Parádés motorral, gazdag felszereltséggel tettem próbára a koreai kompaktot, amely már rég a Golffal egy szinten keresi a magán- és a céges vásárlók kegyeit. Nálunk több Ceed fogy mint Golf, most már tudom is, hogy miért.
Hogy néz ki?
Miközben az alapok nem változnak generációról generációra szépül és csoiosodik a Ceed, a legfrissebb változat hármas osztású első LED-fényszóróiról ismerhető fel, a tesztelt, elöl szárnyprofillal hatást keltő GT Line kivitel azonban hátul is tartogat meglepetést: futófényes, szürke méhsejtmintás lámpái a nagyobb kategóriás prémium autók megjelenését és technikáját idézik.
Méretei nem változtak (Kia K2 a platform), hossza 4310 milliméter (hosszabb a Golfnál), szélessége 1800 milliméter, magassága 1447 milliméter, tengelyek közötti távolsága 2650 milliméter. Csomagtartója a 48 voltos hibrid rendszer akkumulátora miatt csak 357 literes, de elég széles, hogy támladöntés nélkül kényelmesen beférjen a hatalmas hokis táskám. A bővített poggyásztér 1253 literes.
Az utastérben is jól érezzük magunkat, a megfelelő tartású, alacsonyan beépített vezetőülésben mindenképp. Jó ergonómia, áttekinthető a vezérlés, jól tájékoztat a 10,25 hüvelykes érintőképernyő, a kormány jó fogású, finom tapintásúak a kárpitok, nem zörög semmi, pedig 25 ezer kilométert már megtett a tesztautó. Az Apple CarPlay még nem megy vezeték nélkül, talán technikailag ez az egyetlen elmaradás egy Golfhoz képest, de ezen könnyen túl leszünk, ha szerpentines útszakaszon autózunk.
Milyen vezetni?
Feszes, pontos és határozott futómű (elöl MacPherson rugós tagokkal, hátul multilink rendszerrel) segíti az élvezetes autózást, a kormányzás precíz, az út állapotáról elég visszajelzést ad. A négyhengeres lágy hibrid rendszerrel támogatott erőforrás morgós hanggal jelzi, hogy tetszik neki az erőltetett menet, ám a magas benzinárak mégis a takarékos mód használatára ösztökéltek (ilyenkor gázelvételnél vitorlázik az autó, azaz szabadon fut, gurul, a kézzel is kapcsolható, hétfokozatú dupla kuplungos váltó szétkapcsol). Így csupán 5,4 liter benzint fogyasztott a kompakt a mintegy 650 kilométeres tesztelés során, ahol azért takarékos mód ide vagy oda, soha nem autóztam alárendelt módon.
Hogy megy?
A Kia népszerű kompaktjának frissített harmadik generációja már a legmodernebb hajtásláncokkal érkezett, a konnektoros hibrid mellett van 48 voltos lágy hibrid is, amelyben az 1,5 literes, turbós négyhengeres 160 lóerős. Legnagyobb forgatónyomatéka 253 Nm. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre ezzel a konstrukcióval 8,6 másodperc alatt gyorsul fel a Ceed, a kocsi végsebessége 210 kilométer/óra. A villanymotor indítógenerátorként szolgál, a főtengelyről szíjjal hajtva segít be kigyorsításkor és a stop-start újraindítását is ez a szerkezet végzi.
Mennyibe kerül?
Garanciája kimagasló, hét évig és 160 ezer kilométerig nem kell váratlan költségekre számítani. Ezzel a motorral 7,649 millió forint az alapára, a tesztelt Platinum GT Line változat jól felextrázva pedig 10,5 millió forintnál is drágább.
Kép és szöveg: Biró Csongor