Melyik lesz az év magyar villanyautója?

Év Magyar Autója 2022

Év Magyar Autója
Az Év Zöldautója 2022 díjat több kategóriában osztják ki idén, hibrid- és villanyautókat is díjaz az öttagú szakmai zsűri. Jelölt villanyautók: Audi e-tron GT, Audi Q4 e-tron, BMW iX, Citroën ë-C4, Cupra Born, Fiat 500e, Ford Mustang Mach-E, Honda e, Hyundai Ioniq 5, Lexus UX 300e, Mini Cooper SE, Opel Combo-e Cargo, Skoda Enyaq iV, Toyota Mirai, Toyota Proace City Electric, Toyota Proace Electric, Volkswagen ID.4.

Elektromos városi autók: Fiat 500e, Honda e, Mini Cooper SE

Fiat 500e
Az új 500e kétféle akkupakkal választható. Az alapverzióban 23,8 kilowattórás az akkumulátor, a nagyobb hatótávot kínáló csúcsmodellben 42 kilowattórás akkupakk kapott helyet. Ebben 118 lóerős a villanymotor, amelynek nyomatéka 220 Nm, szemben a kis akkumulátoros 95 lóerejével, a hatótávolsága pedig 320 kilométer a gyáriak szerint. 85 kW-os villámtöltés is elérhető hozzá, amivel 35 perc alatt feltölthető 80 százalékosra az akksi. 50 kilométer/órára 3,1 másodperc alatt gyorsul fel, 100 kilométer/órára 9 másodperc, a végsebesség pedig 150 kilométer/óra. Speciális, l’Ungheria verzió is készült a magyar piac számára, amely a jól felszerelt High verzióra épül.

500e

Honda e
A Honda e erős villanymotorja, a kompakt kocsitest, a 4,3 méteres fordulókörsugár, az 50:50 arányú súlyelosztás és az alacsony tömegközéppont sportos, lendületes karakterrel ruházza fel a típust. A Honda e-t két változatban kínálja a japán gyártó. Már a Honda e néven értékesített alapmodell is 222 kilométeres hatótávolsággal (WLTP szabvány szerint) és igen gazdag felszereltséggel büszkélkedhet, a Honda e Advance verziót pedig a nagyobb teljesítmény mellett olyan csemegék teszik vonzóvá, mint a hagyományos belső tükröt kiváltó középső kameratükör, a prémium hifi, a fűtött szélvédő és kormány, valamint a Honda automata parkolást segítő rendszere. 35,5 kWh-os akkumulátorát a villámtöltővel akár 30 perc alatt 80 százalékosra lehet feltölteni. A 136 lóerős (100 kW-os) belépőmodell legnagyobb forgatónyomatéka 315 Nm, a százas sprinthez 9 másodperc szükségeltetik.

Honda e

Mini Cooper SE
A 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítményre képes elektromos motor azonnali teljesítmény-leadása, a márkahű elsőkerék-meghajtás és a hajtáslánc forradalmi kipörgésgátló technológiával dolgozó, innovatív menetstabilizáló rendszere együttesen a gokartos vezethetőség összetéveszthetetlen agilitásával ruházza fel a Mini Cooper SE-t, amelynek típus-specifikus lítium-ion akkumulátora egyetlen feltöltéssel 235–270 kilométer tisztán elektromos hatótávot ígér. Az energiatároló egységet a mérnökök mélyen a padlólemezbe süllyesztették, a zéró emissziójú Mini csomagtartójának térfogata így literre pontosan megegyezik a belsőégésű erőforrással hajtott háromajtós Mini hasonló értékével.

Mini Cooper SE

Elektromos szabadidő-autók: Audi Q4 e-tron, Citroën ë-C4, Hyundai Ioniq 5, Lexus UX 300e, Skoda Enyaq iV, Volkswagen ID.4

Audi Q4 e-tron
A szabadidő-autók kényelmét és a villanyautók technológiai fölényét hozza összhangba az elegáns Q4 e-tron és a sportosabb Q4 e-tron Sportback. Az ikrek letisztult dizájnja karakteres formát kölcsönös az elektromos mobilitás jövőjének. Nem kívánnak kompromisszumot, befér az egész család és a csomagoknak is marad minimum 520 liternyi hely. A teljesítmény 125-220 kW lehet, a hatótáv elérheti az 520 kilométert, miközben az izmosabb változatok álló helyzetből 6,2 másodperc alatt gyorsulnak fel száz kilométer/óra sebességre.

