A legnagyobb európai Kia legzöldebb változata járt nálunk. Mivel minden nap töltöttük, a benzinért keveset fizettünk. Nemcsak a szállítható személyek, hanem a garanciás évek száma is hét, ami példátlan a kategóriában.
A koreai márka 2020-ban két díjat is nyert autóival, az Év Magyar Autója verseny 2022-es kiadásában a Kia Sorento Plug-in Hybrid az Év Zöldautója 2022 díjért indul a hibrid szabadidő-autók kategóriájában.
Hogy néz ki?
A Kia nagytestű, hét üléssel is rendelhető szabadidő-autója tavaly újult meg, idén megérkezett a hazai piacra a konnektoros változat. Az elődjénél rövidebb túlnyúlásokkal rendelkező modell hosszúsága 4,8 méterre nőtt (+10 milliméter), a tengelytávolság pedig immáron 2815 milliméter (+35 milliméter). A csomagtér egyenesen óriási, hiszen 604-1988 literes a befogadóképességet, még hétüléses használat esetén is marad 175 liter az utasok mögött.
Tágas – extrém tágas – utasterében csend és béke honol, meg persze hideg. Amint beindítom a fűtést, feléled a benzinmotor és meleg lesz. A kocsi nagyon jól néz ki (pontosabban jó ránézni), arculata hagyományosabb és konzervatívabb, nem ültették fel az EV6-Sportage divatvonatra. Szerencsére. A LED-fényszórók jól látszanak és jól láttatnak, a vetítési kép kiváló, az automatikus fényszóróvezérlés egész jó, de okosabb, ha mi magunk váltogatjuk a hosszú és a rövid fényt.
Csúcsfelszereltséggel kaptam kézhez az autót, így nem szenvedtem semmiben sem hiányt, ülésfűtés melegített, Bose hangszórókból (tucatnyi van belőlük) szólt a zene, a 19 hüvelykes kerekeken Continental téli gumik feszültek, a vetített kijelző gazdag tartalommal tájékoztatott, a hatalmas (10,25 hüvelykes) érintőképernyő pedig a legtöbb információs igényt menet közben is kiszolgálta. Egyet nem közölt sosem, pedig érdekelt volna, hogy mennyi villamos energiát fogyaszt (kWh), de végül, ha 45 kilométer alatt elfogyott 10-11 kWh (töltési veszteséggel együtt, teljesen nem lehet lenullázni az akkut, nagyjából negyedét tartogatja az apokalipszis utáni percekre), akkor az mintegy 24-25 kWh/100 kilométeres fogyasztásnak felel meg.
Az ergonómia majdnem kiváló, ösztönösen megtaláljuk a funkciókat (a klíma és a hangvezérlés külön gombokat kapott), a kormányfűtés azonban a középkonzol aljára került, a menetválasztó tekerőgomb mellé, amit vezetés közben elég nehezen tapintunk ki, ahogy a hibrid/automatikus/elektromos üzemmódválasztót se találjuk meg könnyen. Váltó gyanánt tekerőkapcsolót ad, meg lehet szokni: balra tekerve hátramenetet, jobbra tekerbve előre menetet kapcsol.
A hangulat egyértelműen amerikai (ez már a külső dizájnból is egyértelmű), erre utal a hátsó ajtókba épített normál méretű palacktartó.
A középső üléssor is fejedelmi kényelmet kínál, az üléspad 1/3-2/3 arányban osztottan tologatható. A harmadik üléssor inkább csak gyerekeknek jelent megoldást, felnőtteknek kellemetlenül szűk, de a szükség nagy úr.
Ahogy már említettem, a csomagtartó öt üléssel használva óriási (nyolcszáz literes előre tolt üléspaddal, 604-809 liter; hét üléssel is marad 175 liternyi hely a csomagoknak, két üléssel két köbméter a hasznos raktér), a töltőkábelek a padló alatti rekeszekben lapulnak. A háttámlák döntése villanymotoros, az ötödik ajtó gombnyomásra tárul fel. Azaz nemcsak, néha elég csak megállni a kocsi mögött. Az egyhetes teszt alatt nem derült ki számomra, hogy mi a titok nyitja. Karomban tartva az 1,9-es karácsonyi fenyőt próbáltam láblendítéssel, rugdosással kinyitni, de nem ment. Távirányítóról annál inkább. Máskor pedig akkor is kinyílt, amikor nagyon nem akartam – például a garázsajtó tövében. Elég volt megállni mögötte, kulccsal a zsebben, hogy feltáruljon az ajtó. Persze, én ellenálltam és visszalöktem, hogy ne tegyünk kárt egymás vagyonában.
