Így közlekedjünk szabályosan és biztonságosan a közúti munkaterületek mellett.
A közlekedés veszélyes üzem. A közlekedés egy olyan társasjáték, melynek szabályrendszerét a KRESZ adja. A közlekedés értelme és „sikere”, az A-ból B-be való gyors, kényelmes, balesetmentes eljutás ennek a közös nyelvnek a megértésében, alkalmazásában, a szabályok betartásában, az együttműködésben, az egymásra való odafigyelésben rejlik. Minden közlekedési szituációra igaz ez, de különösen érvényes akkor, amikor sok jármű, nagy sebességek (és sebességkülönbségek), a megszokottól eltérő szereplők az elvártakhoz képest más helyzetekben vannak jelen. Ilyen például az autópályákon és a közutakon időszakosan kialakított munkaterületek. Kezdjük előbb az autópályákkal.
A magyar autópályákon a megengedett legnagyobb sebesség 130 kilométer/óra, a munkaterületeknél pedig leggyakrabban (több fokozatban) 80 kilométer/órára kell lassítani. Ezeken a helyszíneken munkagépek, illetve közutas szakemberek dolgoznak, az ő sebességük gyakorlatilag nulla. A sebességkorlátozás pedig egyáltalán nem véletlen és nem öncélú. Egy kis előképzettséggel könnyen kiszámítható, hogy miért is kell lassítani. Optimális körülmények mellett, száraz úton, átlagos reakcióidővel, jó minőségű gumiabroncsokon gurulva 130 kilométer/órás sebességnél a fékút 87 méter, míg 80 kilométer/órával haladva csupán 33 méter. Könnyen belátható, hogy a különbség óriási, ami ha bekövetkezik a baj, nagy valószínűséggel végzetes lehet.
A képen egy pórul járt energiaelnyelő modul (TMA) látható. De az autós túlélte! (kép: Autószektor)
Pedig a megoldás nem túl bonyolult. Általánosságban véve bármilyen baleset elkerülhető figyelmes vezetéssel, a sebességkorlátozásra vonatkozó szabályok figyelembevételével, valamint a követési távolság betartásával. Ajánlott vezetés közben folyamatosan figyelni a körülöttünk lévő többi közlekedőre, azok mozgására, a közúti jelzőtáblákra, útburkolati jelekre, az út feletti változtatható jelzésképű (digitális, világító) táblákon megjelenő üzenetekre. Persze ehhez az is kell, hogy vezetés közben a lehető legkevesebb figyelem elterelő tevékenységet végezzünk. Telefont csak a legszükségesebb esetben, és szabályosan használjuk. Sűrűsödő forgalomnál, a sorban előttünk felvillanó féklámpa erdőnél már ne a gázt nyomjuk, hanem készüljünk fel a lassításra, fékezésre. Elfogyó sávnál az irányváltásokra érdemes kellő időben megkezdeni a felkészülést, amihez minden esetben használjuk az irányjelzőt. Emellett természetesen fontos az elsőbbségadási viszonyok helyes felismerése és alkalmazása.
A közútkezelő társaság kiemelt figyelmet fordít a munkaterületek védelmére. Több tucat ütközési energiaelnyelő modullal védik a munkásokat és az autósokat. Egy M0 autóúton felvett videójukban látszik, milyen is az, amikor 70 kilométer/órás sebességgel valaki eltalál egy ilyen eszközt. A mobil terelések előtt álló előjelző autókon a sebességkorlátozás mellett sávelfogyásra és munkavégzésre figyelmeztető táblákat is kihelyeznek. Már közel négy éve indult az az intenzív közlekedésbiztonsági kampányuk, melyet dolgozóik védelmében folyamatosan napirenden tartanak. Sajnos van is miért, mert az elmúlt 20 évben 19 szakemberük veszítette életét munkaterületen, közúti közlekedési balesetben, figyelmetlen autósok miatt. Szigetszentmiklós mellett életüket vesztett kollégájuk özvegye szólal meg ebben a videóban…
Értünk dolgoznak a szakemberek az utakon, vigyázzunk rájuk! (kép: Magyar Közút)
A főutakon és mellékutakon a helyzet kicsit más. Itt leggyakrabban jelzőlámpás irányítással találkozhatunk, azaz egy irány áll, a másik irány halad. A sebességek és a hozzájuk tartozó fékutak is kisebbek: 90 kilométer/óránál a fékút száraz úton 42 méter, 50 kilométer/óránál csupán 13 méter. A veszélyt ilyenkor általában az jelenti, ha a figyelmetlen autós nem veszi észre az előtte megállókat, és fékezés nélkül rohan a sorba. A megoldás itt is a tudatosságban rejlik: figyeljünk az előjelzőkre, a követési távolságra, és minden olyan körülményre, mely a vezetéssel kapcsolatos döntéseinket meghatározza. Nehezebb egy egyszerű kátyúzásra vagy sövényvágásra felfigyelni, de ha az adott utat több szakaszban megújítanak, akkor általában már távolról is látható, hogy munkaterület következik. Az is sokat segíthet, ha a népszerű közösségi navigációs alkalmazásokat használjuk.
Cikkünk megjelenését a Generali Biztosító támogatta.