Milyen jól tette a BMW, hogy nem engedte elveszni a 2-es Active Tourert, a megújult családi autó minden szempontból felülmúlja elődjét: szebb, nagyobb, erősebb, takarékosabb és technológiailag sokkal fejlettebb, úgy, hogy közben BMW-ként viselkedik.
Bár a BMW a 2-es Active Tourer modellt az idősebb korosztálynak és a fiatal, egy gyerekes pároknak szánja, én is jól éreztem maga benne, pedig egyik csoporthoz sem tartozom.
Hogy néz ki?
A Lipcsében összeszerelt BMW 2-es Active Tourer megnőtt, elődjénél markánsabb, de ugyanakkor annak szellemében készült. Az elődmodellhez képest erősebben megdöntött A-oszlopok, az elnyújtott oldalsó ablaksáv, a síkba integrált ajtókilincsek és a karcsú C-oszlopok teszik izgalmasabbá. Az óriási hűtőmaszk lamellái a jobb légellenállás érdekében automatikusan záródnak, a kocsi közegellenállási együtthatója a gombócforma miatt 0,26-os.
A kocsi 32 milliméterrel hosszabb furán magas elődjénél (4386 milliméter), 24 milliméterrel szélesebb (1824 milliméter), és 21 milliméterrel magasabb (1576 milliméter), ám a tengelyek közötti távolság maradt 2670 milliméter.
Utasterét a BMW iX-ben megismert, informatív és jól áttekinthető ívelt kijelző uralja (egy 10,25 hüvelykes képátlójú műszerfal és egy 10,7 hüvely képátlójú központi kijelző teljes egészében digitális párosából áll, amelyhez intuitív, érintés-érzékeny járművezérlés és hangvezérlés társul).
Szerencsére kevés a gomb, annál több viszont a funkció az érintőképernyőn, amelyen sokáig bóklászunk, ha valamit meg akarunk találni. Megszokás kérdése, de tény, hogy nem könnyű eligazodni a menüben. Főleg, ha telefonunkat is csatlakoztattuk, mert akkor annak alkalmazásait is kiteszi a képernyőre.
A hétfokozatú Getrag gyártású duplakuplungos automatikus váltó kapcsolója a lebegő kartámaszban kapott helyet, az M Sport csomaggal felszerelt tesztautóban sport fokozattal. A kartámasz alatti tér tárolórekeszként funkcionál, az előtte található terület pedig nagyméretű pohártartóknak és egy újonnan kialakított okostelefon-tálcának biztosít helyet.
A kényelmes hátsó ülések variálhatók (hétszemélyes változat nem készül): a hátsó üléstámlák rakodóhelyzetbe állításával a csomagtér kapacitása akár 90 literrel is megnövelhető. A hátsó ülések 13 centiméteres intervallumban csúsztathatók előre és hátra. A hátsó üléstámlák 40:20:40 arányban osztottak. A csomagtér kapacitása 415-1405 liter (a 48 voltos lágy hibrid, indítógenerátoros rendszere elvesz egy keveset a raktérből, amely a 220i és a 223i esetében kisebb, mint a háromhengeres alap benzines- (218i) vagy négyhengeres dízelmotorral (218d) szerelt változatban). Alapáras az automata csomagtérajtó-működtetés.
Hogy megy?
A modell itthoni és külföldi bemutatóján kétféle motorral próbáltam ki az újdonságot: nyomatékos és takarékos kétliteres, négyhengeres dízellel, valamint pörgős és viszonylag erős háromhengeres benzinessel. Ezúttal a csúcsmotorral, a kétliteres, négyhengeres lágy hibrid hajtáslánccal vezettem.