Audi Q4 e-tron

Citroën ë-C4
A kissé megemelt, egyedi formatervvel csábító kényelmes crossover kupé az elektromos szabadidő-autók kategóriában próbál szerencsét. A CMP padlólemezre épített autót bruttó 50, nettó 45 kilowattóra kapacitású akkumulátor táplálja energiával, a villanymotor teljesítménye 100 kilowatt (136 lóerő), ami a 4,36 méter hosszú autót 9,7 másodperc alatt gyorsítja fel álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre. WLTP szabvány szerinti hatótávja 350 kilométer.

ec40

Hyundai Ioniq 5
Kétféle akkukapacitással, első- és összkerékhajtással érkezett meg 2021 végén a Hyundai első, kifejezetten elektromos üzemre fejlesztett autója. A minimalista, futurisztikus külsejű szabadidő-autó 4,6 méter hosszú. Sok hely jut az utasoknak, de a csomagoknak is: az ülések helyzetétől függően 531-1591 literes a puttony. A 72,6 kWh vagy 58 kWh kapacitású akkumulátor akár 800 V-tal, 350 kW teljesítménnyel tölthető, így 18 perc alatt nyolcvan százalékosra tölthető a teljesen lemerült akkumulátor. A hátsókerék-hajtású kivitel 170 lovas, a 4×4-es verzió 218, illetve 306 lóerős lehet.

Hyundai Ioniq 5

Lexus UX 300e
Az UX-ből készítette el első teljesen elektromos autóját a Lexus. A hazai importőr az UX 300e modellt az Év Zöldautója 2022 díjra nevezte az elektromos szabadidő-autók kategóriában.  Villanymotorja 204 lóerőt és 300 Nm forgatónyomatékot nyújt. A vezetési élmény nem változott a belsőégésű változatokhoz képest, a villanyhajtásúban is megtalálható a menetdinamikát szabályozó üzemmód-kapcsoló, ugyanakkor változtatható a regeneratív fékrendszer teljesítménye a kormányon elhelyezett fülek segítségével, összesen négy fokozatban. Az UX 300e energiaellátásáról 54,3 kWh kapacitású akkumulátorcsomag gondoskodik. A 288 cellából álló lítiumion akku az utastér padlója, illetve a hátsó ülések alatt helyezkedik el. Ez nem csupán mély tömegközéppontot eredményez, de – az UX 250 változathoz képest – további 47 literrel növeli a csomagtér befogadó képességét. A villanyautó hatótávolsága 315 kilométer a WLTP ciklus alapján.

lexus-ux-300e-dpl-108

Skoda Enyaq iV
A Volkswagen-csoport moduláris elektromos építőkészletére (MEB) épülő Enyaq iV 4649 milliméter hosszú, 1879 milliméter széles, 1616 milliméter magas, tengelytávja 2765 milliméter. Csomagtartója 585 literes, a közegellenállási együttható 0,27. Az utastér letisztult, már-már prémium jelleggel bír, a központi érintőképernyő 13 hüvelykes. A belépő modell akkumulátorának kapacitása 55 kWh, a középső modellé 62 kWh, a csúcsverzió bruttó 82 kWh áramot tárol. Hatótávolsága változattól függően 340-510 kilométer, a villanymotor(ok) teljesítménye 150-300 lóerő közötti.

enyaq2

Volkswagen ID.4
Az ID.3 hajtásláncát viselő, de annál testesebb ID.4 kompakt szabadidő-autó kétféle akkukapacitással, három teljesítményszinten rendelhető. Az 52 kWh-s akkumulátorhoz 150, illetve 170 lóerős villanymotor társítható, míg a nettó 77 kWh kapacitású akkumulátor egy 204 lóerős villanymotort táplál. Mindegyik modell hátsókerék-hajtású, végsebességüket elektronika korlátozza le 160 kilométer/óránál. A 2021-es Világ Év Autójának megválasztott ID.4 hatótávolsága teljesítménytől és akkumulátortól függően 346-522 kilométer.

