Nem kellene klímavédelmi intézkedéssel terhelni az autóipart

Az EU klímavédelmi csomagja nem valósulhat meg a tervezett módon;  a klímasemlegességre vonatkozó célok nem kérdésesek, de az elérésükhöz vezető utat felül kell vizsgálni –  mondta Michael Hüther, a kölni IW gazdaságkutató intézet igazgatója a német dpa hírügynökségnek.

A “Fit for 55” a jelenlegi formájában nem lesz megvalósítható – jelentette ki a munkáltatókhoz kötődő IW [Institut der deutschen Wirtschaft] igazgatója, és arra figyelmeztetett, hogy az ukrajnai háború miatt nem lenne szabad a német vállalatokat további költségekkel terhelni, különösen az autóipart nem.

A “Fit for 55” csomag előírja, hogy az éghajlatot károsító kibocsátásokat 2030-ig 55 százalékkal kell csökkenteni 1990-hez képest. 2050-re pedig az EU-nak klímasemlegessé kell válnia, azaz attól kezdve minden károsanyag-kibocsátást meg is kell kötni. “Törölni kellene a 2030-as határidőt” – mondta Hüther, irreális célkitűzésnek nevezve egyúttal az emissziós kereskedelem kiterjesztését az épületekre és a közlekedésre.

Véleménye szerint a németországi autóipari ágazatot fogják leginkább érinteni az oroszok ukrajnai háborújának következményei a beszállítói lánc problémái miatt. “A termelés leállása szélesebb körű és mélyebb lehet a vártnál” – mondta a közgazdász. Ennek oka, hogy számos kritikus nyersanyag, például a félvezetőkhöz szükséges palládium Oroszországból származik. Az autógyártáshoz szükséges kábelkötegeket főként Ukrajnában szerelik össze. Németországban többek között a Porsche, a VW és a BMW már kénytelen volt ideiglenesen leállítani a gyártást a beszállítási szűk keresztmetszetek miatt.

Hüther kritikusan nyilatkozott az orosz gáz esetleges uniós importtilalmáról is. Az orosz gáz egyharmadát LNG-vel és más megoldásokkal lehetne helyettesíteni , de a teljes átállás rövid távon – jövő télre – nem lehetséges – mondta. Hangsúlyozta, szankciókat csak úgy lehet kivetni, ha a következményit át lehet vészelni.    A közgazdász ehelyett azt javasolta, hogy a tervezett nemzetközi minimumadó révén adóztassák meg az orosz gázszolgáltatókat, például a Gazpromot az EU-ban. “Ez jobb lenne, mint a gázellátás befagyasztása” – mondta Hüther. A tervezett adó többek között előírja, hogy a nagyvállalatokat ott kell megadóztatni, ahol nyereséget termelnek.