Szintet lép a Bosch az önvezetésben

Atlatec
Felvásárlással bővíti automatizált vezetési megoldásait, és erősíti piaci pozícióját a Bosch. A németországi székhelyű Atlatec GmbH önállóan működő cégként válik a Bosch Cross-Domain Computing Solutions üzletág részévé. A Bosch és az Atlatec aláírta az erről szóló megállapodást.

A digitális térképek mint kiegészítő szenzorok az önvezetésben
A nagyfelbontású digitális térképeknek lényeges szerepük van abban, hogy az automatizált vezetési funkciók használata biztonságos és kényelmes legyen. Az Atlatec portfoliója a digitális térképkészítés minden alkotóelemét lefedi. Kínálata nem csupán az adatrögzítésre és -feldolgozásra, hanem magára a térkép elkészítésére, valamint a megfelelő minőségellenőrzésre is kiterjed. A radar-, videó- és ultrahangtechnika mellett a digitális térképek további nélkülözhetetlen érzékelőként szolgálnak az automatizált vezetésben. A jármű környezetére és a forgalmi helyzetre vonatkozó információik ugyanis jóval túlmutatnak a fedélzeti szenzorok érzékelési tartományán.

Az Atlatec saját érzékelődobozzal és a hozzá tartozó szoftverrel igény szerint méretezhető megoldást fejlesztett ki a térképkészítéshez. A rendszer által gyűjtött nyers adatok kiértékelése mesterséges intelligencia (MI) segítségével történik, majd ezt olyan fontos információkkal egészítik ki, mint a közlekedési táblák, a kanyarok íve vagy a különböző útelemek, tereptárgyak, például a villamossínek. Mivel az MI-algoritmusok folyamatosan tanulnak, egyre bővül a mesterséges intelligencia által észlelni képes út- és környezeti elemek aránya is. A térkép információi alapján egy önvezető autó például éles kanyarhoz közelítve képes lesz előre megkezdeni a lassítást.

A digitális térképek a kezdetektől fogva nélkülözhetetlen elemei az automatizált vezetés fejlesztésének. Minél magasabb ugyanis az automatizálás foka, annál szorosabban kell egymáshoz kapcsolódnia a térképkészítésnek és a menetstratégia programozásának.

A Bosch az automatizált vezetés teljes spektrumán dolgozik SAE 1–4 szinteken
Az automatizált vezetés stratégiai ágazat a Bosch számára, a vállalat vezető szerepet tölt be az innovációban ezen a területen. Vezetéstámogató rendszereivel és a szükséges szenzortechnológiával már a fejlesztések korai fázisában lerakta az alapokat az automatizált vezetés minden szintjén. A Bosch kétirányú megközelítést alkalmaz. Egyfelől azzal a céllal, hogy a vezetést biztonságosabbá és kényelmesebbé tegye, a magánhasználatú személygépkocsik számára fejleszt vezetéstámogató, illetve a SAE 1–3 szinteket lefedő, részlegesen és feltételesen automatizált megoldásokat. Másfelől a Bosch fejlesztőcsapata az automatizált vezetés magasabb szintjeit támogató megoldásokon is dolgozik, elsősorban a gépjárműflottákat és az új típusú üzemeltetési modelleket szem előtt tartva. Különösen a logisztikai szektorban lát a vállalat jelentős felhasználási, illetve üzleti lehetőségeket az SAE 4 szintű automatizált vezetési rendszerek számára. Sőt, az automatizált parkolási segéd (Automated Valet Parking; AVP) formájában a Bosch már az első olyan sorozatgyártásra kész automatizált vezetési funkciót is kifejlesztette, amely egyáltalán nem igényel járművezetőt.

Hazai mérnökök az önvezető technológiák fejlesztésének élvonalában
A világon három helyszínen, Németországban, az USA-ban és Magyarországon fejleszt önvezető járműtechnológiákat a Bosch. „A 2005-ben megalakult, több mint 2700 főt foglalkoztató Budapesti Fejlesztési Központban közel ezer mérnökünk dolgozik magasan automatizált és önvezető-jármű fejlesztési projekteken. Az elmúlt években számos, a mesterséges intelligenciához és az önvezető járművekhez köthető szabadalmaztatott technológia jött létre itt. Többségük az automatizált vezetést segíti a forgalmi környezet még pontosabb elemzésében, a többi jármű mozgásának előrejelzésében. A Budapesti Fejlesztési Központ rendkívül vonzó a hazai mérnökök számára is, hiszen itt ténylegesen a mai csúcstechnológiák kutatás-fejlesztésének részesei lehetnek” – fűzte hozzá Szőke Zoltán, a Bosch automatizált vezetés fejlesztéséért felelős alelnöke Magyarországon.