Ebben a kocsiban azonban teljes kép- és hangzavart okozott néha a csatlakozási kísérlet, majd a digitális rendszerek összeütközése. Az még hagyján, hogy hol volt Waze és nem volt a Spotify-nak hangja, hol pedig fordítva, volt hangja a Spotify-nak, de nem ment a Waze, de olyan esettel is meg kellett barátkoznom, hogy semmi, de semmi hang nem jött ki az Octavia Canton hifijének torkán: se rádió, se navi, se semmi. Teljes csend, se kép, se hang. Pont akkor, amikor helyismeret és Pest megyei matrica nélkül időre mennék kertek alatt. Kínos volt az a hetven perc a csendes autóban, a műszerfalról folyton lerepülő telefonommal és a reménytelen, ugyanakkor veszélyes kísérletekkel, hogy menet közben újraélesszem a technikát. Valószínűleg nem kellett volna erőltetnem a vezeték nélküli kapcsolódást. Túl sokat akart a szarka, nem bírta a farka…

3

Az agresszív vezetősegédekkel megbékéltem, értünk vannak, nem ellenünk. A kikerülés-asszisztens gyalogos-, illetve kerékpáros-gázolás vagy más járművel ütközés veszélye esetén a kormányzási nyomaték aktív felerősítésével támogatja a vezetőt, hogy ideális esetben ellenőrzött kikerülési manőverrel előzhesse meg a balesetet. A kiszállás-figyelmeztetés rendszere még az ajtó kinyitása előtt jelzi, ha hátulról más jármű vagy kerékpáros közelít, de a kézérzékelés technikája segítségével az autó azt is ellenőrizheti, hogy a vezető rendszeresen megfogja-e a kormánykereket, vagy esetleg egészségügyi vészhelyzet miatt már nem uralja a járművet. Ilyen szükséghelyzetben a vészhelyzet-asszisztens egészen megállásig lefékezheti a gépkocsit. Azt is jelzi a vezetőnek, hogy érdemes levenni a lábat a gázpedálról, mert kereszteződéshez, sebességkorlátozást jelző táblához vagy éppen körforgalomhoz közelítünk.

Az ülések kényelmesek (az elsők ráadásul motorosak és memóriásak), hosszú úton sem fárasztóak a fejedelmi helykínálatot csak a 640 literes csomagtér tudja felülmúlni.

10

Hogy megy?

A motor csendes, a néma vezetés alatt sikerült megtapasztalnom. A gázteleszkópos fedél alatt a konszern legnépszerűbb benzinmotorja lapul. Van háromhengeres is, de azért ilyen áron, jobb, ha négyhengeres duruzsol. A 150 lovas egység rugalmas és sima járású, ráadásul nem is fogyaszt sokat – főleg, ha nem csak városban használjuk. Hengerkikapcsolás is segíti a takarékoskodásban, egyenletes tempónál, kis terhelésnél a négyből két hengert kikapcsol a motorvezérlő elektronika. Több mint 500 kilométeren át használtam a barna kombi Octaviát, ezalatt beérte 4,8 liter benzinnel 100 kilométerenként.

11

A menettulajdonságaira nem lehet panasz, álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 8,3 másodperc alatt sprintel, végsebessége pedig itthon kiautózhatatlanul sok: 224 kilométer/óra. 250 newtonméteres nyomatékcsúcsát percenként 1500-as fordulaton adja le.

Milyen vezetni?

A 10 milliméterrel ültetett adaptív futómű csak a jó minőségű utakon teszi élvezetessé az utazást, rossz úton elég bántóan csillapít az elöl MacPherson, hátul pedig a csatolt hosszlengőkaros felfüggesztés. A kétküllős kormány visszajelzései gyengék, ebben az egyszerű hátsó futómű is ludas, túl nagy a holtjáték, nem fordul szépen a kombi. Sport módban a kormányzás valamivel élénkebb, komfortban pedig a futómű lesz lágyabb, ami a tempós kanyarokban kellemetlen. A gázreakció késik, a teljesítmény karakterisztikája kiszámíthatatlan, így nem való sportkombinak ezzel a mocival az Octavia.

Skoda Octavia

Mennyibe kerül?

Aki abban reménykedik, hogy benzinmotorral biztos jóval olcsóbb az Octavia, mint a korábban kipróbált dízel, téved. A tesztelt 1.5 TSI Style modell listaára 9 405 530 millió forint, amiből lejön 899 999 forint importőri kedvezmény. A tesztautót azonban rendesen staférungozták, ezért 10 millió forint körül vesztegetik (kedvezménnyel). A Skoda Octavia Combi indulóára amúgy egyliteres, 110 lóerős háromhengeres benzinmotorral és árkedvezménnyel 7 157 431 forint.

Kép és szöveg: Biró Csongor

2 Comments on Nem pazarolja a benzint az új Skoda Octavia

  1. Mi a baja a Skodának a magyar benzinnel? A cikk címe és tartalma nincs összhangban egymással, benzinnel kapcsolatban csak a fogyasztást említi a cikk, amely mint írja elképesztő, igaz a dízelt megközelíteni nem tudja. Ez a megállapítás azt gondolom autós körökben, nem valami ujdonság, és nem gondolom, hogy a magyar benzinnek van ehhez bármi köze. Vagy ez is a szokásos ujságírói fogás amivel olvastatják a cikket. Egy szakmai oldalon ez elég szomorú, egy kicsit a hitelességét is megkérdőjelezi.

Comments are closed.