Miután megtapasztaltam a BMW M240i ördögi erejét és tökéletes stabilitását, kipróbáltam a kettes kupé másik végletét, a hátsókerékhajtású, szupertakarékos BMW 220d Coupét. Szerencsére vezetési élmény maradt benne jócskán.
Hogy néz ki?
Mivel nyújtottak rajta, és ezt főleg elöl tették, kicsit olyan ez autó, mintha a Z4 karikatúrája lenne (légellenállási együtthatója 0,26). Hátulról kettes, elölről pedig inkább hármas, az oldalnézete és a mély üléspozíció pedig már a négyesre utal. Aki erős matekból az tudja, hogy akkor ez egy hármas. Vagy mégsem? A lényeg az, hogy a forma így lett arányos, bár a széptől még távol van. Erre mondják: nem néz ki rosszul. De nem is ez a lényeg, hanem kiváló vezethetőségén a hangsúly. És ilyen autóból nem sok van ma már: hosszmotoros, hátsókerékhajtású és dízel.
A kompakt négyüléses San Luis Potosí városában, a BMW Group mexikói gyárában készül, hossza 4537 milliméter, szélessége 1838 milliméter, magassága 1390 milliméter, tengelyek közötti távolsága 2741 milliméter. Utastere az egyes BMW-t idézi, de az extrák bősége a hármasból lehet ismerős. Minden részlet a helyén van, kiváló a felhasznált anyagok minősége, a bőrök és a puha műanyagok tapintása is kellemes. Az M-csomagban kapható kagylósított ülések parádésan tartanak, a fejtámlát is motor mozgatja. Nagyon érzékiek a belső hangulatvilágításért is felelős fénybetétek az ajtókon, már csak ezért megérte kipróbálni az autót… És még hol a vezetési élmény? Mert van az is, hiszen ez a kocsi virtigli BMW.
A nagy kijelzőkön (felárért megrendelhető műszerfal-elrendezés 12,3 hüvelyk képátlójú, nagyfelbontású digitális műszerfalból és 10,25 hüvelykes központi kijelzőből áll) gazdag tartalom jeleníthető meg, az opcionális extrafelszereltség részeként pedig a 9,2 hüvelyk képátlójú, színes vetített kijelző is elérhető. Alapáron hat hangszórós audiorendszert kapunk, a tesztautóban 16 hangszórós Harman Kardon cuccot építettek be hétcsatornás erősítővel és 464 watt teljesítménnyel.
A helykínálat elöl megközelíti a 3-as sorozatét, a lapos tetőív miatt hátul ugyanakkor korlátozott a fejtér, és a lábtér is szűkösebb. A BMW 220d Coupé csomagterének térfogata 390 liter. A csomagtér nyílásának alsó peremét a tervezők a közvetlen elődmodellhez képest 35 milliméterrel lejjebb helyezték. A csomagtér funkcionalitása a hátsó üléssor 40:20:40 arányban osztott háttámlájának ledöntésével fokozható, ledöntött ülésekkel hokis táskából kettő is befér. Levehető vonóhorog is rendelhető, amellyel a BMW 2-es Coupé akár 1600 kilogrammot is vontathat.
Hogy megy?
A BMW 220d Coupé négyhengeres dízelmotorjában kettős megfúvású turbófeltöltő és 48 volt kapacitású lágyhibrid technológia adja a minden korábbinál erőteljesebb és hatékonyabb működést (plusz 11 lóerőt nyújt a kis villanymotor). Az elektromos támogatás révén már sima komfort módban is vitorlázik az autó gázelvételkor, ezt korábban csak a takarékos eco pro módban tapasztalhattuk meg (igaz, ott hosszabban). A 2.0 liter hengerűrtartalmú hosszmotor maximális teljesítménye 140 kW / 190 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 400 Nm. A modell 6,9 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre, az üresen 16,5 mázsás kocsi végsebessége 237 kilométer/óra. Motorja dízel részecskeszűrővel és nitrogén-oxid-megkötő katalizátorral szerelt SCR rendszerrel dolgozik, maradéktalanul teljesíti az Euro 6d-temp emissziós szabvány környezetvédelmi előírásait. Emiatt egy picit visszafogott elinduláskor, de menetközben is érezni, hogy szándékosan tompa.
