Az Alstom mátranováki gyára magas minőségű, személy- és gyorsvonatokhoz, metrókhoz és villamosokhoz használt, hegesztett acél forgóváz kereteket gyárt, amelyeket 100 százalékban európai gyáraiba exportál. A tervezett fejlesztésekkel nemcsak a gyártás volumene, de annak helyi hozzáadott értéke is növekedhet. Az Alstom a jövőben európai gyárainak többségét a Magyarországon készült forgóvázakkal tervezi ellátni.
A forgóváz keret a vasúti kocsik egyik legfontosabb eleme: erre szerelik fel a tengelyeket, rugókat és fékeket, ezért e részegység minősége meghatározó a vasúti biztonság szempontjából. Az Alstom mátranováki gyára ezen részegységek gyártására specializálódott, amelyből évente 1600-1800 darabot készít. A Mátranovákon gyártott termékeket jelenleg kizárólag Németországba és Franciaországba exportálják, ahol az Alstom német, francia, osztrák, olasz, spanyol, svájci, belga, svéd magán vasúttársaságok számára gyártott vasúti járműveibe kerülnek beépítésre.
Balázs Gáspár, az Alstom Transport Hungária Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a termelési volumen növelése és új technológiák bevezetése mellett a gyár tevékenységi körét is bővíteni kívánják.
Mátranovákon nagy múltra tekint vissza a forgóvázgyártás, amely az utóbbi időben jelentős fejlődésen ment keresztül, köszönhetően az ipar 4.0 digitális gyártási technológiák bevezetésének. Magyarországon ez az egyetlen gyár, amelyben a hegesztés során az alkatrészek mozgatása, formálása, előmelegítése és a hegesztés is automatizáltan működik és ahol az alkatrészek mozgatása és megmunkálása robotizált. Az üzemben továbbá új, modern festőműhely, egy keretmegmunkáló központ, automata kemence, nagy teljesítményű lézervágó gép, valamint egy mesterséges intelligencia alapú 3D mérőrendszer is támogatja a gyártást, amely lehetővé teszi a gyártási idő csökkentését, miközben javul a termékminőség.
Az Alstom a fejlesztésekkel és a tevékenységi kör bővítésével összhangban mátranováki üzemének jelenlegi 660 fős létszámát is növelni tervezi a következő években. A fiatal munkavállalók bevonása érdekében a cég együttműködik a Miskolci Egyetemmel és a helyi képzési központokkal, valamint elindította a Kereskedelmi és Iparkamara által akkreditált, saját szakmai képzési programját is.
Az Alstom mátranováki gyárának exportvolumene évi 35-40 millió euró, amely a tervezett fejlesztésekkel összhangban várhatóan növekedni fog. Ennek elérése érdekében a vállalat fokozottan épít majd a mintegy 150 magyar vállalkozást is magában foglaló beszállítói hálózatára, és növelni tervezi a mintegy 3,7 milliárd forint értékű magyarországi beszerzéseit.
Magyarország az Alstom 7000 főt foglalkoztató Közép- és Kelet-Európai (CEE) klaszterének része, amelyben 9 országban gyártó-, további 8 országban pedig kereskedelmi képviselettel van jelen a vállalat. A cég Budapesten kereskedelmi irodát tart fenn, mátranováki forgóváz keret gyárában pedig, amely Nógrád megye egyik legnagyobb munkaadója, több mint 660 főt foglalkoztat. Az Alstom mindemellett a BKV beszállítója is: a budapesti metró flotta 50 százalékát az Alstom által gyártott Metropolis metrószerelvények teszik ki. A vállalat szállította a budapesti 4-es metróvonal, Közép-Kelet-Európa első teljesen automatizált metróvonalának vezető nélküli járműveit is. Mindemellett a MÁV flottájában üzemelő 25 darab Traxx mozdony is jól ismert jármű a magyar vasúton