Huszonhárom év után megújult az Euro NCAP félátfedéses frontális ütköztetési szabványa. A Magyar Év Autója 2021 díjra jelölt Toyota Yaris pedig nem csak ezt a különösen szigorú tesztet teljesítette ragyogóan, de a világon elsőként kínál megnyugtató megoldást egy gyakori és igen veszélyes sérülésre.
A vadonatúj Toyota Yaris az első személyautó, amelyet már az új, 2020-as protokoll szerint tesztelt az új autók biztonsági értékelését végző független európai szervezet, az Euro NCAP. A legfontosabb változás, hogy szigorodtak a félátfedéses frontális ütközéses vizsgálat körülményei. Ha 50 kilométer/órával haladunk, hajlamosak vagyunk biztonságban érezni magunkat, pedig ha ilyenkor egy hasonló sebességgel, szemből érkező jármű áttér a sávunkba, azonnal abban a baleseti szituációban találjuk magunkat, amely a statisztikák szerint a legtöbb halálesetet, illetve súlyos sérülést idézi elő Európa útjain.
Ehhez a riasztó jelenséghez igazodva az Euro NCAP átdolgozta 1997 óta változatlan formában alkalmazott félátfedéses töréstesztjét: az új norma szerint nem álló akadálynak vezetik neki a vizsgálandó gépkocsit, hanem egy olyan 1,4 tonnás, deformálódó tömbnek, amely 50 kilométer/óra sebességgel száguld a hasonló sebességgel mozgó, tesztelt jármű irányába. Az így kapott eredmények alapján sokkal pontosabban jósolható meg az autó viselkedése valós vészhelyzetben. Még életszerűbbé teszi a tesztet, hogy az akadály nem homogén szerkezetű: kívülről befelé haladva progresszívan egyre merevebbé válik, pontosan úgy, mint egy gyűrődőzónákkal kialakított, modern személygépkocsi.
Annak ellenére, hogy minden eddiginél nagyobb próbatételt kellett kiállnia a karosszériának, a Yaris hatékonyan védelmezte felnőtt utasait. Ráadásul a kis Toyota csekély tömegének és gondosan kialakított gyűrődőzónáinak köszönhetően nem súlyosbítja a vele ütköző másik autó utasainak a helyzetét. Sőt, a Yaris az első olyan autó a világon, amely – innovatív középső légzsákjának köszönhetően – hatékonyan védelmezi elöl ülő utasait az olyan helyzetekben, amikor a Yaris tőlük távolabb eső oldalának csapódik neki egy jármű.
A Yaris a többi vizsgált biztonsági területen is kivétel nélkül felülmúlta közvetlen elődjét. Az ülésmagasítón helyet foglaló vagy gyermekülésbe szíjazott gyermekek frontális és oldalirányú ütközés esetén egyaránt kiemelkedő védelemnek örvendenek. Jelentősen javult a gyalogosok gázolás elleni védelme, részben az orr, a motorház és a szélvédőkeret lágyabb, megbocsátóbb kialakításának, részben a gyalogosokat és kerékpárosokat felismerő, fejlett vészfékező rendszer kiváló teljesítményének köszönhetően. Ugyanez a helyzet a modern vezetőtámogató elektronikus segédrendszerek hatékonyságával.