Európa legnagyobb autópiaca még mindig a mínuszban van, az eladások tizenegy százalékkal estek vissza júniusban éves szinten. Úgy tűnik, hogy a borúlátás végül elérte az elektromos autók vásárlóit is, mivel a teljesen elektromos járművek (BEV) eladásai júniusban 4 százalékkal csökkentek éves szinten, ugyanakkor a zöldülés a korábbi évekhez képest masszív.
A múlt hónapban 32 ezer 234 BEV-regisztráció történt, ez a teljes piac 14,4 százalékát jelenti, ami nagyon komoly előrelépés. A plug-in hibridek (phev) a teljes piacnál rosszabbul teljesítettek (-16 százalék). 26 ezer 203 ilyen autót helyeztek forgalomba, ami a teljes német autópiac 11,7 százalékát jelenti.
A két zöld autófajtát együttvéve, a havi 26 százalék konnektoros arány éves szinten már az autók negyedét teszi ki, így a korábban becsült 25-30 százalékos év végi eredmény reálisnak tűnik – főleg, ha még jobban elszállnak a benzinárak.
A Fiat 500e vezeti az eladásokat
Miután májusban a Ford Kuga phev nyerte a zöld autók versenyét Németországban, júniusban egy elektromos autó, a Fiat 500e lépett a képzeletbeli dobogó legmagasabb fokára. A Magyarországon is kapható kisautót 2973-an választották júniusban Németországban. A második helyet a Tesla Model Y szerezte meg 2144 eladott autóval. Az év második felében, amint felfut a termelés a berlini gyárban, minden bizonnyal átveszi a vezetést a Tesla szabadidő-járműve.
A dobogót a Ford Kuga phev egészítette ki. Közvetlenül utána futott be a visszatérő VW e-Up (1765 regisztráció). Feljött a hatodik helyre egy másik, korábban gyengélkedő Volkswagen, az ID.3-ból 1620-at helyeztek forgalomba. A modell az elmúlt kilenc hónap legjobb eredményét érte el. A Mini Cooper EV a 13. helyen zárta a júniust, 1093 regisztrációval. A 17. helyen a Hyundai Tucson phev áll, amely 937 regisztrációs rekordot ért el, a 18. helyen pedig a VW Golf phev újbóli felbukkanása előtt tisztelgünk (925 regisztráció). Jó hír a vezért beáldozó csoportnál, hogy a Volkswagen a júniusi top 20-ban kilenc autóval képviselteti magát.
A top 20-on túl érdemes kiemelni a Cupra Bornt, amelynek 888 kiszállítása rekordot döntött. A Renault Mégane villanyautót 864-en választották, ami jó kezdés a francia autó számára.
A Stellantis is kapaszkodik: a Peugeot e-208 EV (810 autó) kevesebb mint 100 egységgel maradt el a 20. helyen álló Hyundai Ioniq 5-től, míg a stílusos Opel Mokka EV crossoverből szintén 810 fogyott.
Éves viszonylatban a júniusban is gyengélkedő (a sanghaji gyár termelési korlátozásai miatt) Tesla Model 3 elvesztette vezető pozícióját a Fiat 500e-vel szemben, főként a városi kisautó júniusi rekord teljesítményének köszönhetően. Ezzel a kis olasz villanyos történelmet írt a Stellantis számára, amely Európa ö nagy autópiacából 4-ben (Németország, Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország és Spanyolország) a legkelendőbb modellek listájának élén találja magát. A Németországot uraló Fiat 500e mellett Franciaországban a Peugeot e-208 vezet, Olaszországban a Jeep Compass phev (4xe) az első (a Jeep Renegade 4xe a második és a Fiat 500e a harmadik helyen áll – ez 100 százalékos Stellantis dobogó), Spanyolországban pedig a Peugeot 3008 phev győzött a zöld autók kategóriájában.
Az Opel Corsa-e két helyet javítva a nyolcadik helyre került, és ezzel elnyerte a legkelendőbb hazai (Spanyolországban gyártják, de német) villanyautó címét. Sokat elmond a német autógyártók jelenlegi teljesítményéről a hazai piacon – elég gyenge -, hogy csak a nyolcadik helyet érte el.
A márkák rangsorában a korábbi vezető Mercedes-Benz (9,8 százalék részesedés) elvesztette a vezetést a hazai piacon az ősi rivális BMW-vel szemben (10 százalék). Mindezt annak ellenére, hogy a BMW a múlt hónapban szintén visszaesett korábbi 10,4 százalékos részesedéséről. Jön fel a Volkswagen, immár 9,6 százalék ebben a szegmensben a részesdése. A Volkswagent az Audi (7,7 százalék) követi, amely a kényelmes 4. helyen áll. Az ötödik helyért folyó versenyben változás történt, a Hyundai (6,1 százalék) megelőzte a Teslát (6 százalék), köszönhetően a teljes termékpalettáján nyújtott egyenletes teljesítményének.
Csoportszinten a Volkswagen kézben tartja a hazai piacot, hiszen 0,9 ponttal 26 százalékra növelte piaci részesedését. Nagy távolságra követi a Stellantis, amely – a minden téren erős teljesítménynek köszönhetően – 0,4 százalékponttal 13,7 százalékra nőtt, és ezzel jelentős előnyre tett szert a zuhanó Mercedes-Benz csoporttal szemben (12,2 százalék). A BMW Group a negyedik helyen áll 12 százalékkal, míg az ötödik helyen álló Hyundai-Kia csapat (10 százalék) továbbra is biztonságban van a feljövőben lévő Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség előtt, amely a hatodik helyen tanyázik 8,6 százalékos részesedéssel.
Top 20 konnektoros autó Németországban júniusban
- Fiat 500e 2973 autó
- Tesla Model Y 2144
- Ford Kuga phev 1781
- VW e-Up 1765
- Cupra Formentor phev 1670 (győri motorokkal)
- VW ID.3 – 1620
- Opel Corsa-e 1501
- Hyundai Kona ev 1242
- VW ID.4 – 1200
- Skoda Enyaq 1144
- Mitsubishi Eclipse Cross phev 1115
- Renault Zoe 1095
- Mini Cooper SE 1093
- Audi e-tron 1031 (győri elektromotorokkal)
- Audi A3 phev 973 (győri motorokkal)
- BMW 330e 958
- Hyundai Tucson phev 937
- VW Golf phev 925
- Audi Q3 phev 898 (győri gyártás)
- Hyiundai Ioniq 5 – 891
Top 20 konnektoros autó Németországban 2022. első félév
- Fiat 500e 11 278 autó
- Tesla Model 3 – 10 801
- Ford Kuga phev 9311
- Cupra Formentor phev 8076 (győri motorokkal)
- Hyundai Kona ev 7587
- Tesla Model Y 7458
- Mitsubishi Eclipse Cross phev 7262
- Opel Corsa-e 6531
- VW ID.4 – 6497
- VW ID.3 – 6084
- Renault Zoe 6069
- Skoda Enyaq 5940
- BMW 330e 5656
- Audi e-tron 5651 (győri motorokkal)
- BMW i3 – 5506
- VW e-Up 5484
- Smart Fortwo ev 5302
- Mini Cooper SE 5077
- Hyundai Ioniq 5 – 4998
- Mercedes GLC 300e/de 4856
(forrás: KBA)