Időutazás egy különleges géppel egy történelmi terepen. Boros Jenő írása.
Pöccre indult a legendás Csepel D566 Fotó: Boros Jenő
Nem volt megbeszélve, de mázlim volt, mert éppen az ÁTI-Sziget Kft. által létrehozott Csepel Autó Gyártmánymúzeumban fotóztam ritka teherautókat és maketteket, amikor előre billent a mellettem parkoló D566.02. kabinja. A szervizállás pozíció már önmagában is látványos egy kiállításon, de az igazi kaland csak ezután jött: két szakember friss akkut szerelt a legkatonásabb Csepelbe, harmadik társuk beindította a motort, méghozzá pöccre, elsőre, aztán csak annyit hallottam: el akar jönni egy próbakörre?
Gyorsan válaszoltam, nehogy meggondolja magát, aztán fürgén felmásztam a kabinba, mely nem egyszerű annak, aki nem tudja hova lépjen, mibe fogódzkodjon. Mert ennek a Csepelnek a kabinpadlója egy szinten van a fejemmel, a terepjáró tetőmagassága pedig 2,74 méter.
Alumíniumplatós harcigép a csepeli múzeum előtt Fotó: Boros Jenő
Többször megjáratják a veteránokat
A klasszikus gyárvárosra emlékeztető ÁTI-Sziget Ipari Parkban tett kör önmagában élmény, amit még fokoz a magaslati pozíció, a kétszáz lóerős Rába-MAN motor hangja, meg az iszonyatosan kemény futómű, amit terepre méreteztek: hat fokozatú váltó felezővel és szervókormány, ami a rásegítéssel is komoly izommunkát igényel. Nagy István évente többször is megjáratja a 9,5 tonnás katonai gépet, melynek mind a hat kereke hajtott és az abroncsnyomás központilag is szabályozható.
Profi csapat
A katonai autó tulajdonosa, Csaplár János megbízásából a Szigeti-testvérek feladata a próbakörök előkészítése és a rendszeres karbantartás: Sándor és István nem csak rajongói, de értői is a legendás Csepel D566.02–nek, mely ideális körülmények közé került az egykori kocsiátadó épületben kialakított Csepel Autó Gyártmánymúzeumban, sok gyönyörű állapotban levő márkatárs teherautó, gyártörténeti tabló, ritka relikvia és csodálatos makettkollekció társaságában.
Nagy István a legharciasabb Csepel próbamenetén Fotó: Boros Jenő
Makettmesterek művei
Napjainkban Illés János a múlt értékeit megbecsülő és megőrző ÁTI-Sziget Kft. megbízása alapján restaurálja a hatvanas években egyedi kézmunkával készült teherautómaketteket, melyek az alkotó Haris Lajos és Ottó gyűjteményéből származnak, a testvérek technikusként dolgoztak a Csepel Autógyárban, ahol 1960-ban mutatták be makettjeiket. A helyi múzeumban van több klasszikus csőrös, buldogfülkés, többek között olyan is, amelyiknek eredetije prototípus, vagyis nem került szériagyártásra.
Csepel D700-as két méretben Fotó: Boros Jenő
Kicsit és nagyot is restaurál
Az idő és néhány fegyelmezetlen látogató is nyomott hagyott rajtuk, ezért nyugdíjba vonulása után ezeket restaurálja Illés János, akinek keze munkáját dicséri egy gyönyörűen felújított nagyméretű is: a 130-as Csepel terepjáró igazi ritkaság, mert még anno sem készült belőle sok, napjainkban talán ez az egyetlen hibátlanul helyreállított darab. A könnyű terepjáró gyártása éppen Illés János születési évében fejeződött be: 1956. márciusáig összesen 1420 Csepel 130-as készült.
Illés János egy felújításra váró nyergesvontatóval Fotó: Boros Jenő
Csepeli dinasztia
Nem véletlenül ért a kisméretűekhez és a nagyokhoz is Illés János, aki 1971-ben kezdte járműipari tanulmányait az egykori tanoncképzőben, a Csonka János ipariskolában, vagyis a csepeli MüM. 208-as számú szakmunkástanuló intézetben. Mivel szerződése volt az autógyárral, így ott is helyezkedett el, de nem volt kényszerű a választás, hiszen nagyapja, Illés Pál 1949-ben alapító tagja volt a kollektívának, ahol később apja és egész családja majd 2021. májusi nyugdíjazásáig ő is dolgozott. Fejből mondja letöltött szolgálati idejét, ami összesen 49 év és 225 nap volt egy helyen.
