A 2022-es verseny fődíjára két hazai autógyártó nevezett autót, a Mercedes-Benz ezúttal nem jelölt. A zsűri február végén hozza meg döntését arról, hogy melyik legyen az Év Magyar Autója 2022-ben.
Az Év Magyar Autója verseny első két évében Esztergom vihette el a pálmát a hazai gyártású autók kategóriájában. Tavaly a győri Audi jelöltje a második lett, megelőzve a kecskeméti Mercedes-Benz képviselőjét. A királykategóriában ezúttal a konnektoros Audi Q3 Sportback küzd a frissen megújított, lágyhibrid motorral elérhető Suzuki S-Cross szabadidő-autóval. A két autó fejlett technikája is mutatja, hogy Magyarországon magas színvonalon folyik az autógyártás és nem a múltnak, hanem a jövőnek termelnek ezek az üzemek. Mivel két merőben különböző autóról van szó, ebben a kategóriában nem feltétlenül a szépség, a dizájn, a dinamika, az ár, a hatékonyság, illetve az ár-érték arány dönt majd, az öttagú zsűri (Csordás Gábor, Gulyás Péter, Katona Mátyás, Miklós-Illés Kálmán, Biró Csongor) figyelembe vesz olyan objektív szempontokat is, mint az egyes magyarországi autógyárak GDP-hozzájárulása, eredményessége, a foglalkoztatottak száma, a térségben betöltött szerepe, a felhasznált alkatrészek esetében a hazai beszállítás aránya, valamint a hazai autópiacon az egyes modellek sikere és népszerűsége is számít. Nem is kicsit.
Jelölt modellek: Audi Q3 Sportback TFSI e, Suzuki S-Cross
Audi Q3 Sportback TFSI e
A Q3 Sportback az Audi termékkínálatának első kompakt crossover modellje, amely jelenleg a TT Coupé és Roadster, valamint a Q3 után az negyedik Győrben készülő Audi. Az Audi Q3 Sportback 4,50 méter hosszú, 1,84 méter széles és 1,56 méter magas, tengelytávja 2,68 méter. A hátsó ülések 0,13 méteres hosszirányban mozgathatók, a háttámla három részre osztott, és dőlésük hét fokozatban állítható. Opcióként az Audi elektromos hátsó ajtót is kínál, amelyet lábmozdulattal is lehet nyitni és lezárni. Az Audi Q3 Sportback szériában sport felfüggesztéssel és progresszív kormányzással rendelkezik, melynek áttételezése a kormányzási szög növekedésével egyre közvetlenebb. Kérésre szabályozható a csillapítás, ami tovább növeli a dinamizmus és a kényelem közötti tartományt. A vezetési helyzettől, az útviszonyoktól és a személyes preferenciáktól függően a járművezető a hagyományos dinamikus kezelőrendszeren hat profilban, beleértve az offroad módot is, megváltoztathatja az autó jellemzőit. A motor és a sebességváltó beállításai mellett ez a rendszer befolyásolja az elektronikusan állítható lengéscsillapítók és a kormányzás segédprogramját is. A sportos és immár felvillanyozó győri kupé szabadidő-autó hálózatról tölthető hibrid hajtástrendszerével mintegy 45-50 kilométert is megtehet tisztán elektromos, azaz helyi szinten károsanyag-kibocsátás nélküli üzemben. Az Audi Q3 Sportback 45 TFSI e rendszerteljesítménye 245 lóerő, 400 newtonméteres nyomatéka 7,3 másodperces állórajtot (100 kilométer/óra sebességre) tesz lehetővé.
Suzuki S-Cross
A megújult S-Cross a több mint ötvenéves Suzuki összkerékhajtású SUV-k legújabb, négykerékhajtású (4WD) modellje. A nyomatékos, 1,4 literes közvetlen befecskendezéses turbómotornak és a 48 voltos SHVS lágy hibrid rendszernek köszönhetően az autó hatékony, mégis tele van erővel. A vezetés kényelmét 4×4 összkerékhajtás, multimédiás audiorendszer és egy sor fejlett biztonsági segéd garantálja. Utasterében öt felnőtt kényelmesen elfér, 430 literes csomagtere sokoldalúan használható kirándulásokhoz és más szabadidős tevékenységekhez. A modell 2022-ban teljesen hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz. A Suzuki új hibrid rendszere egy frissen fejlesztett belső égésű motor, egy elektromotor-generátor egység (MGU) és egy automata váltó (AGS) kombinációja. A rendszer az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében támogatja a hibrid és a tisztán elektromos hajtást is – utóbbi esetben a belső égésű motor tétlen marad. Az új hibrid rendszer már alacsony fordulatszámon is erős és rendkívül hatékony, képes elindítani és felgyorsítani az autót, araszolás, egyenletes haladás és tolatás közben pedig teljesen elektromos üzemmódra áll át a csendes működés és a minimális üzemanyag-fogyasztás érdekében. Az új rendszer egyik figyelemre méltó jellemzője, hogy a motor-generátor a fokozatokat automatikusan kapcsoló- és a tengelykapcsolót működtető automata váltó kimeneti oldalára került. Ebben a konfigurációban a motor-generátor egység közvetlenül hajtja a tengelyt, és kapcsolás közben kitölti a nyomatékrést, biztosítva a sima fokozatváltást. A rendszer ráadásul lassításkor a mozgási energiát hatékonyan fogja be és alakítja villamos energiává a belső égésű motor leállítása és a tengelykapcsoló kioldása mellett. Mindez növeli az elektromos üzem hatótávolságát.