BMW 330e xDrive Touring teszt: takarékos sportkombi

Csinos sportkombi a BMW 330e xDrive Touring, de erőfitogtatás helyett takarékoskodásra ösztönöz. Ha kell, akár 292 lóerőt szabadít az útra, ha viszont eleget töltjük elektronokkal, alacsony üzemeltetési költséggel hálálja meg.

330e_4

Hogy néz ki?

A BMW 330e xDrive Touring hossza 4709 milliméter, szélessége 1827 milliméter, magassága 1442 milliméter, tengelytávja 2851 milliméter, fordulókörének átmérője 12 méter.

330e_5

Csak a színe nem kéne, egyébként teljesen elégedett vagyok a hibrid hármas kombi külsőjével és az utastér is tetszik. Széria a LED-es fényszóró adaptív kanyarfénnyel, az opcionális világítástechnológiák közé a mátrix funkcióval dolgozó, elvakítás-mentes távfény-asszisztens és a 650 méterre elvilágító lézeres távfény tartozik. Tesztautónkban utóbbi tett különösen jó szolgálatot. Elcsépeltnek hangzik, de tényleg nappali fényt varázsol az éjszakában.

330e_1

Az előző generációhoz képest az utastérben csak apró változások történtek, újratervezték a multifunkciós sportkormányt és a középkonzolt, teljesen felújították azonban a hálózatba kapcsolt szolgáltatásokat, illetve a szórakoztató-, tájékoztató rendszert. Az Apple CarPlay immár alapáras, ahogy a 10,25 hüvelykes iDrive képernyő, a digitális műszerfal, a virtuális személyi asszisztens (Hey, BMW! felszólításra hallgat) és a felhőalapú navigáció. Az vezetésbiztonsági segédek is tovább fejlődtek. Az iDrive 7.0 gesztus- és hangvezérléssel is irányítható, valamint érintéssel és a jól bevált kezelőszervvel is a középkonzolon. Nekem az érintés jött be, ilyen kevésszer még sosem tekergettem a kapcsolót BMW-ben… Szinte el is felejtettem, pedig egykor ódákat zengtünk róla. Az okostelefon tartalma és a fedélzeti számítógép elegáns szimbiózisának eredményeként egyedi tartalmakkal bővül a központi digitális kijelző, sőt, még a szélvédőre vetített kijelzőn is megjelenhet telefonos tartalom. Az ülések kényelmesek, hátul sem szűk az autó és a csomagtartó is nagyvonalú, annyira, hogy még a biciklim is befért hosszában.

330e_10

Tipikus BMW-kombi elem a külön nyitható hátsó ablak, ami nagyon hasznos, ha szorosan kapu mögé vagy házfal mellé parkolunk és kellene pár holmi a csomagtartóból.

330e_2

Az utastérbe beszűrődő rezgéseket és zajokat a hangszigetelő réteggel ellátott szélvédő, a vastagabb tetőkárpit és a motorban alkalmazott innovatív technológia hivatott még tovább csökkenteni. Mozdulatvezérlést is alkalmazhatunk (hangerőt tudjuk növelni, csökkenteni, stoppolós mozdulattal tudunk zeneszámot váltani, vagy erre a gombra például a hazavezető navigálást is beprogramozhatjuk). A rendszer hátránya, hogy gyakran reagál vétlen mozdulatokra. Fölösleges megrendelni, már nem poén. Az aktív sáv- és távolságtartó három sávot is figyel, felismeri a teherautókat is, az autó körül haladó forgalmat a középső kijelzőn is közvetíti, így látjuk, ha gyorsabb autó/teherautó közelít balról, vagy jobbról mögöttünk.

330e_9

Hogy megy?

A hibrid hajtáslánc belsőégésű erőforrása és elektromos motorja külön-külön és együtt is mind a négy kereket hajtja, ez a BMW xDrive intelligens összkerék-meghajtással (érdekes, hogy nincs feltüntetve az autón sehol a jelzés, az importőr szerint így rendelték). Motorja jól bevált BMW TwinPower Turbo technológiás, azaz kettős megfúvású (TwinScroll) turbófeltöltő, magas pontosságú közvetlen üzemanyag-befecskendezés, valvetronic változó szelepvezérlés, dupla változó vezérműtengely-állítás a főbb jellemzői. Elődjéhez képest izmosabb a 330e. A 320i-ban megismert négyhengeres, 184 lóerős kétliteres turbómotornak a váltóba épített 113 lóerős villanymotor (ez a csúcsteljesítmény, tartósan 68 lóerőt tud) legnagyobb fogatónyomatéka 265 Nm) segít be, amely a gyártó szerint akár 55 kilométeren (nulla fok alatti hőmérsékleten, fűtéssel ez 30 kilométer alatti, de 15 fok fölötti hőmérsékleten, fűtés és klimatizálás nélkül 45 is lehet) át is képes önállóan mozgatni a kocsit. A rendszerteljesítmény rövid ideig 292 lóerő is lehet (sport módban 10 másodpercig), de 252 lóerőt mindig képes haderőbe állítani. Az XtraBoost funkció a gázpedál lepadlózására és az automatikus váltó előválasztó karjának szekvenciális állásba (M/S) kapcsolására is előhívható. A benzinmotor legnagyobb forgatónyomatéka 300 Nm, de a rendszernyomaték bődületesen sok: 420 Nm. Az extra erő nem állandó, hanem csak rövid, a már említett tíz másodperces intervallumban érhető el. Autópályán tartja a ritmust akár villannyal is, 140 kilométer/óráig nem kapcsol be a benzinmotor, ha van elég energia az akkumulátorban. Benzinnel hajtva végsebessége eléri a 225 kilométer/órát. Tömege 19,5 mázsa, ehhez képest nem rossz, hogy álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 5,9 másodperc alatt jut el.