id4_7

Elektromos prémium autók: Audi e-tron GT, BMW iX, Cupra Born, Ford Mustang Mach-E, Toyota Mirai

Audi e-tron GT
A Győrben gyártott karosszéria elemekkel összeszerelt Audi e-tron GT a prémium sportautók ligájában játszik: nagyon erős, nagyon gyors és nulla helyi kibocsátású. A laposan a padlózatba épített, 800 voltos lítiumion-akkumulátor kiemelkedő teljesítményt nyújt – a töltés (akár 270 kW töltőteljesítménnyel) és a hajtás tekintetében egyaránt. A fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás rendszerével a WLTP mérési eljárás szerint akár 487 kilométer hatótáv állhat rendelkezésre. Ennél is impozánsabb a 4,1 másodperces állórajt 100 kilométer/óra sebességre.

Audi

BMW iX
Az első villanyos valódi szabadidő-autónak készült BMW forradalmat hirdet a formaterv és az utastérkialakítás terén. Minőségi anyagokkal bevont elegáns szoba hangulatát kelti a tágas, extravagáns és látványos utastér. Hatszögletű a kormány, hajlított a kijelző, elektromosan állítható fotelek kényeztetik a sofőrt és az utasokat.  Egyelőre kétféle modellváltozatban érhető el. Mindkét jelenleg rendelhető kiadásban elektromos összkerékhajtás dolgozik, a BMW iX xDrive50 modell esetében 523 lóerő, a BMW iX xDrive40 modell esetében 326 lóerő maximális teljesítménnyel. A hajtáslánc hatékonyságát a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológia fokozza, amely a BMW ígérete szerint egyetlen feltöltéssel 630 (BMW iX xDrive50), illetve 425 (BMW iX xDrive40) kilométerre elegendő energiát képes eltárolni. A később csatlakozó BMW iX M60 modell várhatóan 600 lóerős lesz.

BMW iX

Cupra Born
A Cupra Born hossza 4322 milliméter, szélessége 1809 milliméter, magassága 1540 milliméter, tengelytávolsága 2766 milliméter. Csomagtartójának térfogata 385 liter, menetkész tömege 17,5-18,5 mázsa, elektromos hatótávolsága 340-540 kilométer változattól függően. A Cupra Born háromféle teljesítménnyel (110, 150, 170 kW, de mindig 310 Nm) és háromféle akkukapacitással (nettó 45, 58 és 77 kWh) érkezik meg 2022-ben a magyar piacra. A Born vízhűtéses, többcellás lítium-ion akkumulátor-rendszert használ, amely alacsonyan és középen helyezkedik el az autóban. Gyorsan is tölthető, 170 kW teljesítményű töltőre dugva hét perc alatt 100 kilométerre elegendő energiát tankolhatunk az izmosabb akkuval ellátott autó akksijába. Váltakozó áramú (AC) csatlakozóról csak 11 kilowattot képes felvenni.

born2

Ford Mustang Mach-E
A legendás modellt új korszakba röpítő Mustang Mach-E egy vadonatúj, tisztán elektromos hajtású SUV, amely ugyanazt a szabad szellemet testesíti meg, mint Magyarország legkelendőbb sportkupéja. A modell belépő szintjét a hátsókerék-hajtású, 75,7 kWh akkumulátorkapacitású, 258 lóerős verzió jelenti, amely 450 kilométer WLTP-hatótávot tud. A nagyobb akkumulátor-kapacitású és összkerékhajtású kivitel teljesítménye 337 lóerő (248 kW), forgatónyomatéka pedig 565 Nm. A Ford emellett egy különleges, nagy teljesítményű modellt is kínál, a 465 lóerős (342 kW) és 830 Nm forgatónyomatékú Mustang Mach-E GT kevesebb mint 5 másodperc alatt gyorsul állórajttal 100 kilométer/órára. A kibővített, 98,8 kWh kapacitású akkumulátorral szerelt változat hatótávja 600 kilométer WLTP szerint mérve. 150 kWh töltési csúcskapacitás mellett a nagyobb akkumulátorral és hátsókerék-meghajtással szerelt Mustang Mach-E akkumulátorába akár 93 kilométerre elegendő energia is betölthető 10 perc alatt egy egyenáramú gyorstöltő állomáson. Ugyanott a normál akkumulátoros Mach-E modell 10 százalékos feltöltöttsége 80 százalékosra növelhető 38 perc alatt.

