Filigrán, elegáns és egyáltalán nem átlagos autó az új kettes kupé. Izmoktól duzzadó M240i változata pedig gyors, mint a szélvész és olyan szépen dorombol, hogy nem akarunk belőle kiszállni.
Csak azért hagytam ott 900 kilométer után, mert átültem ugyanannak a kettes kupénak a szelíd, 220d változatába. Ég és föld a két kocsi, nézzünk most szembe a félelemmel: nem annak látszik, de ez a kocsi M-es BMW a javából, annak minden sallangja nélkül. Nem kell hókuszpók, nem kellenek M gombok a kormányon. Ha tapossuk, megismerjük a végtelent, de az sem kizárt, hogy bekukkantunk egy fekete lyukba.
Hogy néz ki?
Bár nem egy nagy autó, mégis az autóipar egyik dinoszaurusza ez a BMW kupé. Bár 250 lóerő felett nincs belőle (még) hátsókerékhajtású, hosszában elhelyezett motorja hathengeres és ugyan már turbós, mégis a régi izmos bajor kupék izgalmát idézi. Bolondbiztos összkerék-meghajtással tettük próbára.
4537 milliméteres hossza és 1838 milliméteres szélessége a közvetlen elődmodellhez képest 105, illetve 64 milliméterrel nagyobb. 28 milliméterrel alacsonyabb, azaz 1390 milliméter a magassága. 51 milliméterrel hosszabb, immár 2741 milliméteres a tengelytávolsága. Nyomtávja az első tengelyen 63 millimétert (1584 milliméterre), míg a hátsó tengelyen 35 millimétert (1591 milliméterre) növekedtek.
Csomagterének térfogata 390 liter, a hokis táskám az ülések ledöntésével kényelmesen befért. A csomagtér nyílásának alsó peremét a tervezők a közvetlen elődmodellhez képest 35 milliméterrel lejjebb helyezték. A hátsó üléssor háttámlái 40:20:40 arányban osztottak. Opciós a levehető vonóhorog, amellyel a BMW 2-es Coupé akár 1600 kilogrammot is vontathat.
Hogy megy?
Rokon az M2 Coupé sportautóval (még nem jött ki az új), de sokkal visszafogottabb. Motorja alumínium forgattyúsházat és hengerfejet kapott, újszerű a rezgéscsillapító megoldása. A töltőlevegőhűtőnek és építésmódjának köszönhetően az extrém hőálló acél öntvényből készült kipufogócsonkra helyezett kettős megfúvású (Twin Scroll) turbófeltöltő hatékonyan dolgozik, a károsanyag-kibocsátást elektromos vezérlésű megkerülő szelep és az erőforrás közvetlen közelébe elhelyezett katalizátor kettőse csökkenti. Az M Performance TwinPower Turbo technológia átfogó finomhangolásának részeként a mérnökök a dupla-VANOS vezérműtengely-állítást a szívó- és a kipufogóoldalon egyaránt optimalizálták.
Domború motorházteteje alatt három liter hengerűrtartalmú erőforrás dolgozik, 275 kW / 374 lóerő maximális teljesítményével 25 kW-tal / 34 lóerővel múlja felül közvetlen elődmodelljét (sőt 4 lóerővel a korábbi M2-esen is túltesz). Ehhez kereken 500 Nm csúcs forgatónyomaték (ez volt a korábbiban is a maximális nyomaték) társul, amellyel a 16,9 mázsás modell (elődjéhez képest 150 kilót szedett fel, de még 35 kilóval könnyebb, mint a hátsókerekes M4) 4,3 másodperc alatt sprintel a kocsi álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra. Mivel van rajtautomatika is, kipróbáltam, stimmelt – háromezres fordulatról indul. Az alapfelszereltség része a nyolcfokozatú steptronic sport automatikus váltó, amelyet a kormány mögötti fülekkel is kapcsolhatunk. Van sprint funkció is, amely kigyorsításkor és előzéskor kínál extrém dinamikus teljesítményt azzal, hogy a legmegfelelőbb fokozatba kapcsol vissza.
