Olcsó, majd jó ár-érték arányú márkából a vágy tárgya lesz a Škoda. legalábbis ezt az irányt jelölte ki a cseh nemzeti büszkeség számára az új vezetés. Előtérbe kerül a dizájn, mindent felülír a fenntarthatóság és továbbra is cél, hogy megfizethető autókat gyártsanak. A kérdés csak az, hogy kinek?
A Prágában tartott nagyszabású rendezvényen kiderült, hogy 2023-ban megújul a Kodiaq és a Superb, 2024-ben pedig érkezik a frissített Octavia. Lecserélték a Skoda logóját, az arculat is megújult, valamint bemutatták azt a Vision 7S tanulmányautót, amely betekintést ad abba a világba, ahová a márka tart. Izgalmas, látványos, fenntartható, de hogy megfizethető lenne? Kétlem. Persze, innen Budapestről egyre inkább távolinak tűnnek az európai bérek, értékek, lehetőségek. A világ többi részén a Skoda továbbra is a megfizethető márkák közé tartozik, a Škoda Enyaq iV villanyautóból már több, mint hetvenezret szállítottak ki a megrendelőknek.
A zöldautózás kedvelőinek jó hír, hogy a cseh autógyártó gyorsítani és bővíteni kívánja elektromos offenzíváját, amelynek során 2026-ig három új, tisztán elektromos modellel (egy kisautó mellett egy kompakt SUV-modellt és egy hétüléses családi autót) jelenik meg a piacon. A Vision 7S koncepciótanulmány e modellek egyikének előfutára. A tervek szerint 2030-ra már 70 százalék fölé emelkedik a tisztán elektromos, akkumulátorhajtású járművek aránya a Škoda európai értékesítésében, ezért a vállalat az elektromos mobilitásba további 5,6 milliárd, a digitalizációba pedig 700 millió eurót fektet be az elkövetkező öt év folyamán – mondta el a bemutatón az energikus Klaus Zellmer, a Škoda igazgatótanácsának elnöke.
Škoda Vision 7S – hétüléses SUV 600 kilométer feletti hatótávval
A koncepciómodell – amelynek tervezésében Kiss Ildikó dizájner is aktívan részt vett – a Volkswagen csoport moduláris elektromos platformjának (MEB) műszaki alapjaira épül, 89 kWh energiatároló képességű akkumulátora pedig a WLTP-ciklus szerint több mint 600 kilométer maximális hatótávot is lehetővé tesz és akár 200 kW teljesítménnyel is képes a gyorstöltésre. Ugyan a tanulmányautóban hat plusz egy (tologatható) babaülést találunk, a végső változat valószínűleg hagyományos üléselrendezést (2+3+2) kap és remélhetően több lábteret, mert a koncepció leghátsó ülései utazásra nem alkalmasak.
Ambiciózus fenntarthatósági célok a teljes értéklánc mentén
A gyártás során a Škoda teljes értékteremtési láncolata mentén határozottan a hosszú távú fenntarthatóságra törekszik, ennek megfelelően megújuló forrásokból származó villamosenergiát kíván alkalmazni. Mladá Boleslavban az akkumulátorok közvetlenül a gyárban zajló előállítása rövid szállítási utakat biztosít, erre két elektromos teherautót használ a vállalat. 2030-tól a tervek szerint a csehországi és az indiai üzemek egyaránt nulla nettó szén-dioxid-kibocsátás mentén gyártják majd járműveiket. Az irányt Vrchlabí üzeme mutatja, e termelési helyszín ugyanis már 2020 óta szén-dioxid-semlegesen működik.
Ennek csak örülni lehet!!
Örüljön mindenki mint majom a farkának….
csak ennyi
barátilag
J.L.