A Toyota és a Lexus a tavaly összesen három díjat nyert, idén legalább ugyanennyi a cél. A hazai importőr idén csakis szabadidő-autókat jelölt, három Toyotát és két Lexust. Az öt autóból csak egynek a hajtásláncában nem dolgozik valamilyen villanymotor.
Aygo X
Az Aygo harmadik generációja divatos szabadidő-autóként került piacra 2022-ben. Az Aygo X hossza 3,7 méter, szélessége 1,74 méter, csomagtartója 231 literes. Egyetlen, háromhengeres, 72 lóerős benzinmotorja kézi vagy fokozatmentes automatikus váltóval társítható.
Corolla Cross
A 4,46 méteres Corolla Cross a közepes szabadidő-autók sztárja lehet, az ötödik generációs hibrid hajtáslánca kétliteres benzinmotoron alapul, legnagyobb teljesítménye 197 lóerő. A felárért hátul hajtó 42 villanymotor és az elöl hajtó benzinmotor között nincs fizikai kapcsolat, az összkerékhajtás mégis adott.
bZ4X
A bZ4X a Toyota első célirányosan fejlesztett elektromos autója, a japán márka bZ, azaz beyond Zero sorozatának első képviselője. A 218 lóerős csúcsváltozatban a tengelyeket külön hajtja egy-egy villanymotor. Az e-TNGA padlólemez a Toyota és a Subaru közös fejlesztése. Az alapmodell 204 lovas. 71,4 kWh kapacitású akkumulátora 450 kilométer hatótávot ígér.
RZ 450e
A Lexus első, kizárólag villanyhajtással elérhető autója akár kormányoszlop nélkül, teljesen elektromos kormányzással is rendelhető. Alapjait ugyanúgy az e-TNGA platform adja, ahogyan a Toyota bZ4X-nek is. Tengelytávja 2850 milliméter, hosszúsága 4805 milliméter. A 71,4 kWh kapacitású, 96 modulból felépülő 400 volt feszültségű akkutelep 400 kilométer feletti hatótávot kínál.
RX 450h+
Megújult idén a Lexus RX is, a forma változott ugyan, de a hibrid hajtáslánc maradt. A V6-ostól elbúcsúztunk, helyére turbómotor érkezik, de persze nem minden változatban. Marad a kínálatban szívómotoros full hibrid és konnektoros hibrid is. Utóbbi legnagyobb teljesítménye 306 lóerő. A turbós változat 371 lovas.
Év Magyar Autója díjak
Az Autós Nagykoalíció (ANK) negyedik alkalommal hirdeti meg az Év Magyar Autója díjakat. Nagy példányszámú online- és print lapok elismert autós újságíróiból álló független szakmai zsűri dönti el, melyik lesz 2023 „legmagyarabb”, a magyar piacon a „legjobb”, illetve a „legzöldebb” autója. A díjakra június 15-től augusztus 31-ig nevezhetik autóikat a gyártók és az importőrök.
Az Év Magyar Autója 2023 díjat a Magyarországon, magyar emberek által összeszerelt, gyártója által nevezett autók közül ítéli oda a zsűri alapos tesztek és szigorú szempontrendszer alapján. A rangsorolásban sok más mellett az is döntő, hogy az adott autó milyen hányada készül hazai beszállítók alkatrészeiből, illetve mekkora az itthoni fejlesztés hozzáadott értéke. A szakmai zsűri két másik kategóriában is döntést hoz jövő tavasszal. Az importőrök által benevezett autók közül azok nyerik el a Magyar Év Autója 2023 díjat, amelyek kategóriájukban (kisautók, családi autók, üzleti autók, kis/közepes/nagy szabadidő-autók, kishaszonjárművek, sportautók) a leginkább megfelelnek a magyar vásárlók igényeinek.
Szintén a zsűri – tagjai: Biró Csongor, Csordás Gábor, Gulyás Péter, Katona Mátyás, Miklós-Illés Kálmán – dönt több kategóriában (elektromos/hibrid városi autók, elektromos/hibrid szabadidő-autók, elektromos/hibrid prémium autók, elektromos kishaszonjárművek) az év legzöldebb autóiról is, legyenek azok villanyautók, vagy hálózatból tölthető hibridek. A Közönségdíj 2023 díj birtokosa pedig az az autó lesz, amelyre az összes jelölt autó közül a jövő év eleji közönségszavazáson a legtöbben szavaznak. Mivel az autószektor nem csupán autógyártókból és importőrökből áll, a szervezők kiosztják az Év Beszállítója 2023 kitüntetést is. Ezt azok a hazánkban termelő autóipari vállalatok kaphatják meg, amelyeket a hazai és nemzetközi autógyárak, valamint szakújságírók arra érdemesnek találnak, illetve a legmegbízhatóbb 2022-es magyarországi partnerükként a szervezők kérésére megjelölnek.
2022-es díjazottak
Az Év Magyar Autója díjakat először 2020-ban osztották ki, a gyártók és importőrök összesen 39 autót neveztek. 2021-ben 46 autó, 2022-ben 58 autó közül választotta ki a zsűri a győzteseket.
Az Év Magyar Autója 2022 díjat a gyártói kategóriában az Audi Q3 Sportback phev modell kapta, a Magyar Év Autója 2022 díjat különböző kategóriákban a Toyota Yaris Cross, a Honda HRV, a Hyundai Tucson, a Lexus NX, a BMW M4 Competition, a Volkswagen Golf Variant, a Skoda Octavia e-tec és a Toyota Hilux nyerte el. Az Év Zöldautója 2022-ben a Mini Cooper SE, a Hyundai Ioniq 5, a BMW iX, az Opel Astra phev, a DS4 E-Tense, a Kia Sorento phev és az Opel Combo-e modell lett. A Közönségdíj 2022 birtokosa a legtöbb közönségszavazattal a Suzuki S-Cross, míg az Év Beszállítója 2022 oklevelet a – a Bosch, a Hankook, a Hanon, az SK On és a Schaeffler egy-egy magyarországi gyára érdemelte ki. A zsűri 2023-ban is megválasztja az Év Autós Marketing/PR-szakemberét, az elismerést 2022-ben Salgó András, a BMW kommunikációs vezetője kapta.