Kevés olyan autó van a hazai kínálatban, amely láttán nyáladzanak a friss jogsis srácok és csajok. Amikor a lámpánál melletted álló bátortalanul int és megkér, hogy nyomj egy padlót, akkor biztos lehetsz, hogy BMW-ben ülsz. Nem is akármilyenben.
Hogy néz ki?
1100 kilométernyi szerencse jutott a legszebb BMW-ből. A négyes kabrió egyszerűen csodaszép. Ezzel a motorral pedig csudajó. Elnyújtott karosszériája, alacsonyan húzott vonalvezetése erőteljes módon helyezi előtérbe a márka új formanyelvét (értsd megnövelt vesék…), megőrizve a prémium középkategória BMW kabrióira jellemző egyediséget.
A méregzöld színű kabrió egyszerre elegáns és magabiztos kiállása a megnövelt méreteknek is köszönhető. A 130 milliméterrel 4770 milliméterre nyúlt hosszhoz 27 milliméterrel 1852 milliméterre növelt szélesség társul, amely 41 milliméterrel hosszabb, immár 2851 milliméter tengelytávolságot kínál. Zárt tetővel magassága 1394 milliméter (ebből vesz le 10 millimétert az M Sport ültetés). Erőteljes kiállását az elöl 28 milliméterrel, hátul pedig 18 milliméterrel kiszélesített nyomtávok fokozzák. Ezt az M440i Cabrio modellben további szélesítés hangsúlyozza, pont, mint a Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt BMW M4-ben (az alapváltozathoz képest nagyobbak a légbeömlők, eltérő a lökhárítója és szélesebbek az abroncsai, a tükörház pedig matt szürke).
Keskeny fényszórói mélyen hátra nyúlnak az első kerékjárati ívekbe. A full LED-technológiás első fényszórók alapáron járnak, a tesztautóban a BMW lézerfény-technológiával dolgozó, LED-technológiás adaptív első fényszórók világítottak. Adaptív kanyarkövető fényszórót is kínál a BMW M440i, amely a városban és autópályán egyaránt tökéletesen és vakításmentesen világítja meg az úttestet. 60 kilométer/órás sebesség fölött akár 550 méterre is képes elvilágítani, miközben dinamikusan követi az útvonal ívét.
Vászontetős, ám nem nélkülözi a keménységet: a vászon alatt a tető nagyméretű panelekből áll össze, az utolsó elemként süllyesztett hátsó ablakkal. Kiváló zaj- és hővédő tulajdonságokkal bír, miközben 40 százalékkal könnyebb, mint a BMW 4-es Cabrio közvetlen elődmodelljének összecsukható kemény teteje. A tetőt egy elektromos motor működteti, amely gombnyomásra (távirányítóról is működik a showműsor) 18 másodperc alatt képes lenyitni vagy bezárni a szerkezetet, még akár 50 kilométer/órás utazósebességnél is. Körforgalmakban ideális tevékenység a nyitás és zárás. Zárt tetővel a modell csomagterének térfogata 300 literről 385 literre bővül.
A vezetőre összpontosító műszerfal-kialakításban fontos szerepet kap a digitális műszeregység és a központi kijelző harmóniája, a vezetés ergonómiáját önálló klímapanel fokozza. Az iDrive használata háttérbe szorul az érintőképernyős vezérlés miatt, igaz utóbbi inkább a Car Play által megjelenített funkcióknál hasznos. Alapfelszereltség az első sportülések automatikusan előrenyúló és visszahúzódó biztonságiöv-fészkei, a Vernasca bőrkárpit, az ülésfűtés és a bőrözött sportkormány. A hátsó üléseket egyedi kialakítás szerint formálták meg a tervezők. Kipróbálni nem volt mód, pedig majdnem Lovasi András avatta fel, de aztán úgy döntött, hogy a ránk szakadó sötétség ellenére elektromos kemping kerékpárján folytatja útját balatonvilágosi szállásáig. Az M440i Cabrio amúgy nagyon tetszett Bandi bának, azt mondta, hogy mindig is szeretett volna ilyenben utazni. Azt ne tőlem kérdezzék, hogy miért feküdt egy fotó kedvéért a Kossuth-díjas művész a duruzsoló motorral várakozó autó elé – annyira erősen nyomtam a féket és húztam kézzel a rögzítőféket, hogy nem is tudtam élvezni a pillanat megismételhetetlen nagyszerűségét. A szó elszáll – pedig milyen jót dumáltunk esment -, az emlék megmarad.
