Túlteljesítette 2021-es eredménytervét és rekordforgalmat ért el a Stellantis autóipari konszern az ágazatot sújtó alkatrészhiány ellenére is a cég a honlapján publikált beszámoló alapján.
A 2021. január 17-én új vállalatként, az olasz-amerikai Fiat Chrysler Automobilies és a francia PSA egyesülésével létrejött Stellantis N.V. rekorderedményt ért el 2021-ben összehasonlítható alapon. Nyeresége javulását részben a fúzió szinergikus előnyeinek, részben pedig az alkatrészhiány közepette a magasabb nyereségtartalmú modellekre összpontosító termelésnek tulajdonította a Stellantis, miközben értékesítési volumene egyötödével csökkent. A nettó értékesítési árbevétel 152,1 milliárd euró, 14 százalékkal magasabb – a fúzió figyelembe vételével – az előző évivel összehasonlítható (pro forma) alapnál, ami 133,9 milliárd euró volt.
Az egyszeri tételekkel korrigált működési eredmény 18,0 milliárd euróra nőtt, csaknem megduplázódott, a (pro forma) 9,2 milliárd euróról 95 százalékkal növekedett. A bevételarányos jövedelmezőség 11,8 százalék lett, 490 bázisponttal magasabb az előző évi 6,9 százaléknál és a konszern minden üzletága nyereségesen működött. A 2021-es pénzügyi évre a Stellantis 10 százalékos bevételarányos jövedelmezőség elérését tűzte ki célul. Tervei szerint az idén is kétszámjegyű jövedelmezőséget ér majd el. A konszern 3,2 milliárd eurós költségcsökkenést tulajdonít a fúzió szinergikus hatásának, nagy részélt teljesítve ezzel a 2024-ig kitűzött 5 milliárd eurós tervnek.
A 13,4 milliárd eurós nettó nyereség az előző évi (pro forma) 4,8 milliárd euróhoz képest csaknem megháromszorozódott, 179 százalékkal nőtt. A konszern 3,3 milliárd eurót helyezett az osztalékalapba, ami részvényenként 1,05 eurós osztaléknak felel meg. A dolgozók bónuszalapjába a Stellantis 1,9 milliárd eurót különített el, 70 százalékkal többet a 2020-asnál. Az év során ambiciózus elektromobilitási és szoftverfejlesztési programot léptetett életbe a társaság 2025-ig több mint 30 milliárd eurós tervezett beruházással. Az év folyamán a konszern partneri kapcsolatokat létesített az akkumulátor-technológia, az akkumulátor-anyagok és a szoftverfejlesztés területén.
“A most bemutatott rekorderedmények bizonyítják, hogy a Stellantis jó helyzetben van ahhoz, hogy még a legbizonytalanabb piaci környezetben is erős teljesítményt nyújtson” – kommentálta a konszern éves mérlegét Carlos Tavares vezérigazgató.
A Stellantis 2021-ben több mint 10 új modellt mutatott be, köztük a Citroën C4, Fiat Pulse, DS 4, Jeep Grand Cherokee, Wagoneer, Maserati MC20, Opel Mokka, Opel Rocks-e és Peugeot 308 modelleket. A vállalat felgyorsította az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek (LEV) értékesítését, kihasználva a piacon lévő 34 LEV modellből álló portfólióját, beleértve a hidrogén üzemanyagcellás közepes méretű furgonokat is. A globális LEV-értékesítés elérte a 388 ezret, ami 160 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, és az EU+3 piacon az első helyen áll az akkumulátoros elektromos kisbuszok eladásában. A Stellantis megerősítette erős pozícióját a globális haszongépjármű-piacon, és mind az EU+3, mind a dél-amerikai piacon vezető pozícióra tett szert, megközelítőleg 1 millió eladott járművel az eddigi legmagasabb értékesítési volument érte el a kisteherautók világpiacán.