Teszt: ezzel spórolj, főnök, ne engem sanyargass!

Arteon
Eddig is a szívem közepén hordtam a legszebb Volkswagent, az Arteon konnektoros változata immár az észhez is szól. Ha nincs dízel, jó lesz ez is, használjuk ki a zöld rendszám és az éjszakai töltés előnyeit.

Hogy néz ki?

Izgalmas, stílusos autó a Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid, szépsége megbabonáz. 2020 nyarán ünnepelte világpremierjét a Volkswagen megújult avantgárd Gran Turismója, amely elegáns üzleti kombi, azaz Shooting Brake változatban is elérhető. A Magyar Év Autója 2021 díjas Arteon teljesen új vezetői környezetet kapott, amely megfelel exkluzív megjelenésének.

Arteon

A helykínálat bőséges elöl és hátul is (mélyen ülünk az autóban, derékfájósok, idősek nehezen kászálódnak be és ki), a csomagtartó még a hibrid változatban is bőséges: 455 literes űrtartalma (csak 28 literrel kevesebb a Passat GTE puttonyának űrtartalmánál, alig észrevehető a különbség) sík padlóval 1,432 köbméteresre bővíthető.

csomagtarto_ures csomagtarto2

Lehajtott ülésekkel simán befér egy felnőtt bringa. A leghosszabb szállítható tárgy 2,09 méter hosszú lehet, egy közepes létrát simán benyel. A hátsó lábtér maximális hossza 1016 milliméter, ami referenciaérték ebben az osztályban.

csomagtarto1

Ergonómia terén sem lehet panasz, minden ülés kényelmes, elöl mindkét oldalon elektromosan állíthatók, memóriafunkcióval bővítve.

kormany

A jól áttekinthető utastér minden részletében minőségi kidolgozású, az ajtóbetétek éjjel sejtelmes fénnyel vigyázzák utunkat. A modern szórakoztató és információs rendszer (a középkonzoli képernyő képátlója 9,2 hüvelyk, azaz 23,4 centiméter; ennél is nagyobb a szemünk előtt elterülő digitális műszerfal, amelynek képátlója 10,25 hüvelyk, azaz 26 centiméter) kezelése könnyen megtanulható – a klímakonzol szerencsére külön felületet kapott, sajnos részben ez is digitális -, a műszerfal kialakítása ergonomikus. Az Apple CarPlay gond nélkül futott vezeték nélkül is a tesztautóban. A komfortos, otthonos érzetet támogatják a kényelmes ergoline ülések. Bele lehet szeretni az Arteonba, nekem sikerült.

valto

Hogy megy?

Az 1,4 literes turbómotor 156 lóerővel kevésnek tűnhet ekkora autóhoz, de a 115 lóerős villanymotorral kiegészítve elegendő teljesítményt adagol a dupla kuplungos automatikus váltó közvetítésével az első kerekekre. A hibrid rendszer összteljesítménye 218 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 400 Nm, álló helyzetből 7,8 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/órás sebességre, végsebessége 222 kilométer/óra.

arteon8

Mivel a villanymotor önmagában is elég erős, a plug-in hibrid Arteon akár 130 kilométer/órás tempóig is gyorsulhat csakis villannyal.

fogyasztas

Fogyasztása barátságos, a közel 600 kilométeres teszt során sikerült 1,7 liter benzin és 15 kWh villamos energia/100 kilométer alatt tartani az átlagot. Csak benzinnel használva városban 7-8 litert nagy kedvvel elfogyaszt (országúton beéri 6 literrel, autópályán azért szomjasabb), de aki spórolni akar, az rendszeres otthoni töltéssel fillérekből autózik. Persze, hosszabb távokra, autópályás utazásokra jobb a dízel, de ez köztudott, a VW nem árul ezzel a kocsival zsákbamacskát. A teljesítmény (üresen, illetve két személlyel próbálva) minden tekintetben elégséges, élvezettel tekeregtem a kocsival országúton, előzgettem a Hungárián és az M0 belső sávjából sem kellett menekülnöm.

hatotav_ev

Utcai töltőre nincs sok értelme pénzt pazarolni, se időt, hisz 3,6 kW teljesítménnyel mintegy 3,5 óra kell a teljes akkutöltéshez (a lítiumionos elem kapacitása 13,7 kWh). Otthon, vagy a munkahelyen viszont kényelmesen 5-6 óra alatt teljesíthető ez a nemes feladat. Csak villannyal 50-60 kilométert megtehetünk fűtés nélkül országúti vagy városi tempóban, nálam írt ennél ki többet is a fedélzeti számítógép, és azt általában teljesítette.

Milyen vezetni?

Méretei (4,866 méter hosszú, 1,871 méter széles, 1462 milliméter magas, tengelytávja 2,835 méter) és üresen 18 mázsás tömege ellenére könnyedén és filigránul mozog, a kormány precíz, a hatfokozatú DSG-váltó megfontoltan kapcsol (van B, erősebben visszatöltő fokozata is, rendszeresen használtam lassításhoz), futóművét kényelmesre hangolták, 18-es kerekekkel egyáltalán nem bántó. Csendes az autó: sem a benzinmotor, sem a futómű zaja nem hallatszik be a jól szigetelt utastérbe. A vezetősegédek – van belőlük dögivel – kissé erőszakosan működnek, de kikapcsolhatók. Az Arteonban az automatika a sofőr felügyelete mellett képes átvenni a kormányzást, a gyorsítást és a fékezést 210 kilométer/óra sebességig. Az intelligens LED-mátrix fényszórók kiválóan teljesítettek, nem vakították a szembejövő és az előttünk haladó autókat, jól megvilágították az út szélét.

hatso_ules

Mennyibe kerül?

Legolcsóbban a 150 lovas 1,5 literes benzinmotorral és kézi váltóval vihetjük haza az Arteon Shooting Brake modellt, listaáron 16,815 millió forintért. A tesztelt konnektoros hibrid változat alapára Elegance felszereltséggel 21,197 millió forinttól indul, a képeken látható autó rendesen felextrázva azonban közel 25 millió forintba kerül. Az említett összegekből lejön 1,2 millió forint importőri kedvezmény és 100 ezer forint casco bónusz.

Kép és szöveg: Biró Csongor

toltesiido toltes1 arteon2 arteon1 arteon_kerek_continental fogyasztasbenzinnel fogyasztasarammal arteon7