Bár Zwickauban gyártják, a Cupra Born minden ízében katalán. A rokon VW ID.3-nál szebb, izgalmasabb és ami a fontosabb, jobb vezetni. Hogy miért? Van benne fűszer. Hogy ez sáfrány vagy rézpor, döntse el mindenki maga. Nekem bejött, jót autóztam.
Móka, kacagás
Az Év Zöldautója 2022 díjra jelölt Cupra Born háromféle teljesítménnyel (110, 150, 170 kW, de mindig 310 Nm) és háromféle akkukapacitással (nettó 45, 58 és 77 kWh) érkezik. Az autó nemzetközi tesztjén a két erősebb motor és a két nagyobb akkumulátor állt a rendelkezésünkre. Elsőként a 150 kilowattost hajtottam 58 kilowattórás akkumulátorral, amely mintegy 400-420 kilométer hatótávot tesz lehetővé. Ezúttal nem a hatékonyságát vizsgáltam, hanem a dinamizmusát tettem próbára.
A Barcelona környéki szerpentinek sima aszfaltján csupa móka és kacagás volt a Born vezetése. Az erőltetett menet ellenére nem volt túlzó a fogyasztás, az ereszd el a hajam során a Born átlagfogyasztása 17,8 kWh/100 kilométerre alakult. Városban is vezettem az autót, ott 13,6 kWh/100 kilométer volt a fogyasztás, ami jelzi, hogy a Born városban jól érzi magát. Nem úgy a Cupra menetmóddal és a kormányon külön Cupra gombbal szerelt 170 kilowattos változat, amely kanyargós országútért kiált. Nem fogyaszt sokkal többet (a rövid menetpróbán 17,2 kWh/100 kilométer fogyasztást mértem, főleg városban és elővárosban, klíma nélkül használva). Jól gyorsul, hét másodperc alatt ugrik álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre, igaz az e-Boost funkció csak harminc másodpercig tart (az is csak az akkumulátor töltöttségének és a külső hőmérsékletnek a függvényében).
A Born vízhűtéses, többcellás lítium-ion akkumulátor-rendszert használ, amely alacsonyan és középen helyezkedik el az autóban. Gyorsan is tölthető, 170 kW teljesítményű töltőre dugva hét perc alatt 100 kilométerre elegendő energiát tankolhatunk az izmosabb akkuval ellátott autó akksijába. Váltakozó áramú (AC) csatlakozóról csak 11 kilowattot képes felvenni.
Kiszámítható viselkedés
A spanyolok a villanymotor hangolása mellett a futóművet is jobbá tették, az első tengely 15 milliméterrel, a hátsó tengely 10 milliméterrel ül közelebb az aszfalthoz (DCC rendelése esetén). A progresszívnek mondott kormányzás pontos, kiszámítható és élénk. Az elöl MacPherson, hátul ötlengőkaros multilink futómű feszes, a tömegelosztás kiegyensúlyozott (50-50 százalék elöl és hátul), a tömegközéppont alacsony, a hátsókerékhajtás ellenére az autó feneke nem rakoncátlankodik, egyes változatokban az ESP teljesen kikapcsolható, az adaptív futómű (DCC) akár 15 lépésben is hangolható. A fékek (150 kilowatt alatt elöl 330×23 milliméteres, hátul 280 milliméteres tárcsákkal) harapósak, határozottan lassul a Born.
Kompakt méretek
A Cupra Born hossza 4322 milliméter, szélessége 1809 milliméter, magassága 1540 milliméter, tengelytávolsága 2766 milliméter. Csomagtartójának térfogata 385 liter, menetkész tömege 17,5-18,5 mázsa, elektromos hatótávolsága 340-540 kilométer változattól függően. Az opciós 235/40 R20 méretű a normálnál szélesebb gumikkal rövidebb fékút, tovább javul a dinamika és az ESP sport, illetve off állásba kapcsolható.
Újrahasznosított anyagok
Az utastérben sokkal több a fantázia, a kreativitás és a környezettudatosság, mint a német testvérében, annak 10 hüvelykes érintőképernyője helyett 12 hüvelyk képátlójú monitor tájékoztat. Az alkalmazott anyagok sora a sportosság, a kifinomultság és a minőség érzetét kelti, beleértve a tengerből kihalászott műanyagól készült fonallal varrt, a szériafelszereltség részét képező újrahasznosított anyagból készült kagylóüléseket.
A kiterjesztett valóságot megjelenítő szélvédő-kijelző rendszer a szélvédőre vetíti a legfontosabb adatokat. Az olyan információk, mint a vezetőtámogató kijelzők, a sebesség és a navigációs rendszer kijelzései közvetlenül a vezető látóterében vannak.
Változatok minden ízlésre
Az alapváltozatban – amely Magyarországon nem érhető el – a farmotor 150 lóerővel és 310 Nm-rel hajt, a 45 kWh-s akkumulátor 340 kilométeres hatótávra elég, a Born ebben a felállásban 8,9 másodperces alatt gyorsul fel nullárról 100 kilométer/óra sebességre.
A 204 lóerős változathoz már minimum 58 kWh-s akkupakk jár, a változatlan csúcsnyomaték ellenére a sprintidő 7,3 másodperc, a hatótáv pedig 420 kilométer. E-Boost funkcióval a gyorsulási idő akár 6,6 másodpercre rövidülhet. Végsebessége 160 kilométer/óra.
A legerősebb, 231 lovas villanymotorhoz nagyobb, 77 kWh-s akku is társítható, ezzel már 540 kilométert is megtehet az autó a teljes lemerülésig. A nehezebb akkumulátor miatt a gyorsulás ideje 100 kilométer/óra sebességre 7 másodperc.
Kép és szöveg: Biró Csongor