Elöl négy-, hátul kétdugattyús (kékre festett) féknyergek lassítják. Tömeg/teljesítmény aránya 4,51, kilowatt/liter teljesítménye 91,6. Autópályán százról kétszázra 11 másodperc alatt ugrik, a száguldást 250 kilométer/óránál lehatárolja az elektronika, de a gyáriak jóváhagyásával akár 280 kilométer/órával is repülhet a kicsike.
Milyen vezetni?
Sokat számít ám, hogy a kis kettes a nagyobb négyes futóműalkatrészeit kapta. Olyan parádésan vezethető, hogy az ember megnyalja mind a tíz ujját, ha egy jó kanyargós útszakaszra téved. Kormányozhatósága precíz, kanyarsebessége elképesztő, csak győzze idegekkel az ember, ha egyszer meglódul. A kettős ágyazású lengőkarra támaszkodó rugóstaggal kialakított első kerékfelfüggesztést (MacPherson) és az öt lengőkaros hátsó kerékfelfüggesztést a súlycsökkentés minimalizálását és a feszesség optimalizálását szem előtt tartva alakították ki. A BMW M sport futómű a rugók és a rugóút-szinkronizált lengéscsillapítók még gyorsabb rendszerreakcióját kínálja, változó áttételű sport kormányművel kiegészítve. Erre épül a BMW M240i xDrive Coupé típus-specifikus futóműve is. A BMW 2-es Coupé csúcsmodelljéhez a bajor gyártó a BMW M sport fékrendszert és a BMW M hátsó differenciálművet is alapfelszereltségként kínálja. Az opcionális extrafelszereltségeket egyesítő palettán az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozó, adaptív M futómű is megtalálható. Az BMW M240i xDrive Coupé eltérő méretű gumiabroncsokkal szerelt (elöl 225/40, hátul 255/35), 19 hüvelyk méretű BMW M könnyűfém felniken gurul le a mexikói gyártósorról.
A hátsó sorban felnőttek nem nagyon férnek el – feltéve, hogy van lábuk -, de annál több élmény marad a sofőrnek. Ez az autó nem éppen családi járgány, minden kilométer élményszámba megy vele. Gyönyörű a hangja már komfort módban is, sportban pedig egyenesen csodálatosan zeng. Az Allee alagútjába szinte naponta visszajártam, hogy megtöltsem a legszebb sorhatos dübörgéssel. Hiába a tizenhat hangszórós Harman Kardon hangzó rendszer hétcsatornás erősítővel, 464 watt teljesítménnyel, a kidörgők hangját csak a kedvenc Soviet Monday számommal (Techno után) nyomtam el egyszer, de csak a fiam kedvéért. Ha toljuk neki, akkor sem fogyaszt nagyon, nagy kedvvel hajtva 12,5 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként, de a hosszú teszt végén 9,4 liter/100 kilométer átlagot mutatott a fedélzeti számítógép. 7000-es fordulat környékén vészjóslóan ordít, a visszaváltásokat mennydörgő durrogások és ropogások kísérik. Hátborzongató és kéjes a vezetése. A váltó villámgyors, három-négy fokozatot is ugrik (sprint) a megfelelő reakció érdekében. Adaptív futóműve feszessé teszi, gyors és semleges kanyarvételt biztosít (adaptív módban vezettem a legtöbbet). Driftelni nem könnyű vele, az okos összkerékhajtás résen van, de azért kanyarban szépen tolja a fenekét. Jó vele gyorsan menni. Minden gramm benzin elégetése boldoggá tesz.
Mennyibe kerül?
A BMW M240i xDrive Coupé alapára 19,43 millió forint, a tesztelt szépség ennél kicsivel drágábban érkezett, de 23 millió forintért haza lehetne kergetni.
Kép és szöveg: Biró Csongor