Lerúg egy angyaltalp – BMW M240i xDrive Coupé teszt

BMW M240i xDrive Coupé
Filigrán, elegáns és egyáltalán nem átlagos autó az új kettes kupé. Izmoktól duzzadó M240i változata pedig gyors, mint a szélvész és olyan szépen dorombol, hogy nem akarunk belőle kiszállni.

Csak azért hagytam ott 900 kilométer után, mert átültem ugyanannak a kettes kupénak a szelíd, 220d változatába. Ég és föld a két kocsi, nézzünk most szembe a félelemmel: nem annak látszik, de ez a kocsi M-es BMW a javából, annak minden sallangja nélkül. Nem kell hókuszpók, nem kellenek M gombok a kormányon. Ha tapossuk, megismerjük a végtelent, de az sem kizárt, hogy bekukkantunk egy fekete lyukba.

Melyik kéne? M240i vagy 220d?
Melyik kéne? M240i vagy 220d?

Hogy néz ki?

Bár nem egy nagy autó, mégis az autóipar egyik dinoszaurusza ez a BMW kupé. Bár 250 lóerő felett nincs belőle (még) hátsókerékhajtású, hosszában elhelyezett motorja hathengeres és ugyan már turbós, mégis a régi izmos bajor kupék izgalmát idézi. Bolondbiztos összkerék-meghajtással tettük próbára.

m240i_11

4537 milliméteres hossza és 1838 milliméteres szélessége a közvetlen elődmodellhez képest 105, illetve 64 milliméterrel nagyobb. 28 milliméterrel alacsonyabb, azaz 1390 milliméter a magassága. 51 milliméterrel hosszabb, immár 2741 milliméteres a tengelytávolsága. Nyomtávja az első tengelyen 63 millimétert (1584 milliméterre), míg a hátsó tengelyen 35 millimétert (1591 milliméterre) növekedtek.

Csomagterének térfogata 390 liter, a hokis táskám az ülések ledöntésével kényelmesen befért. A csomagtér nyílásának alsó peremét a tervezők a közvetlen elődmodellhez képest 35 milliméterrel lejjebb helyezték. A hátsó üléssor háttámlái 40:20:40 arányban osztottak. Opciós a levehető vonóhorog, amellyel a BMW 2-es Coupé akár 1600 kilogrammot is vontathat.

m240i_9

Hogy megy?

Rokon az M2 Coupé sportautóval (még nem jött ki az új), de sokkal visszafogottabb. Motorja alumínium forgattyúsházat és hengerfejet kapott, újszerű a rezgéscsillapító megoldása. A töltőlevegőhűtőnek és építésmódjának köszönhetően az extrém hőálló acél öntvényből készült kipufogócsonkra helyezett kettős megfúvású (Twin Scroll) turbófeltöltő hatékonyan dolgozik, a károsanyag-kibocsátást elektromos vezérlésű megkerülő szelep és az erőforrás közvetlen közelébe elhelyezett katalizátor kettőse csökkenti. Az M Performance TwinPower Turbo technológia átfogó finomhangolásának részeként a mérnökök a dupla-VANOS vezérműtengely-állítást a szívó- és a kipufogóoldalon egyaránt optimalizálták.

m240i_motor

Domború motorházteteje alatt három liter hengerűrtartalmú erőforrás dolgozik, 275 kW / 374 lóerő maximális teljesítményével 25 kW-tal / 34 lóerővel múlja felül közvetlen elődmodelljét (sőt 4 lóerővel a korábbi M2-esen is túltesz). Ehhez kereken 500 Nm csúcs forgatónyomaték (ez volt a korábbiban is a maximális nyomaték) társul, amellyel a 16,9 mázsás modell (elődjéhez képest 150 kilót szedett fel, de még 35 kilóval könnyebb, mint a hátsókerekes M4) 4,3 másodperc alatt sprintel a kocsi álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra. Mivel van rajtautomatika is, kipróbáltam, stimmelt – háromezres fordulatról indul. Az alapfelszereltség része a nyolcfokozatú steptronic sport automatikus váltó, amelyet a kormány mögötti fülekkel is kapcsolhatunk. Van sprint funkció is, amely kigyorsításkor és előzéskor kínál extrém dinamikus teljesítményt azzal, hogy a legmegfelelőbb fokozatba kapcsol vissza.