A keresztmotoros és fronthajtásos 223i Active Tourer maximális teljesítménye 160 kW/218 lóerő, amelyet a 150 kW / 204 lóerős belsőégésű erőforrás és a 14 kW/19 lóerős, automatikus váltóba integrált elektromos motor együttesen állít elő, legnagyobb forgatónyomatéka 360 Nm. A sorozatban alkalmazott mindegyik benzinmotort új égési folyamattal és kettős üzemanyag-befecskendező rendszerrel vértezték fel a mérnökök. Ezzel kapcsolatban egyetlen meglepőt tapasztaltam csupán, vagyis kettőt. Az egyik, hogy az autó fogyasztása meglepően alacsony, a nem megerőltető tempóban megtett közel 450 kilométer során 6,2 literes átlagot mértem, ami igazán szép eredmény. Használtam klímát és az autópályákat sem kerültem el. A másik egy furcsa üzenet volt, aminek az okára még nem kaptam választ. Rövid használat utáni leállást követően az autó indítását az alábbi üzenet követte a kijelzőn: “Járassa a motort! A jármű menetkész 155 másodperc múlva.” Az elektronikus váltóbillentyű semmire sem reagált, sem előre-, sem a hátramenetet nem lehetett kapcsolni. A számláló visszafelé számolt, amikor lejárt a várakozási idő, kiírta, hogy a “jármű menetkész” és innentől lehetett sebességet kapcsolni. Közben valamilyen technológiai folyamat lezajlott, talán az EGR-melegítése, vagy a benzin-részecskeszűrő tisztítása? Ha kiderítem, frissítem a cikket.
Az üresen 16 mázsás autó álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7 másodperc alatt gyorsul, ennek ellenére sokkal inkább a nyugodt autózást kedveli. Bírja a nagyobb tempót (végsebessége 241 kilométer/óra), de egyszerűen nem elegáns ezzel az egyterűvel száguldozni.
Milyen vezetni?
A 223i Active Tourer kormányzási precizitását és agilitását a szimpla keresztlengőkarra támaszkodó rugóstaggal kialakított első- és a háromkaros hátsó kerékfelfüggesztés javítja. Érdekes, hogy míg rossz úton puhán és kellemesen csillapít, addig az autópálya-egyenetlenségeken és a hullámokon sprőden reagál. A kormányzás kellemesen kiszámítható. Alapfelszereltség a hajtásfüggő kipörgés-korlátozás. Az integrált fékrendszer és az első tengelyhez opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető rugóút-szinkronizált lengéscsillapítók újdonságként debütálnak a palettán. Az opcionális extrafelszereltség részeként folyamatosan alkalmazkodó lengéscsillapítókkal dolgozó, adaptív M futómű, sport kormánymű és 15 milliméteres hasmagasság-csökkentés is elérhető. Tesztautónkban ezt is kipróbálhattuk.
Mennyibe kerül?
Alapára és az alapfelszereltsége korrekt, a 223i Active Tourer 13,5 millió forintba kerül (összkerékhajtással 720 ezer forinttal drágább). Egyedül az automatikus távfényt hiányoltam, de lehet, hogy a csiphiány miatt nem került bele ez a ma már természetesnek tűnő funkció (de az is lehet, hogy ez a funkció a kanyarfény funkcióval dolgozó adaptív LED-technológiás első fényszórók megrendelésekor válik aktívvá). A LED-es főfényszóró egyébként parádésan világít, az Apple Car Play többnyire megbízhatóan működik, a harman/kardon hifi pedig jól szól. A biztonság nem kérdés az autóban, kiváló a védelem: alapfelszereltség a fékező funkcióval dolgozó tempomat és a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer, amely balra kanyarodáskor a szembejövő forgalomra, jobbra kanyarodáskor pedig a gyalogosokra és a kerékpárosokra is figyel. A tolatókamerával és tolatási segédlettel dolgozó parkolósegéd ugyancsak az alapfelszereltség része. Az opcionális extrafelszereltségek között a kormányzó- és sávtartó asszisztens, a stop&go funkcióval dolgozó aktív tempomat, az aktív, kiterjesztett valóságelemeket is megjelenítő navigáció, a kiszállás-figyelmeztető funkció, a lapkára vetített színes és navigációs térképet is közlő kijelző is megtalálható.
Kép és szöveg: Biró Csongor