A Magyar Suzuki a modern magyar autóipar leghosszabb sikertörténete. A japán gyökerű vállalat ötven év kihagyás után, 1991-ben, az elsők között hozta vissza hazánkba a személyautó-gyártást. Három évtized alatt több mint 3,5 millió autó gördült már le az esztergomi gyártósorról. Az idén 30 éves vállalat a hazai piacon kívül világszerte 123 országban értékesíti a Suzuki modelleket.
Az elmúlt harminc évben olyan ikonikus modellek kerültek ki az esztergomi gyárból, mint például a Swift, a Wagon R+, az Ignis vagy az eddigi legnépszerűbb Vitara. „A Magyar Suzuki a kezdettől teljeskörű gyártási tevékenységet folytat Magyarországon, tehát az acéllemezek préselésétől, hegesztésétől kezdve, a gépjárművek összeszerelésén át, a festésig és a kész autók ellenőrzéséig az autógyártás összes folyamata Esztergomban történik. 1992-ben még 1000 gépjármű készült egy év alatt, ma átlagosan 700 autó gördül le a gyártósorról naponta.
A gyártás rendkívüli módon felgyorsult, amíg az első autó gyártása még 3 napig tartott, ma 85 másodpercenként gördül le egy kész jármű a gyártósorról, ami 1 nap alatt készül el. Az első generációs Swifteknél még minden folyamatot emberek végeztek a gyártás során, mindössze 4-6 robot segítette a munkát a hegesztőüzemben. Mára minden pontot gépek hegesztenek, az autók fényezését is robotok készítik. Lényegében minden új modellel fejlődik a gyártási technológia az üzemben” – foglalta össze az elmúlt 30 év fejlődési folyamatát Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. vállalati kommunikációs vezetője.
Így kezdődött
A Magyar Suzuki esztergomi gyárában 1992-ben kezdődött meg az ötajtós Suzuki Swift próbagyártása. A sorozatgyártáshoz októberben érkezett el a vállalat és még ebben a hónapban az ország 35 pontján el is indult a Magyarországon gyártott Swiftek értékesítése. Ez a modell a kiskocsik képviselője, olyan kategória, mely addig teljesen hiányzott az akkori gépkocsipiacról. Ez volt a Suzuki első globális stratégiai modellje, vagyis olyan autó, amelyet egyforma minőségben és felszereltségi változatokban gyártanak egyidejűleg Japánban, Európában, Indiában és Kínában.
1993-ban megkezdődött négyajtós, 1.3 literes motorral ellátott Sedan változatának gyártása, 1994-ben pedig megindult az exporttevékenység is. 2005-ben megérkezett a második generációs Swift is, majd 2010-ben a harmadik generáció is. A Suzuki még magasabb szintre fejlesztette a Swift teljesítményét és megjelenését. Egy olyan változatot készített, amely minden tekintetben megfelelt az aktuális igényeknek. Az eddiginél is fejlettebb dinamika, a még vonzóbb dizájn, az üzemanyag-fogyasztás tovább csökkentése és a jobb környezetvédelmi mutatók révén az új harmadik generációs Swift a Suzuki Way of life! márkafilozófiájának tökéletes megtestesülése. Az autó a maximális öt csillagot kapta az Euro NCAP töréstesztjén. A modellt Esztergommal együtt világszerte hét üzemben gyártották, s több mint 100 országban és régióban forgalmazták. A Suzuki minden más modelljénél rövidebb idő alatt érte el az egymillió darabos értékesítést.
Kisautótól a hibridig
Az Ignis sorozatgyártása 2003-ban kezdődött el Esztergomban, míg 2008. februárjában legördült a gyártósorról az első Splash. Utóbbi 120 gramm/kilométer szén-dioxid-kibocsátási szintjével megfelelt az Euro 4 szabvány előírásainak, az emissziós kívánalmaknak és a környezettudatos vásárlók elvárásainak is, éppen ezért a „Car Of The Year 2009” díjra is jelölték, és 2009-ben elnyerte a Magyar Termék Nagydíj kitüntető címet.
A Splash modellt Európában csakis hazánkban gyártották, többségében az európai piacokra, ám a tengerentúlra is szállítva. Ami a Splash külső jegyeit és vezetési paramétereit illeti, világszerte nagy népszerűségnek örvendett. A modern tervezésű, univerzális kisautó kiváló társ volt az Európában megszokott városi élet mindennapjaiban; nemcsak külseje volt vonzó, hanem fogyasztása is gazdaságos. Azt is mondhatjuk, hogy a szerethető, sokoldalú miniben üdítő kombinációként van jelen a kényelem, a költséghatékonyság, a biztonság és a rendkívül praktikus, mindennapi használhatóság.