m240i_12

Elöl négy-, hátul kétdugattyús (kékre festett) féknyergek lassítják. Tömeg/teljesítmény aránya 4,51, kilowatt/liter teljesítménye 91,6. Autópályán százról kétszázra 11 másodperc alatt ugrik, a száguldást 250 kilométer/óránál lehatárolja az elektronika, de a gyáriak jóváhagyásával akár 280 kilométer/órával is repülhet a kicsike.

m240i_4

Milyen vezetni?

Sokat számít ám, hogy a kis kettes a nagyobb négyes futóműalkatrészeit kapta. Olyan parádésan vezethető, hogy az ember megnyalja mind a tíz ujját, ha egy jó kanyargós útszakaszra téved. Kormányozhatósága precíz, kanyarsebessége elképesztő, csak győzze idegekkel az ember, ha egyszer meglódul. A kettős ágyazású lengőkarra támaszkodó rugóstaggal kialakított első kerékfelfüggesztést (MacPherson) és az öt lengőkaros hátsó kerékfelfüggesztést a súlycsökkentés minimalizálását és a feszesség optimalizálását szem előtt tartva alakították ki. A BMW M sport futómű a rugók és a rugóút-szinkronizált lengéscsillapítók még gyorsabb rendszerreakcióját kínálja, változó áttételű sport kormányművel kiegészítve. Erre épül a BMW M240i xDrive Coupé típus-specifikus futóműve is. A BMW 2-es Coupé csúcsmodelljéhez a bajor gyártó a BMW M sport fékrendszert és a BMW M hátsó differenciálművet is alapfelszereltségként kínálja. Az opcionális extrafelszereltségeket egyesítő palettán az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozó, adaptív M futómű is megtalálható. Az BMW M240i xDrive Coupé eltérő méretű gumiabroncsokkal szerelt (elöl 225/40, hátul 255/35), 19 hüvelyk méretű BMW M könnyűfém felniken gurul le a mexikói gyártósorról.

m240i_1

A hátsó sorban felnőttek nem nagyon férnek el – feltéve, hogy van lábuk -, de annál több élmény marad a sofőrnek. Ez az autó nem éppen családi járgány, minden kilométer élményszámba megy vele. Gyönyörű a hangja már komfort módban is, sportban pedig egyenesen csodálatosan zeng. Az Allee alagútjába szinte naponta visszajártam, hogy megtöltsem a legszebb sorhatos dübörgéssel. Hiába a tizenhat hangszórós Harman Kardon hangzó rendszer hétcsatornás erősítővel, 464 watt teljesítménnyel, a kidörgők hangját csak a kedvenc Soviet Monday számommal (Techno után) nyomtam el egyszer, de csak a fiam kedvéért. Ha toljuk neki, akkor sem fogyaszt nagyon, nagy kedvvel hajtva 12,5 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként, de a hosszú teszt végén 9,4 liter/100 kilométer átlagot mutatott a fedélzeti számítógép. 7000-es fordulat környékén vészjóslóan ordít, a visszaváltásokat mennydörgő durrogások és ropogások kísérik. Hátborzongató és kéjes a vezetése. A váltó villámgyors, három-négy fokozatot is ugrik (sprint) a megfelelő reakció érdekében. Adaptív futóműve feszessé teszi, gyors és semleges kanyarvételt biztosít (adaptív módban vezettem a legtöbbet). Driftelni nem könnyű vele, az okos összkerékhajtás résen van, de azért kanyarban szépen tolja a fenekét. Jó vele gyorsan menni. Minden gramm benzin elégetése boldoggá tesz.

m240i_fogyasztas2

Mennyibe kerül?

A BMW M240i xDrive Coupé alapára 19,43 millió forint, a tesztelt szépség ennél kicsivel drágábban érkezett, de 23 millió forintért haza lehetne kergetni.

Kép és szöveg: Biró Csongor

m240i_3 m240i_2 m240i_fogyasztas m240i_10 m240i_8 m240i_7 m240i_5