Hogy megy?
A 275 kilowatt/374 lóerő maximális teljesítményre képes, soros hathengeres benzinmotort 48 volt kapacitású indítógenerátorral és kiegészítő akkumulátorral dolgozó lágy hibrid technológiával vértezték fel a mérnökök. A technológia a fékezéskor felszabaduló energiát a kiegészítő akkumulátorban tárolja el, hogy arról működtesse a fedélzeti elektromos rendszereket, intenzív gyorsulások közben 8 kW / 11 lóerő átmeneti teljesítmény-többlettel támogassa a belsőégésű erőforrást, részterhelés esetén pedig csökkentse a motor károsanyag-kibocsátását. A nyolcfokozatú, Egerben gyártott automatikus váltó alapfelszereltségként, az opcionális extrafelszereltség részeként kormány mögötti váltófülekkel és sprint funkcióval érkezik. Utóbbi érdekessége, hogy bármilyen menetmódban legyünk is, a bal kar meghúzásával sprint üzembe kapcsolunk, ami egyenlő azzal, hogy száguldjunk, hadd lobogjon a hajunk. Ereszd el a hajam, vagy valami ilyesmi. Nagy buli, az hétszentség. Olyan gyors az autó, hogy még most is vigyorgok, ha rágondolok.
A B58 kódjelű turbómotor eszméletlen elánnal lovalja bele magát és a vezetőt a legőrültebb adrenalin gejzírrel járó helyzetekbe, az 500 Nm csúcsnyomaték mindenre elég. Öblösödik a kipufogóhang, fütyül a megkerülőszelep, uraljuk a forgalmat, bármilyen tempónál képes többre: brutális gép. Azt is megbocsátjuk a tervezőknek, hogy irtózatosan nehéz, velem együtt több mint két tonna. A fogyasztás emiatt sem túl alacsony, nálam 8,7 litert evett átlagban 100 kilométerenként, de az ismerkedésünk első napjaiban az étvágyára inkább a 10-12 literes fogyasztás volt a jellemző. Az 1100 kilométeres túra végére aztán megszelídült. Lehetett volna kevesebb is a fogyasztás, de olyan jó volt az üres Mátrában autózni, hogy egy kicsit elengedtem a gyeplőt.
Milyen vezetni?
A nyitható tetős kialakítás következtében beépített extra merevítőelemek extrém karosszériamerevséget eredményeznek, amelyet a padlólemez frontrészén kiegészítő alumínium panel, két oldalt pedig megnövelt torziós merevségű küszöbök fokoznak. Mindent egybevetve, a 4-es Cabrio torziós merevsége hozzávetőlegesen 4 százalékkal magasabb, mint közvetlen elődmodelljéé. Tömegközéppontja alacsony, az M sport futómű típus-specifikus hangolású, rugóút-szinkronizált lengéscsillapítókkal dolgozik. A bajor prémiumgyártó ügyfelei ugyanakkor az opcionális extrafelszereltség részeként az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal társított, adaptív M futóművet is megrendelhetik az új BMW 4-es Cabrio alá (ezt vezettem én). Mindkét futómű-technológiához változó áttételű sport kormánymű társul. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető BMW M sport fékrendszer kék és vörös féknyergekkel egyaránt elérhető.