Hogy megy?
A Sorento phev hajtásáról 1,6 literes turbós, 180 lóerős benzinmotor és egy 91 lóerős villanymotor kettőse gondoskodik, a rendszerszintű teljesítmény 265 lóerő, az elérhető csúcsnyomaték 350 Nm. Mindkét motor a kocsi orrában kapott helyet, a hátsó kerekekre a hajtást osztómű és kardántengely viszi át, a 4×4-es hajtáshoz nem kell villamos energia. A villanymotor önállóan is képes mozgatni a nagytestű szabadidő-autót, legnagyobb nyomatéka 304 Nm.
13,8 kWh kapacitású lítium-polimer akkumulátora városban akár 70 kilométer helyi kibocsátásmentes hatótávot is lehetővé tesz – ezt állítja a Kia, de sajnos a valóságban sokkal szerényebb hatótávval kell megelégednünk. legfeljebb 48 kilométerre lenne elég a hosszú órákon át gyűjtött energia (maximum 3,3 kW teljesítménnyel, 16 amperrel lehet tölteni Type 2-es csatlakozóról; a gyári töltő 12 amperes, így a jobb otthoni infrastruktúrával rendelkezők 2,5 kW-tal is töltögethetnek a garázsban), de ha használjuk a fűtést és a klímát, már a 40 kilométernyi elektromos hatótávnak is örülhetünk (ha nincs emelkedő és nem kell gyorsítani az M0-ás felhajtón). Ha rendszeresen töltjük az akkumulátort (ami otthon 10 amperrel napi 5-6 órás konnektorra szoktatást jelent) és nem közlekedünk vele 100-120 kilométernél többet, akkor nagyjából annyit fogyaszt az autó, mint tette nálam: 3,5 litert/100 kilométerenként, plusz 12-13 kWh energiát, azaz mintegy 5 liter benzinnek megfelelő energiát 100 kilométerenként – ami nagyon is szép eredmény egy ekkora autótól. Ha nem töltjük az üresen 21 mázsás Sorentót, jóval magasabb, 7-8 liter körüli átlagfogyasztással számolhatunk országúti üzemben, városban megeszi a 10-12 litert is, ahogy autópályán is bátran eléget nagy sebességnél 9-10 liter benzint 100 kilométerenként. Tankolni gyakran kell benzinnel is, a tankja a normál változat 67 literjéhez képest csak 47 literes.
Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 8,7 másodperc alatt gyorsul fel, a végsebessége kinyújtott nyakkal 193 kilométer/óra.
Milyen vezetni?
Az üléspozíció magas, jól látjuk az utat, hasznosak a nagy méretű oldalsó visszapillantó tükrök, a vaskos A-oszlop azonban sokat kitakar. Ha a fiam nem szól, hogy balról a villamos síneken gyalog érkezik egy srác kezében két nagy szódás palackkal és nem szándékozik megállni, bizony elütöttem volna. Teljesen kitakarta az oszlop.
Az elöl McPherson, hátul multilink futómű stabil, rugózása a plusz teher (akkumulátor, villanymotor, teljesítményelektronika, kábelek) ellenére is kényelmes. Tapadásvesztéskor alulkormányozott, de könnyen és jól uralható, az automatikus 4×4 hajtás és a hamar beavatkozó ESP jól kezeli az ilyen helyzeteket. A fékerő megfelelően adagolható. Különösebb vezetési élményt ne várjunk tőle, a Sorento phev erőssége a takarékos kényelem. Illetve a kényelmes takarékosság.
Mennyibe kerül?
A Kia Sorento Plug-in Hybrid nagycsaládos kedvezmény nélkül 15,19 millió forintba kerül, a hétüléses kialakítást ingyen kapják a támogatást igénylők, így ebből az árból lejön 2,5 millió forint. A tesztelt Kryptonite csúcsverzió felára 3,5 millió forint, a tesztautó listaára 18,69 millió forint. De ez még mindig jóval kevesebb, mint a hasonló technikát, technológiát és kényelmet felvonultató német, japán, svéd és amerikai konkurensek. Hét év garanciát ráadásul egyikük sem ad.
Kép és szöveg: Biró Csongor