Közel egy évtizeddel az alapítás után a Magyar Suzuki elkezdte az ország első egyterű járművét, a Wagon R+-t gyártani, mely a Swifthez képest egy teljesen más struktúrájú autó volt, így ez gyártás szempontjából is egy teljesen más működést igényelt az addiginál. Ráadásul kétfajta járművet kellett összeszerelni az addigi egy helyett egy gyártósoron minden variációban, sokkal több beszállító bevonásával. A gyártás 2000 januárjában kezdődött, 2004-ben elindult a dízelüzemű változat készítése is. Innentől kezdve teljesen más tempóban folytatódott a működés, felgyorsult minden. Átlagosan 2-4 évente jelentkezett a vállalat új modellel, vagy szériafrissítéssel.
2006. február 27-én legördült a gyártósorról az SX4 családi és szabadidő autó, a kisautók után először készült alsó-középkategóriás modell, melynek 2013. szeptemberében jelent meg C kategóriás crossover változata. Az első generációs SX4 S-CROSS, egy nagy családi és szabadidő autó bevezetése volt a következő, technológia szempontjából is jelentősebb mérföldkő az esztergomi gyártásban 2013-ban. 2014-ben az SX4 S-CROSS elnyerte a Magyar Termék Nagydíj kitüntető címet és a MÚOSZ Gazdasági Sajtó Díját. A zöld elkötelezettség látványos megnyilvánulása volt az új modell, amely Euro 6-os motorjaival már akkor eleget tett a személygépkocsik károsanyag-kibocsátásával kapcsolatos, két év múlva életbe lépő követelményrendszernek. 2019-ben megindult a hibrid hajtású SX4 S-CROSS gyártása is, 2020-ban pedig elnyerte az Autós Nagykoalíció és a Járműipar.hu által meghirdetett, az Év Magyar Autója verseny első díját.
A Vitara SUV 2015-ös bevezetése kapcsán nem is annyira a gyártás és az azzal kapcsolatos munka, inkább a fogadtatása miatt volt jelentős mérföldkő a Magyar Suzuki életében. A Vitara egy olyan autózási élményt és színvonalat testesített meg az autópiacon, amit a bevezetése előtt csak sokkal drágábban lehetett elérni más autógyártók kínálatában. A Vitara magában hordozta mindazokat a jellemzőket, amelyek korábban már sikert arattak: ilyen a gazdaságos üzemanyag-felhasználás, amit a jármű tömegének csökkentésével értek el, a mechanikai energiaveszteség mérséklése, az aerodinamikai szempontok szerint optimalizált forma és az automatikus motorleállító–motorindító rendszer.
Az új Vitara új szolgáltatásokat is kínált, például radaros féktámogató rendszert (RBS) és adaptív sebességtartót (ACC). 2015. április 22-én a kompakt sport-szabadidő autók közül elsőként kapott ötcsillagos összértékelést az Euro NCAP 2015-ös töréstesztjén. A kocsi minden részterületen magas pontszámot ért el, ennek alapján kategóriájának legbiztonságosabb modelljei közé tartozott. Az ütközéselnyelő technológia és a nagy szilárdságú acél kiterjedt használata az autót könnyűvé, mégis rendkívül törésbiztossá tette. És akkor még nem említettük az egyedi dizájnt, ami mellett senki nem tudott csak úgy elmenni a bevezetésekor. 2015-ben elnyerte a Magyar Termék Nagydíj kitüntető címet a pályázat „Járművek” főcsoportjában és megkapta a pályázat innovációs nívódíját is. 2018-ban megújult és turbómotort kapott a modell, 2019 decemberében pedig elkezdődött a hibrid hajtású Vitara sorozatgyártása Esztergomban. A máig legnépszerűbb Suzuki modellre azóta is záporoznak az elismerések. Míg 2020-ban az Autós Nagykoalíció és a Járműipar.hu által meghirdetett, az Év Magyar Autója versenyen még ezüstérmet szerzett, addig 2021-ben már az Autós Nagykoalíció és a Járműipar.hu által második alkalommal meghirdetett Év Magyar Autója verseny első díját és közönségdíját is a Suzuki Vitara nyerte el. Magyarországon ebből a modellből készült eddig a legtöbb, hozzávetőlegesen 700 ezer darab.
Még további minimum 30 évet kívánok!!!
And további sikereket….
csak ennyi
barátilag
JL.