Ha ügyes vagy, ezzel a kocsival nem költesz benzinre

Opel Grandland Plug-in Hibrid

2021-ben újult meg az Év Zöldautója 2020 díj nyertese, a lényeg azonban nem változott, a konnektoros hajtásban az 1,6 literes turbómotor mellett esetünkben egy további villanymotor teljesít szolgálatot. Az elsőkerék-hajtású plug-in Opel Grandland mindent megad, amit ma egy kompakt szabadidő-autótól elvár az ember, ha sokat töltjük, igen takarékos.

Hogy néz ki?

A megújulás elhozta a Grandland számára a látványos Opel Vizor frontot, a LED-fényszóró mátrixos is lehet (egységenként 84 dióda szolgáltatja a fényt, kitakargatja a szembe jövőket és bevilágít a kanyarba), a kocsi nevéből pedig eltűnt az X. Ide most nem is való, mert az egy villanymotorral szerelt változat csakis elöl hajt. Az Opel Grandland továbbra is egy kényelmes családi autó, van elfogadható méretűre növelhető csomagtartója és vezetésbiztonsága is kimagasló.

garndland6

A kocsi hossza 4477 milliméter, szélessége 1856 milliméter, magassága 1609 milliméter, tengelytávja pedig 2675 milliméter, tömege 18 mázsa. Csomagtartója szerény, 390 literes, padlószintig megegyezik a belső égésű változatéval, a padló alatt pótkerék helyett egy kis üreget találunk a töltőkábelnek. A csomagtér maximális térfogata ledöntött ülésekkel 1528 liter.

garndland_csomag2 grandland_caomag

Utastere visszafogott, főleg, ha a konszerntestvér Peugeot 3008-hoz, illetve Citroen C5 Aircross modellhez hasonlítjuk. Futurisztikus hangulatot kölcsönöz a funkcionális belsőnek a nagyméretű digitális (12 plusz 10 hüvelyk képátlóval) műszerfal. Kezelése nem bonyolult, az Apple CarPlay többnyire működött.

grandland_el_fogyasztas

Hogy megy?

1,6 literes, négyhengeres, 180 lóerős (300 Nm maximális forgatónyomatékkal) közvetlen befecskendezésű benzinmotorjával és a 13,2 kWh kapacitású akkumulátor által biztosított elektromos energiájával megfelelő gyorsulásról gondoskodik, ugyanakkor hatékony. Ha elégszer töltjük és főként nem autópályán utazunk vele több száz kilométert naponta, akkor lehet vele takarékosan közlekedni. Ám a hibrid felára belátható időn belül ez esetben sem térül meg.

grandland_nulla_fogyasztas

A tesztelt kivitel 165 kW (224 LE) teljesítményt nyújt 360 Nm nyomatékkal, ami bőségesen elegendő teljesíteni a mindennapok mobilitási kihívásait.

A 81,2 kW (110 lóerő, 320 Nm) kifejtésére képes villanymotort 13,2 kilowattos lítiumion-akku táplálja. Nyolcfokozatú Aisin automatikus váltón át dolgozik rá a fronthajtásra, az 1,6-os benzines gép főképp közepes és nagy sebességnél jár, míg az elektromos hajtás lassúbb menetben.

grandland_valto

A vezető háromféle menetmód közül választhat: elektromos, hibrid és sport. Az első automatikusan állítja be a leghatékonyabb hajtásmódot, de hibrid módban is többnyire csak elektromosan hajt, ameddig van az akkuban töltés. Teljesen feltöltött akkumulátorral akár 54-56 kilométert is megtehet az autó a WLTP-menetciklus szerint, nulla emisszióval, nálam 15 fok körüli hőmérsékleten 50 kilométer volt a leghosszabb, amit csakis elektromosan tettem meg. Ha nem töltjük, 7 literes benzinfogyasztással számolhatunk 100 kilométerenként. Gyakran töltöttem, így 2,1 literes átlaggal plusz 100 kilométerenként elhasznált 12 kWh energiával hajtottam. Csak villanyosként kezelve 15-16 kWh/100 kilométer volt az átlagom. Volt olyan nap, amikor 100 kilométert tettem meg elektromosan, helyi szén-dioxid-kibocsátás nélkül. Töltöttem közben, persze.

