Újra fontos lett az autó

A koronavírus terjedése miatt világszerte jelentősen megváltoztak a napi mobilitási szokások: a saját tulajdonú személygépkocsik és kerékpárok váltak a legnépszerűbb közlekedési eszközökké, miközben a háttérbe került a tömegközlekedés és az utazásmegosztó szolgáltatások használata – derül ki 2020-as Continental mobilitási tanulmányából.

Franciaországban és Németországban a válaszadók 80 százaléka, az Amerikai Egyesült Államokban 81 százaléka jelezte, hogy a járvány miatt megváltoztatta napi mobilitási szokásait. Ázsiában az átalakulás még nagyobb volt, Japánban az emberek 88 százaléka, Kínában pedig 93 százaléka számolt be erről.     Noha a krízishelyzet ideje alatt sokak számára jelentősen csökkent az utazás mértéke, a vizsgálat rámutatott, hogy az emberek gyakrabban használják autóikat. Ez különösen Kínára igaz, ahol a megkérdezettek csaknem fele jelezte, hogy többször ül autóba. Németországban a megkérdezettek negyede használt gyakrabban autót, mint a járvány kitörése előtt. Még Franciaországban is a lakosság 16 százaléka utazik a korábbinál gyakrabban személygépkocsival. Az Egyesült Államokban és Japánban is hasonló a tendencia figyelhető meg.    A járvány hatására a személygépkocsik mellett a kerékpárok használata is nőtt, a legnagyobb mértékben, 34 százalékkal Kínában, amelyet Németország követ 21 százalékkal.

Németországban a megkérdezettek fele kevesebbet utazik tömegközlekedési eszközökkel, mint korábban, Kínában és Japánban pedig az embereknek több mint az 50 százaléka mondta ugyanezt. Ugyanakkor az Egyesült Államokban a válaszadók 56, Franciaországban pedig 48 százaléka nem változtatott a busszal vagy vonattal történő utazásain. Kínában, Japánban és Németországban ezt csak a megkérdezettek harmada mondta.

A Continental technológiai vállalat 2011 óta készíti el rendszeres időközönként mobilitási tanulányt az infass-szal (Institute for Applied Social Sciences) együttműködésben a mobilitási szokásokról Németországban, Franciaországban, az Egyesült Államokban, Japánban és Kínában.