330e_18

Nálam tél végén 45, tavasz elején 66 kilométer volt a legtöbb (fűtés nélkül), amit elektromosan megtett egyhuzamban. Ha sikerül minden nap tölteni, akkor 2-3 liter benzinnel, plusz a 13-16 kilowattórányi elektromos árammal (időjárástól és fűtés/hűtéstől függően) eljár az első 100 kilométeren, de ha nem töltjük, akkor 7-8 literes átlagfogyasztással számolhatunk országúti-városi használatban. Autópályán természetesen ennél jóval többet eszik a plusz terhet viselő BMW. Az 562 kilométeres teszt során (ebből 427 kilométert tett meg a benzinmotor hajtása nélkül) 2,1 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként, ehhez még 15,8 kWh-s energiafogyasztást lehet hozzávenni, amivel nagyjából egy hasonló méretű, de gyengébb dízellel fogyaszt egyenértékűen a hibrid. Ha egyáltalán nem számítana a pénz és választanom kellene az 330d és az 330e között ezúttal a hibridet választanám: bár előbbi könnyebb, nagyobb a csomagtere, és gyorsabb, valahogy ez a hibrid megtetszett nekem – lehet, hogy csak szánalomból? Persze, ha a pénz beszél, a dízel ugat, a 286 lovas sorhatos dízel 1,1 millió forinttal (xDrive-val) olcsóbban haza kergethető és kimegy a világból is a közel 1000 kilométeres hatótávjával (legalább kétszer akkora, mint a hibridé).

330e_16

Töltése otthoni konnektorból időigényes, 10 amperrel legalább 6-7 óráig eltart a táplálása, utcai töltőn sem végzünk sokkal hamarabb, a fedélzeti töltő 3,7 kilowattos, így a Pennynél is 3-4 órát kell ácsorognunk, hogy tele tankkal folytassuk az utunkat. 16 amperes gyári falitöltővel 3,6 óra a teljes feltöltés ideje (Type 2-es aljzaton egy fázison 16 amperrel tölthető, de lehet csökkenteni 6 amperig az áramerősséget). Ha utcán töltjük, idegesítő, hogy közeledéskor nyit az ajtó és leáll a töltés – ezt a funkciót a menüben bogarászva kikapcsolhatjuk.

330e_8

A bruttó 12 kilowattóra energiateljesítményű és 34 amperóra tárolókapacitású (nettó legfeljebb 10,8 kWh), közel negyed tonnás lítium-ion akkumulátor-csomag a hátsó ülések alatt kapott helyet, szerencsére a csomagtér méretét csak néhány literre csökkenti, annak befogadóképessége 410 liter (a benzintank 40 literre zsugorodott). Sebaj, a hokis táskám simán befért keresztben, emiatt nem kellett síkban ledöntenem a hátsó ülések háttámláit. A 40:20:40 arányban osztott hátsó üléssor ledöntésével a BMW 330e xDrive Touring 1420 literes csomagteret kínál.

330e_15

Milyen vezetni?
A hármas BMW a pont jó, a pont elég kategória. Mindig lesznek, akik szerint olyan, mint egy kád, szűk, kényelmetlen: én nem ez az ember vagyok, nekem bejön a BMW-k passzentos vendégszeretete. A ballonos, 17 hüvelykes kerekeken és téli gumikon kellemesen fut, M Sport futóműve feláras, peres nyári gumikkal rossz úton azért kemény lehet. Elöl kettős-ágyazású alumínium lengőkarral és különálló alsó keresztlengőkarral szerelték, kisebb a kormányzási sugár, karosszériadőlés- és bólintómozgás-kiegyenlítést is kapott. A hátsó kerékfelfüggesztés ötkaros, alumíniumból készült lengőkart tartalmaz. A kék féknyergek elöl négy-, hátul egydugattyúsak. Váltója nyolcfokozatú ZF automata. Utánfutót lehet vele vontatni, igaz, legfeljebb 7,5 mázsásat.

330e_11

Bár a villanymotor bikaerős, a gáz/menetpedál lenyomása és az autó meglódulása között érezhető a késlekedés, fékezésnél pedig a finom megállást kell szokni, mert a rendszer először visszatölt, csak aztán fékez.

330e_13

A 330e xDrive Touring igazi sporthibrid, a vezetési élmény echte BMW-s, hiába az összkerék-meghajtás, érződik, hogy a bajorok leginkább azt szeretik, ha hátulról tol az autó. Aki csapatni szeret egy BMW-vel feneket riszálni, annak nem ez a bömös lesz a lelki társa, ez kiszámítható és hülyebiztos.

330e_17

Mennyibe kerül?
A hibrid 3-as kombi alapára xDrive hajtással 17,183 millió forint, a tesztelt változatért több mint 22 millió forintot kell fizetni.

Kép és szöveg: Biró Csongor

330e_14 330e_12 330e_6 330e_3