grandland_fogyazstas

Teljesen elektromos módban 135 kilométer/óra a maximális sebesség, ezt meghaladva automatikusan bekapcsolódik a benzinmotor. Végsebessége 225 kilométer/óra. Sport módban sem túl dinamikus a kocsi, álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre 8,9 másodperc alatt gyorsul fel. Ennél jobban hangzik, hogy 60-ról 100 kilométer/óra sebességre 4,6 másodperc alatt ugrik, jól lehet vele előzni tehát.

grandland_hatotav

Milyen vezetni?

Komfortja elsőrangú, kormányzása könnyed, úttartása stabil. Futóműve elöl MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros, kivéve az összkerekes hibridet, abban a hátsó motor miatt egy bölcsőt és multilink futóművet alkalmaztak. Villannyal is jó vezetni, de sportolásra alkalmatlan, mint a szabadidő-autók többsége. Sokkal izgalmasabb nyugodtan, lassan és minél hosszabban villanyos üzemben használni. Maximális energia-visszanyeréshez a vezető átkapcsolhat igény szerinti regenerálás módra. A villanymotor fékezőnyomatéka oly nagy, hogy nem is kell rálépni a fékpedálra. Normál közlekedésben magától lassul le az autó – akár teljes megállásig. B lassító fokozattal egy kicsit nyújthatunk a hatótávon, körforgalmak, lámpák és torlódást észlelve csak eggyel hátrébb húzzuk az apró váltókart és máris erősebb a lassulás, és javul a rekuperáció hatékonysága.

grandland2

A biztonságot szériában fokozzák olyan asszisztensek, mint az automatikusan vészfékező, gyalogosfelismerő, frontális ütközésveszély-figyelmeztetés, a sávtartó asszisztens és a fáradtság-felismerő. A Grandland is megkapta a Peugeot modellekben alkalmazott gyalogosfelismerővel kombinált éjjellátót, amely sötétben is hatékonyan figyelmeztet az út szélén közlekedő gyalogosokra, biciklisekre, rollerezőkre.

grandland4

Mennyit fogyaszt?

A töltési idő 7,4 kW-os fedélzeti egységgel (alapáron csak 3,7 kW-os jár) fali töltőről, vagy nyilvános oszlopról egy óra ötven perc, 3,7 kW-tal négy óra, sima hálózati csatlakozóból tankolva (1,8 kW) több mint 7 óra. A hátsó ülések alá rakott LG Chem akkumulátor 96 cellából (38 Ah) áll, névleges feszültsége 240-400 volt, külön vízhűtést is kapott. A színes érintőképernyő értékes információkat ad hatótávról, töltőáramról és fogyasztási statisztikákról. Az Opel 8 év/160 ezer kilométer garanciát vállal az akkumulátorokra, az Opel Magyarország pedig 5 év garanciát vállal a kocsira. A MyOpel alkalmazásban meg lehet tekinteni, hogy milyen állapotban van az akkumulátor, ugyanitt lehet a kocsi előfűtését, illetve előhűtését programozni.

garndland_belul

Mennyibe kerül?

Az Opel Grandland Plug-in Hibrid fronthajtású változatának alapára 18,6 millió forint, a tesztelt kobalt kékben pompázó példány ára megközelíti a 20 millió forintot. Cikkünk írásakor 1,1 millió forintos kedvezményt adott az Opel erre a modellre.

Kép és szöveg: Biró Csongor

Opel Grandland Plug-in Hibridgrandland3 garndland_hatul grandland_toltes grandland_csomag4 garndland5