A Magyar Év Autója 2023 díjra jelölt BMW X1 harmadik generációja az elődmodellhez képest markánsabb formanyelvvel, bőségesebb helykínálattal, benzin-, dízelmotorokkal, lágy-, valamint konnektoros hibrid, illetve teljesen elektromos változatban és továbbfejlesztett digitális megoldásokkal már itthon is kapható. Erős benzines- és dízelmotorokkal próbáltuk ki.
Villanymotor is besegít
A kipróbált motorok hatékonyságát és teljesítmény-leadását a 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó lágy hibrid technológia második generációja és a hétfokozatú steptronic automatikus váltóba integrált elektromos motorja fokozza tovább. A váltó modellváltozattól függően az első tengelyre, vagy a BMW xDrive intelligens összkerékhajtáson keresztül mindkét tengelyre továbbítja a motor erejét.
A négyhengeres benzinmotorral szerelt X1 xDrive23i modellben mindez 160 kW / 218 lóerő maximális teljesítményben teljesedik ki (a 150 kW / 204 lóerő maximális teljesítményre képes benzinmotor és a 14 kW / 19 lóerő maximális teljesítményre képes elektromos motor együttműködéséből). Az új X1 xDrive23d lágy hibrid technológiával dolgozó, négyhengeres dízelmotorja 155 kW / 211 lóerő maximális teljesítmény leadására képes (a 145 kW / 197 lóerő maximális teljesítményre képes benzinmotor és a 14 kW / 19 lóerő maximális teljesítményre képes elektromos motor együttműködéséből).
A regensburgi gyárból néhány percenként megszületik egy X1-es, a márka szabadidőautó-kínálatának legfontosabb és legnépszerűbb darabja. Egy gyártósoron készül a BMW 1-es, 2-es Gran Tourer és X2-es modellekkel. Az X1 már a fejlett elsőkerékhajtású architektúrára (FAAR) épül, amelynek már nem sok köze van a régihez, és a motorjai is teljesen újak (két benzines, két dízel, valamint két plug-in hibrid – kb. 90 kilométeres elektromos hatótávval sorakozik a kínálatban és a virtuális szalonokban).
A BMW X1, amelyből 2009 óta mintegy 2,75 millió darabot adtak el, tovább nőtt: 4,50 méter hosszú, 1,85 méter széles és 1,64 méter magas lett. A tengelytáv 2,20 centiméterrel 2,69 méterre nőtt. Az aerodinamikusabb SUV-karosszéria könnyű alumínium motorháztetővel és nagyobb vesékkel néz szembe a széllel. A kocsi légellenállási együtthatója javult (cd 0,27, zárt hűtőráccsal 0,26), ebben segítenek a karosszériával egy vonalban lévő ajtókilincsek, amelyekkel azonban nem könnyű kinyitni az ajtót.
Otthonos és kényelmes
Ha bejutottunk, többé már nem akarunk kiszállni. Magasan és nagyon jól ülünk a sportos bőrülésekben, kevés kemény műanyag vesz körbe, annál több puha bőr, kellemesen hideg alumínium és lágy szőnyeg.
A nagy iX-hez hasonlóan a fedélzeti két, egyenként több mint tíz hüvelykes kijelzővel hajol a vezető felé. Az alkalmazásszerű almenük elég kicsinek, szinte zsúfoltnak tűnnek. Mivel az automatikus klímaberendezést mostantól az érintőképernyőn keresztül is vezérelhetjük, a kezelés jobban elvonja a figyelmet a forgalomtól. A felhasználói élményt amúgy javítja a BMW 8.0 operációs rendszer, a hatalmas ívelt kijelző és a funkciók többé-kevésbé logikus elrendezése. Ebben a modellben már el kell búcsúznunk az iDrive tekerőgombtól, minden szerepet az érintőképernyő, a fizikai gombok és a hangvezérlés vesz át.
Hátul a BMW X1 megmarad annak a praktikus családi autónak, amely mindig is volt: a hátsó üléspad tologatható. Az elektromosan nyitható nagy méretű hátsó ajtó mögött 540 liternyi hely áll rendelkezésre, a három hátsó üléselem lehajtásával pedig akár 1600 liternyi cucc is elfér – 50 literrel több, mint az elődben.
Ami a vezetési asszisztenseket illeti, gyakorlatilag nincs különbség a nagyobb modellekhez képest. A béemvés mértékkel kis szabadidő-autó most már 210 kilométer/óra sebességnél is tartja a távolságot és a sávot, megbízhatóan vált sávot. A kanyargós utakon automatikusan csökkenti a sebességet, Németországban megáll a közlekedési lámpáknál, és 360 fokos kamerával figyeli a környezetét. Ha megrendeljük, kiterjesztett valósággal mutatja az utat – a navigációs képernyőn a repülő nyilak biztonságosan eligazítanak minket.
Jól tapad az útra, könnyű az előzés
A felfüggesztés maradt feszes, a rossz jászsági utakon kiderült, hogy leginkább a keresztirányú illesztésekkel és a kátyúkkal küzd. Kanyarban csak enyhén imbolyog. Az egész kocsi inkább sportos, mint komfortos és a közvetlen kormányzás is illik hozzá.
A benzinmotoros csúcsmodell a 15 milliméterrel alacsonyabbra állított M-Sport felfüggesztést kapta, talán ezért éreztem annyira sportosnak az autót. Az X1 xDrive 23i erőteljes társ a mindennapokban, a 204 lóerős benzinmotort 14 kW-os generátor támogatja, ami finoman löki be a belső égésűt, és a bal oldali váltókar meghúzásakor felpörgeti. Jól megy a korán érkező 320 Nm-es nyomatéknak köszönhetően. Legnagyobb forgatónyomatéka 360 Nm, álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,1 másodperc alatt ugrik.
A dízel kellemesebb fogadtatásban részesített, de csak kevéssel lágyabb a futóműve és mivel a hazaút Kétkútközből autópályán folytatódott, ezért a benzineshez hasonló, 7 liter körüli átlagfogyasztást mértünk, úgy, hogy egyáltalán nem kíméltük a kocsit. A négyhengeres dízelmotor legnagyobb forgatónyomatéka 400 Nm, az xDrive 23d álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 7,4 másodperc alatt gyorsul fel.
Kép és szöveg: Biró Csongor