A dízelhang hidegen morgós, kívülről hangosnak is mondható, de a jó hangszigetelés menet közben kizárja, a combos nyomaték pedig mindenért kárpótol. Sport módban kapunk még pluszban lélekemelő zengedelmet a hangszórókból, de minek, erről már le lehetne szokni, kiment a divatból.
Nyolcfokozatú automatikus váltója (ZF gyártmány) pedánsan teszi a dolgát, bár a kormány mögül váltófülekkel is kapcsolható, nem szóltam bele a programjába. Ha sietőssé vált a menet, akkor sport fokozatot kapcsoltam, amúgy takarékos eco pro módban használtam az autót, aminek meg is lett az eredménye. A több mint 600 kilométeres teszt során 4,9 liter gázolajat fogyasztott 100 kilométerenként a kicsi kupé, ami süvegelendő teljesítmény, ilyen használattal a hatótávja akár a 800-1000 kilométert is megközelítheti (tankja 51 literes). Jó, a károgóknak hozzáteszem, hogy ezalatt pár deci AdBlue is fogyott, a kocsit pont átvételkor tankolták meg négy liternyi adalékkal.
Milyen vezetni?
Mivel hátul hajt, mint egy rendes BMW, minden méteren érvényesül a vezetés öröme. Mocorog a fenekünk alatt, ahogy egyre több gázt adunk, úgy épül fel fokozatosan az élmény. A kocsi agilis, még talán a négyes kupénál is izgalmasabb. Még ezzel a tompított habzású dízelmotorral is. Mélyen ülünk, közel az aszfalthoz, sokszor ágaskodnom kellett, hogy jobban lássam a sarkait. A padlón ülve úgy éreztem, egy számmal nagyobb a kocsi, mint kéne.
A sportfutómű és a 18-as peres gumik miatt kicsit feszesnek éreztem az az elöl MacPherson, hátul ötkaros (könnyűszerkezetes alumínium és acél kettőséből készült lengőkarral) futóművet. Jó úton parádés vele autózni, kátyús aszfalton kevésbé.
A felfüggesztésben használt alkatrészek többségét eredetileg a BMW 4-es sorozat modelljeihez fejlesztették ki, így a mérnökök azokat az új BMW 2-es Coupé sajátosságaihoz hangolva építették be a kompakt modellbe. A kettős ágyazású lengőkarra támaszkodó rugóstaggal kialakított első kerékfelfüggesztést és az ötkaros hátsó kerékfelfüggesztést a súlycsökkentés minimalizálását és a feszesség optimalizálását szem előtt tartva alakították ki. A modell sportos agilitását és menetkomfortját már az alapfelszereltség részeként rugóút-szinkronizált lengéscsillapítók fokozzák, amelyek nagyobb útegyenetlenségeknél a rugóúthoz igazodva képesek kontrollálni a karosszéria kilengéseit és megakadályozni a hullámzó mozgást. Bár a futóművet nem lehetett a tesztautóban hangolni (feláras tétel), többféle vezetési üzemmódot aktiválhat a sofőr: a kényelemre összpontosító komfort üzemmódot, a takarékos eco pro üzemmódot és a dinamikusan dolgozó sport üzemmódot. Utóbbi egyénre is szabható. A sport futómű megerősített stabilizátor rúddal dolgozik. Erős gázra finoman tolja a fenekét, ahogy kell. Az ESP korán beavatkozik. Kormányzása pontos, de érzéketlen, túl steril ahhoz, hogy pályán is élvezzük a vezetését. Országúton azonban ki lehet hozni belőle az élmény maximumot. Nekem sikerült.
Mennyibe kerül?
A BMW 2-es alapára 13 millió forinttól indul, ezért a 184 lovas 220i modellt vihetjük. A dízel változat (220d) alapára 13,68 millió forint, a tesztautó ennél jóval drágább volt, közel 16 millió forintba került. A modellhez a gyártó alapfelszereltségként kínálja a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszert, a sebességkorlátozásokra figyelmeztető rendszert, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert és az automata fékező funkcióval dolgozó tempomatot. Az opciós tételek között érdemes felsorolni a sávváltásra figyelmeztető rendszert, a hátsó ütközést megelőző rendszert, a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszert, a parkolássegítőt, a tolatási segédet, a szép képet adó tolatókamerát. Újdonság a kettes kínálatában a vetített kijelző.
Kép és szöveg: Biró Csongor