Szóval örökre elkötelezte magát a legendás gyárral, melyhez ma is feladat köti: a javítóműhelyben segít is, miközben a maketteket restaurálja.
Dutrába kéthengerest gyártottak
A ráckevei születésű (1956 októberében 9.) és ma is a közeli településen lakó Illés János mindent gyűjt, ami kapcsolatos az autógyárral: van 752-est ábrázoló törülközője, több naptára, könyve, prospektusa, színes adatos típuslapja.
És persze minden emléke, tudása, tapasztalata is ideköti: szakmunkásként dolgozott a szállításnál, a javítóműhelyben és minden üzemrészben, a telephelyen vezette szinte valamennyi Csepel teherautót, elsőként egy 450-est. Első saját autója egy 353-as, dobfékes, dinamós Wartburg volt, aztán jött egy Mitsubishi Colt, majd két Suzuki: a Swiftet követő Ignis ma is hűségesen szolgálja Illés Jánost.
Már tanuló korában naponta összeszerelt inas társaival egy-két motort, ezeket fékpadra vitték, majd a kéthengereseket Kispesten, a Vörös Csillagba traktorgyárban szerelték Dutra UE280-asokba.
Volt dolga mindenféle motorral, melyeket teherautók és buszok mellett vízi járművekbe is beszereltek: Csepel dízelek hajtották a farmotoros 55-öst és 66-ost, az Ikarus 620-ast és 630-ast, a Dutra dömpereket, a dunai és balatoni vízi buszokat. Később itt készültek a Ikarusok önjáró alvázai is, az utolsó darab jelenleg a házi múzeumban parkol, csepeli gyártású szervokormánytársaságában.
Csepel visszapillantó fémszerkezete Fotó: Boros Jenő
Élvezetes pepecselés
Műhelyükben hajón és repülőn kívül mindent javítottak, még NDK kismozdonyt is, mostanság éppen a járműpark téli felkészítése van napirenden, de nem hanyagolja el kicsinyeit sem, mert élvezi a finom, de olykor pepecselős munkát.
Az aktuális darab egy 450-ös nyergesvontató makett, melynek jó néhány alkatrésze, fényezése igényel némi ápolást, de Illés János mindent megold, mert nem csak autószerelést tanult, hanem esztergálást és forgácsolást is, így több alkatrészt képes legyártani, olykor hiányzó csavart, fékkart, munkahengert, racsnit és sérült visszapillantót pótolni, mert az idő is megviselte és olykor a látogatók is megnyúzták a kis Csepeleket.
Jellegükből adódóan a makettek alkatrészei aprók, de pótlásuk iszonyatos munka, melybe olykor besegít ráckevei ismerőse is.
Beszállítók a Parkban
Az egykori Csepel Autógyár területén működik a közel 80 hektáros ÁTI-Sziget Ipari Park, melynek 160 ezer négyzetméter alapterületű épületeiben, csarnokaiban napjainkban is több járműipari beszállító működik, az összeszerelés mellett gyártanak itt szervokormányokat.
Fejős Mihály az ÁTI-Sziget Kft. volt ügyvezető igazgatójának mindig szívügye volt a történelmi gyár emlékeinek megőrzése, meg is tesz mindent azért, hogy fejlődjön és szépüljön a múzeum, ahol gyönyörűen restaurált Csepel teherautók, motorok láthatók.
Illés János aktuális restauráló munkája Fotó: Boros Jenő
Egykék a múzeumban
A 350-es és a 420-as különböző típusai, valamint a D566.02 katonai terepjáró mellett ideiglenesen itt parkolnak még a legendás teherautókról készült makettek, melyek között olyan is van, melynek eredetijéből is csak egyetlen példány készült. Például a buldogfülkés 452-esből vagy az életnagyságú Toldiból, mely napjainkban is az Ipari Park területén szolgál és mostanság állítják át téli üzemmódra, vagyis rákerül a homokszóró berendezés, meg a hóeke, hogy zord körülmények között is biztosítsák a belső úthálózaton a közlekedést. Ezzel valószínű egyedülálló a cég, mert saját gyártású géppel tisztítja útjait.
Fejős Mihály az egyetlen Toldi fotójával Fotó: Boros Jenő
A hiradós Csepelt is megjárattuk Fotó: Boros Jenő
Hossza 7 méter, szélessége 2,5 méter Fotó: Boros Jenő
A cikk eredetileg a www.autoszektor.hu oldalon jelent meg.