Mustang1

Toyota Mirai
Magyarországon is elérhető a Toyota hidrogénautója. A Mirai hidrogén üzemanyagcellás elektromos autó. A 2014-ben bemutatott első generációt 2021-ben leváltó vadonatúj modellben az üzemanyagcellás rendszert teljesen újratervezték, az összes fődarab tömegét és méretét jelentősen csökkentették. Az új platform lehetővé tette egy további (harmadik) hidrogéntartály beépítését. Ez hozzájárul ahhoz, hogy a hatótávolság 30 százalékkal, mintegy 650 kilométerre növekedjen, az utántöltés pedig kevesebb mint öt perc alatt megvalósítható.

mirai-dpl-2021-dynamic-021-3

Elektromos és hibrid haszonjárművek: Opel Combo-e Cargo, Toyota Proace City Electric, Toyota Proace Electric

Opel Combo-e Cargo
Az elektromos kisáruszállító 2022-ben érkezik meg a magyar autópiacra. Legfeljebb 4,4 köbméternyi rakteret és akár 800 kilogramm hasznos terhelhetőséget kínál, piactól függően egy és két üléssoros kivitelben is elérhető lesz. Vontatni 750 kilogrammot tud. Az autó kétféle méretben kapható: a 4,4 méteres alapmodell tengelytávja 2785 milliméter, legnagyobb belső hossza 3090 milliméter, raktere pedig 3,3-3,8 köbméteres. A nagyobb, 4,75 méter hosszú változat tengelytávja 2975 milliméter, maximális belső hossza 3440 milliméter. Akkumulátora egy 50 kWh kapacitású lítium-ion egység, aminek egy feltöltésével akár 275 kilométert tehetünk meg. Nyilvános gyorstöltőről, 100 kW-on 30 perc alatt 80 százalékra tölthető az autó.

opelcomboev-1024x576

Toyota Proace City Electric
2022-ben érkezik a Toyota hasznos és zöld újdonsága. A modellből kompakt és hosszú változat, illetve dobozos áruszállító és személyszállító kivitel is lesz, hogy a vevők biztosan megtalálják a számukra ideális járművet, az 50 kWh kapacitású lítiumion akkumulátor teljesítménye 136 LE. A Proace City Electric 7,4 kW-os egyfázisú fedélzeti töltőt kap alapfelszereltségként, de a vásárlók 11 kW-os, háromfázisú berendezést is rendelhetnek autójukhoz, ha gyorsabban szeretnék tölteni az akkut.

20210405-proace-city-electric-front-standard-high

Toyota Proace Electric
A Proace Electric akkumulátorát a padlóba építették be, ami nemcsak a vezethetőséget és a stabilitást javítja, hanem egy köbcentivel sem csökken a belsőégésű motorokkal szerelt változatokban lévő (méretváltozattól függően) 4,6, 5,3 és 6,1 köbméteres doboz térfogata. Terhelhetősége 1275 kilogramm. 50 és egy 75 kWh-s akkumulátor-csomag választható WLTP szerinti 230 és 330 kilométeres hatótávval. A kisebb akkuval szerelt változat 30, a nagyobbal szerelt 45 perc alatt tölthető 80 százalékos szintre egy 100 kW-os töltést adó töltőállomáson (DC). A villanymotor teljesítménye 136 LE, a maximális forgatónyomaték pedig 260 Nm, míg a végsebesség 130 kilométer/órára korlátozott.

2021-proaceelectric-dynamic-012-2

További részletek: www.evmagyarautoja.hu