„Úgy közlekedj, mintha a számodra legfontosabbak lennének körülötted!” Az Autós Nagykoalíció figyelemfelhívó-oktató programsorozatának októberi része a biztonsági öv használatával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat foglalja össze.
„Az öv életet menthet” – hangzik a jól ismert közlekedésbiztonsági szlogen, de az utakat járva, az autósokat elnézve ez koránt sem tűnik egyértelműnek. Miért fontos az övhasználat? Mik a legfontosabb szabályok és kivételek? Hogyan gondoskodhatunk gyermekeink biztonságáról az autóban?
Tévhitek kontra tények
Sajnos sok esetben tapasztalható, hogy a járművezetők vagy utasok egyszerűen nem használják a biztonsági öveket utazás közben, noha ez már 45 éve kötelező. Ráadásul a biztonsági övekkel kapcsolatban több tévhit is élénken tartja magát, amelyeket azonban könnyű megcáfolni.
Az első tévhit, hogy lassabb, jellemzően lakott területen belül szokásos sebességek mellett a járművezető, vagy utasa meg tud kapaszkodni egy esetleges ütközés során. Téves, hiszen testünk tehetetlensége miatt már 15-20 km/h-ás ütközési sebesség esetén is jelentős gyorsulással indul meg a jármű utasterében, amit kézzel kivédeni nemigen lehet. Másrészt az ütközés a legritkábban történik úgy, hogy arra fel vagyunk készülve.
A második tévhit, hogy egy baleset esetén akár jobban is járhatunk, ha nem maradunk a járműben: tartja magát a városi legenda ugyanis olyan túlélőkről, aki annak köszönhették életüket, hogy kirepültek a kocsiból. Téves, hiszen, ha elő is fordult ilyesmi az autózás történetében, az statisztikailag biztosan elenyésző mértékű.Az igazság ezzel szemben az, hogy a biztonsági övek helyes használata éves szinten is tízezrek életét menti meg az utakon!
Elkerülő manőverek
A biztonsági öveket nem használók különféle trükkökkel hagyják lógva ezt a passzív biztonsági eszközt. Régebben egyszerűen figyelmen kívül hagyták a szabályt, ami ma már a legtöbb járműben megtalálható figyelmeztető rendszer miatt nem működik.
A korszerű járművekben a figyelmeztető hang és fényjelzés az övcsat által zárt, vagy éppen nyitva hagyott biztonsági áramkör figyelésén alapul. Ha az övet a hátunk-, vagy ülés mögött elvezetve kapcsoljuk be, akkor a járművet ugyan át tudtuk verni, de a fizika törvényeit biztosan nem fogjuk…
Sajnos sokszor találkozunk olyan megoldással is, amikor az anyósülés övcsatját kattintják a vezetőüléshez, sőt, külön övcsatot is számos alkalommal látunk állandóan becsatolva. A rendőrségi ellenőrzések kijátszására olyan ruhadarabok is kaphatók, amelyeken egy bekapcsolt öv sziluettje látható. Ezek mind-mind döbbenetes megoldások, hiszen bármelyiket választva a szabálytalan autós a saját életét viszi a vásárra.
A járművek biztonsági övei egyre kényelmesebben használhatók, szinte észrevétlenül védenek. Fontos belátnia minden autósnak, hogy nem csak a szabályok miatt, hanem saját jól felfogott érekében is be kell kapcsolni az övet!
Gyermekeink biztonsága
A legkisebbek, a csecsemők a hátsó ülésen, menetiránynak háttal rögzítve, babahordozóban vannak biztonságban. Fordítsunk kiemelt figyelmet a hordozó helyes rögzítésére, és ügyeljünk a megfelelő pozícióra. A babahordozók a gyermekek 12-15 hónapos koráig használhatók, ennél előbb akkor sem érdemes biztonsági gyermekülésre váltani, ha a baba már elérte a 9 kg-os testtömeget.
A biztonsági gyermekülések első méretosztálya a 9 és 18 kg, az ülésirány itt már a legtöbb esetben a menetiránnyal egyező. Beszerelésnél mindig ellenőrizzük az isofix csatlakozók rögzítését, vagy övvel bekötve a helyes feszességet. Soha ne feledkezzünk meg a gyermekülés saját öveinek beállításáról és bekapcsolásáról sem. A biztonsági gyermekülések még két tömegosztályban, 15-25 kg és 22-36 kg-os testtömeghez méretezve kaphatók.
Az ülésmagasítók használatára akkor van szükség, ha hátul ülve 135, elöl 150 cm-t nem meghaladó magasságú gyermekünk a jármű saját biztonsági öveivel nem rögzíthető biztonságosan. Itt elsősorban az öv felső részének vonalát kell figyelni, hogy az ne kerüljön a gyermek nyakára, hanem minden esetben a vállon fusson. Fontos, hogy az ülésmagasítók 15 kg alatt nem használhatók.