Meglepő, de még a 19-es, peres sportgumikkal (Bridgestone Potenza) is képes rugózni az autó, simán feldolgozza az úthibákat, miközben a kormányon úgy olvassuk a domborzati viszonyokat, mint Mariska néni a Romana regényújságokat. Ilyen egy tökéletes túrakabrió. Alumínium futóműve elöl kettős keresztlengőkaros, hátul öt lengőkaros.
A szélterelő még nyitott tetővel is segít megőrizni az utastér kényelmes légáramlatát, de ebben az autóban nem feltétlenül szükségesek a kellemes légáramlatok. Tény, hogy még 160 felett sem zavaró a nyitott tető, sőt… A 12 hangsugárzós Harman/Kardon hifi nyitott tetővel is szépen szól. Az első ülések fejtámláiba integrált nyakmelegítők télen jól jöhetnek. Hogy miért nyitnánk ki a tetőt télen? Hát azért!
Az izmos négyes kabriót minden élethelyzetben izgalmas vezetni – csak a dugó a kivétel, de olyankor legalább lepiríthatjuk az arcunkat – de aki igazán ki akarja élvezni a vezetés élményének minden cseppjét, az sport plus módba kapcsolja a vezetési élménykapcsolót. Érdemes ilyenkor még a váltót is sportfokozatba lökni, vagy kézzel átvenni az irányítást. Leveti minden manírját az autó és olyan nyers, vad, zabolázatlan mivoltját veti oda elénk, hogy bátorságpróba ellenállni a kísértésnek. A hangja ilyenkor gyönyörű, főleg alagútban hangzatos. Ropogni és durrogni is képes a lelkem. A menetstabilizátort nem mertem kikapcsolni – vessenek rám akárhány követ a BMW-hívők -, de még a traction állástól is paráztam, így nem vittem táncba a hátsóját. Aktív védelmi rendszerek mellett nagyon ritkán mozdul meg a feneke (azokat kikapcsolva állítólag klasszikus sportkocsiként viselkedik). Nekem már ez is igen nagy megtiszteltetés – hogy az örökbecsű Surányi kollégát idézzem. Nagyon tetszett az adaptív mód, amely szinte kitalálja a gondolatainkat, az éppen aktuális menethelyzethez igazítja a futómű, a kormányzás és a motor karakterisztikáját.
A BMW M440i Cabrio álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 4,9 másodperc alatt gyorsul fel, a végsebességét 250 kilométer/óránál elektronika korlátozza.
Mennyibe kerül?
A dingolfingi gyárban készülő négyes kabrió 16,895 millió forintért lehet a miénk 184 lóerős kétliteres motorral. A legerősebb változatért legalább 23,645 milliót kell leszurkolnunk, a tesztautónkért 27 millió forintot kell fizetni. Vezetőtámogató rendszerekből nincs hiány: vetített kijelző, keresztirányú forgalomfigyelő, távolságtartó tempomat, parkolóasszisztens – hogy csak párat említsek meg. Alapáras az automata vészfékezés, táblafelismerés, sávelhagyásra figyelmeztetés.
Kép és szöveg: Biró Csongor
Műszaki adatok: BMW M440i xDrive Cabrio
Motor: soros hathengeres benzinmotor 48 volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológiával (8 kW / 11 lóerő)
Hengerűrtartalom: 2998 köbcentiméter
Maximális teljesítmény: 275 kW / 374 lóerő percenkénti 5500 – 6500 főtengely-fordulat között
Csúcs forgatónyomaték: 500 Nm percenkénti 1900 – 5000 főtengely-fordulat között
Váltó: nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltó
Hajtás: BMW xDrive intelligens összkerékhajtás
Gyorsulás 0-100 kilométer/óra: 4,9 másodperc
Végsebesség: 250 kilométer/óra
Emissziós besorolás: Euro 6d
Tesztfogyasztás: 8,7 liter 100 kilométerenként (tesztút hossza: 1100 kilométer, átlaghőmérséklet 30 fok)