A Magyar Év Autója 2022 díjat több kategóriában osztják ki idén, többek között sportautókat is díjaz az öttagú zsűri. A jelöltek: Alpine A110 S, BMW M4 Competition, Lexus LC Convertible, Toyota Yaris GR, Volkswagen Golf R.
Nehéz dolga lesz ezúttal is a zsűrinek, ebben a kategóriában igazi nagyágyúk, a vezetés élményének címzetes lovagjai szerepelnel. Közös bennük, hogy lóerőtúltengésben tobzódnak és hogy négy kerekük van. Minden másban különböznek.
Alpine A110S
A legendás Alpine autómárkát 1955-ben alapították, a Renault 1973-ban vásárolta meg. A jelenlegi kínálat egyetlen modellje a A110 középmotoros sportkocsi. A 11 mázsás autót 1,8 literes, négyhengeres, turbófeltöltésű motor hajtja. Az A110 Pure és Légende modellekben ez a motor 252 lóerő teljesítményt ad le, míg az A110S immár 300 lóerős.
BMW M4 Competition
A BMW M4 Competition egyszerre akar túrakupé, gran turismo és versenyautó lenni. A sima M4 két turbófeltöltővel és közvetett töltőlevegő-hűtővel dolgozó sorhatosa 480 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 550 Nm. A Competition változat 510 lóerővel és 650 Nm forgatónyomatékkal rendelkezik. 3,9 másodperc alatt ugrik álló helyzetből száz kilométer/óra sebességre, kétszázra pedig elég 12,5 szekundum. A lassításról (M Race Track csomagban) karbon-kerámiafékek gondoskodtak (elöl 400×38, hátul 380×28 milliméteres, elöl 7, hátul 5 kilós féktárcsákkal és hatdugattyús, aranyszínű féknyergekkel), elektromos fékrásegítéssel. A M mode gombbal road, sport és track üzemmódok között választhatunk. Az első közútra való, a második a technikás és változó domborzatú Nürburgringre optimalizált és kikapcsol minden vezetősegédet, a harmadik pedig sík versenypályára való és kikapcsol szinte minden, vezetéshez nem szükséges elektronikát, közte a kijelzőket, a Bluetooth-t, a zenét, csak az ABS és a menetstabilizáló aktív.
Lexus LC Convertible
A sportautók között versenyző LC 500 Convertible tervezői ügyeltek arra, hogy megőrizzék a kupénál megszokott vezethetőséget és vázszilárdságot. Az első felfüggesztésnél csökkentették a rugózatlan tömeget, hátul öntött alumínium merevítő idomot alkalmaztak; a rugózást nagyteljesítményű lengéscsillapító javítja. A tetőszerkezet passzív biztonsági funkcióját a szükség esetén automatikusan kiemelkedő bukókeret helyettesíti. A tervezők annak ellenére megőrizték az eredeti koncepciójármű kecses vonalvezetését, hogy az nem rendelkezett mozgatható tetőszerkezettel. A sorozatgyártású modell négyrétegű vászonteteje igazi esztétikai és mechanikai mestermunka, amely összecsukva jóval kevesebb helyet foglal, mint a korábbi Lexus kabriókban. A Lexus LC 500 Convertible négyévszakos kabrió, amelyben hűvös időben is élvezhetjük a nyitott tetős autózást. Ennek kulcsa a légörvények, illetve a beltéri hőmérséklet kifinomult szabályozása. A szélcsendről átlátszó plexi vagy külön rendelhető szélfogó háló gondoskodik, a zajkomfortot aktív zajcsillapítás fokozza. Az így megteremtett csendben még jobban érvényesül az LC500-ból ismerős ötliteres, 477 lóerős V8-as szívómotor vérpezsdítő hangja. A mérnökök az egykori LFA szupersportautóhoz kifejlesztett akusztikai rendszert alkalmazva, elektronikus erősítés nélkül továbbítják a szívászajokat az utastérbe; a kipufogóhangot automatikusan szabályozott szelep optimalizálja.
Toyota Yaris GR
A Toyota és a Tommi Mäkinen Racing közös munkájának gyümölcse a Yaris GR, amely a rali-világbajnokságban szereplő gyári csapat versenyautójának homologizációs változataként készült. A méregzsák jócskán kilóg kategóriájából, így nem csoda, hogy az importőr a sportautók között küldte harcba a Magyar Év Autója 2022 díjért. 1,6 literes háromhengeres turbómotorból 261 lóerőt préseltek ki a mérnökök. A négykerék-meghajtású, 1280 kilogramm tömegű GR Yaris kevesebb mint 5,2 másodperc alatt gyorsul fel százra.
Volkswagen Golf R
Az új Golf R, amely 2021-ben jelent meg a piacon, minden eddigi Golf R modellt túlszárnyal 235 kW / 320 LE teljesítményével és 420 Nm nyomatékával. Ahhoz hogy ez az erő a lehető leghatékonyabban kerüljön az útra, a Volkswagen mérnökei kifejlesztették az új 4Motion összkerékhajtási rendszert, amely nyomatékvektor-szabályozást használ a hátsó tengelyen. A Golf R egy opcionális R Performance csomaggal is rendelhető, ekkor a modell legnagyobb sebessége elérheti a 270 kilométer/órát. Az R Performance csomag esetén egy nagyobb, látványosabb hátsó légterelőt kap a modell, amely további leszorítóerőt biztosít a hátsó tengelyen. Ezen kívül 19 hüvelyk peremátmérőjű Estoril könnyűfém keréktárcsákat és két további vezetői profilt kínál az R Performance csomag (Nürburgring és drift mód).